1 157 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Ny elinstallation. Hur skulle ni göra?
Hur skulle ni projektera/utföra ny elinstallation i en ny villa?
Jag tänker mest på flexibilitet och ev. automation.
1. Göra som vanligt och ev. lägga till en nolla och skyddsjord i varje rör?
-brytare kan ersättas med fjärr brytare.
2. Annat sätt - vet inte ens vilka andra finns. Hörde dock om att en massa reläer skulle placeras i elcentralen.
Någon som är duktig och kan tipsa ev. förklara ev. tipsa med länkar?
Jag tänker mest på flexibilitet och ev. automation.
1. Göra som vanligt och ev. lägga till en nolla och skyddsjord i varje rör?
-brytare kan ersättas med fjärr brytare.
2. Annat sätt - vet inte ens vilka andra finns. Hörde dock om att en massa reläer skulle placeras i elcentralen.
Någon som är duktig och kan tipsa ev. förklara ev. tipsa med länkar?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Vad vill du uppnå, vad är motivet till att inte projektera traditionellt?
Det finns massvis med kunskap om knx, hemautomation, z-wave, mm som kan tas i beaktande. Men först måste man veta vad man vill göra, hur man vill styra elinstallationen.
Det finns massvis med kunskap om knx, hemautomation, z-wave, mm som kan tas i beaktande. Men först måste man veta vad man vill göra, hur man vill styra elinstallationen.
Tänk ut hur du vill ha det, traditionellt eller "datastyrt". Och be den som ska utföra installationen att komma med förslag, allt det som du tycker är "svårt och avancerat" är rena vardagen för elinstallatören. Lägg din energi på att ev ändra och justera ett "grundförslag" som en erfaren installatör ger dig. Be att dom minst håller "svensk standard" då får du med de mesta du kan tänka dig (och kanske mer än du trodde).
Oftast (och även i mitt fall) vet man inte vilka frågor ska ställas, om man inte känner till det man vill fråga om 
Hoppas ni förstår.
Därför får jag omförmulära frågan.
Vilken typ av elinstallation i nybyggnationer bör man satsa på?
Är automationen värd den extra kostnaden?
Hoppas ni förstår.
Därför får jag omförmulära frågan.
Vilken typ av elinstallation i nybyggnationer bör man satsa på?
Är automationen värd den extra kostnaden?
Det är helt en personlig sak som bara du kan svara på, har du ett stort teknikintresse och är beredd att lägga lite (egen) tid på att lära dig att "knappa" i ett automationssystem samt lite pengar så varför inte. Är du däremot den typ som vill ha en enkel anläggning som man inte behöver bry sig om, så är det kanske en vanlig standardinstallation du ska ha.
En anläggning med automation kostar ca 30 % mer och det finns inga ( verkliga) ekonomiska vinningar med den typen av installation.
En anläggning med automation kostar ca 30 % mer och det finns inga ( verkliga) ekonomiska vinningar med den typen av installation.
Klicka här för att svara