26 606 läst ·
46 svar
27k läst
46 svar
Ny Electrolux fyl/frys - fryser brummar!
Man får väl lite vad man betalar för så att säga - det är ju mkt lätt
att prisjämföra varor numera, och därmed få fram "rätt marknads-
pris" för dem - och är då en grej hälften så dyr som en annan (till
bästa marknadspris) så bör man kanske räkna med att få mindre
för den än för den dubbelt så dyra ... .
I vilket fall har dylika varor blivit relativt oerhört mkt billigare i pris
med tiden - så man bör allt kunna kosta på sig lite dyrare grejor -
har jag i vart fall kommit fram till efter lite olika slags inköp ... .
Redigerat:
Jag har föresten en Atlas kyl-o-frys kombo (separata kompressorer)
från 1965 i mitt hus där frysen fortfarande är klart bättre än de båda
Electrolux-frysar jag haft i min lägenhet - Atlas är numera ett uppköpt
billighetsmärke, men var enligt min mamma det bästa och dyraste
som fanns när hon köpte dem 1965 (vilket hon iofs säger om varenda
pryl hon inköpt ...
). Se här
Sedan fyra år tillbaka har jag dem bara som backup och extraresurs
(tex vid större leveranser av färskfisk), men funktionen är fortfarande
perfekt (frånsett att inredningen gått sönder och har måst ersättas i
kylen samt avsevärd isbildning i densamma som tarvar regelbunden
avfrostning ...).
från 1965 i mitt hus där frysen fortfarande är klart bättre än de båda
Electrolux-frysar jag haft i min lägenhet - Atlas är numera ett uppköpt
billighetsmärke, men var enligt min mamma det bästa och dyraste
som fanns när hon köpte dem 1965 (vilket hon iofs säger om varenda
pryl hon inköpt ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan fyra år tillbaka har jag dem bara som backup och extraresurs
(tex vid större leveranser av färskfisk), men funktionen är fortfarande
perfekt (frånsett att inredningen gått sönder och har måst ersättas i
kylen samt avsevärd isbildning i densamma som tarvar regelbunden
avfrostning ...).
Redigerat:
palbin skrev:Man får väl lite vad man betalar för så att säga - det är ju mkt lätt
Om inte våra Electrolux kombi var tillräckligt "dyr" och "bra" så vad skall vi köpa som är bättre?
Ja inte vet jag - jag är ingen expert - vad man dock kan luska ut lite från
olika tester mm är väl att Bosch/Siemens ofta placerar sig högt ... om man
kollar efter tvåkompressorskåp (dvs en var för kyl och frys - inte en för båda)
- då får man typiskt dubbelt så lång livslängd med dubbelt så bra resultat -
sedan har jag själv sett att tex tretti.se ibland har en aning äldre utgående
tysktillverkade modeller (+++) till schysste pris - fast det är inte alltid helt lätt
få reda på vad som är tysktillverkat eller ej - men Bosch/Siemes kundservice
svarar uppriktigt på detta - ser man ngt som verkar ovanligt dyrt för vara "fynd"
kan man nog misstänka tysktillverkat - det tänker jag i vart fall själv kolla efter
nästa gång ... .
Det lär väl finnas folk med branscherfarenhet på detta forum som kan oerhört
mkt mera än en enkel bonnläpp som jag ...
.
tysktillverkade modeller (+++) till schysste pris - fast det är inte alltid helt lätt
svarar uppriktigt på detta - ser man ngt som verkar ovanligt dyrt för vara "fynd"
kan man nog misstänka tysktillverkat - det tänker jag i vart fall själv kolla efter
nästa gång ... .
mkt mera än en enkel bonnläpp som jag ...
Vet inte hur bra detta stämmerpalbin skrev:Ja inte vet jag - jag är ingen expert - vad man dock kan luska ut lite från
nästa gång ... .
mkt mera än en enkel bonnläpp som jag ....
Om. Man tar en viss modell av ele trolux kyl/ frys kostar den på nätet mellan 8.000.- och 9.000.-
Tar man samma modell märkt Ikea kostar den 3.990.-
Vad är rätt och vad är fel?
Skulle electrolux bry sig mer om sina kunder?electroluxaren skrev:
Vår 11000:- husqvarna/electrolux induktionshäll gick sönder efter 3 år 1 månad 4000:- kostade att byta ut det ena av de uppenbart felkonstruerade styrkorten, reparatören visste direkt vad det var för fel på det trasiga.
Efter ett år till gick den andra sidans kort sönder, electrolux omtanke om mig som kund känns inte så god.
Jag tror att ellux. är tillräckligt dominerande på marknaden för att INTE behöva vara rädd om sina kunder.
Jag har en ny Eloctrolux spis i mitt hus - en ny Electrolux spis i min
lägenhet - och en ny Electrolux kyl/frys-kombo i min läghenhet - de är
alla typ sämsta möjliga man kan få i fråga om schysste kvalitet - en-
ligt min ytterst ringa mening - min klara åsikt är att Electrolux verkar
sikta in sig just på detta segment - dvs "sämsta möjliga schysste kva-
litet" - och så kränga det i volym ... . Inget som helst fel på det - ty det
är just vad många konsumeter efterfrågar ... . (Även om de då inte for-
mulerar sina specifikationer lika expilcit
... .)
Edit: "på jobbet" har vi oxå tre Electrolux kyl/frys-combos - ett antal
spishällar - tre-fyra diskmaskiner - kanske tio micros - och från vad jag
hör om dessa grejors funktion (fastän ingen av dem är mer än högst 8
år) är att det är upprepade problem och utbyten - dessutom ser de ut
som skit
(nästan i vart fall ... ) ... .
lägenhet - och en ny Electrolux kyl/frys-kombo i min läghenhet - de är
alla typ sämsta möjliga man kan få i fråga om schysste kvalitet - en-
ligt min ytterst ringa mening - min klara åsikt är att Electrolux verkar
sikta in sig just på detta segment - dvs "sämsta möjliga schysste kva-
litet" - och så kränga det i volym ... . Inget som helst fel på det - ty det
är just vad många konsumeter efterfrågar ... . (Även om de då inte for-
mulerar sina specifikationer lika expilcit
Edit: "på jobbet" har vi oxå tre Electrolux kyl/frys-combos - ett antal
spishällar - tre-fyra diskmaskiner - kanske tio micros - och från vad jag
hör om dessa grejors funktion (fastän ingen av dem är mer än högst 8
år) är att det är upprepade problem och utbyten - dessutom ser de ut
som skit
Redigerat:
Men som någon annan var inne på…
Gräset är nog inte grönare på någon annan sida.
Känns som denna diskussion går att applicera på det mesta kapitalvaror man köper nu för tiden. Slit och släng.
För övrigt är Elux inte så stora som många tror, idag trea i Europa och snart mindre om jag inte missminner mig. BSH störst, Whirlpool har köpt Indecit och blivit större, sen tar östblocksfirmorna marknadsandelar med billigt skit…
Dock är de tvåa i USA.
Gräset är nog inte grönare på någon annan sida.
Känns som denna diskussion går att applicera på det mesta kapitalvaror man köper nu för tiden. Slit och släng.
För övrigt är Elux inte så stora som många tror, idag trea i Europa och snart mindre om jag inte missminner mig. BSH störst, Whirlpool har köpt Indecit och blivit större, sen tar östblocksfirmorna marknadsandelar med billigt skit…
Dock är de tvåa i USA.
Hej alla,
Nyligen reggat mig då jag hittade denna tråd som stämmer in alldeles perfekt på mina electrolux varor.. Fantastiskt hur missnöjd jag är med min kyl och frys som kostade närmare 17 000kr... EUF2946AOX och ERF3866AOX.
Frysen lät sjukt högt till en början, typ kompressorn jobbade för fullt större delen av tiden och ljudet var så pass att det hördes från övriga rum (bor i en 3a på 70kvm). Efter samtal med electrolux värdelösa support som bara läste innantill och ville absolut få det att låta som att detta är normalt fick jag en tekniker inbokad 7 veckor senare... Han kom lyssnade och så klart var frysen tyst vid besöket, jag hade spelat in ljudet bara för att han skulle få ett humm om det hela men han vägra lyssna på den. Frysen är tystare sedan dess men absolut inte så tyst som jag tycker den borde vara och samma gäller frysen.
Har öppen planlösning och sitter väll ca 3-4 m från frysen och kylen. Sitter jag på soffan och tittar på TV så hör jag frysen och/eller kylen nästan konstant vilket är sjukt i min mening men electrolux menar på att detta är normalt med de nya modellerna då de inte använder freon osv... Nej det va länge sedan jag varit så missnöjd med någon produkt, inte minst relativt dyra produkter dessutom... Aldrig någonsin mer electrolux framöver..
Har någon tips på vad jag kan göra förutom att byta ut skiten? Hur kan jag minska oljudet?
Mvh Keno
Nyligen reggat mig då jag hittade denna tråd som stämmer in alldeles perfekt på mina electrolux varor.. Fantastiskt hur missnöjd jag är med min kyl och frys som kostade närmare 17 000kr... EUF2946AOX och ERF3866AOX.
Frysen lät sjukt högt till en början, typ kompressorn jobbade för fullt större delen av tiden och ljudet var så pass att det hördes från övriga rum (bor i en 3a på 70kvm). Efter samtal med electrolux värdelösa support som bara läste innantill och ville absolut få det att låta som att detta är normalt fick jag en tekniker inbokad 7 veckor senare... Han kom lyssnade och så klart var frysen tyst vid besöket, jag hade spelat in ljudet bara för att han skulle få ett humm om det hela men han vägra lyssna på den. Frysen är tystare sedan dess men absolut inte så tyst som jag tycker den borde vara och samma gäller frysen.
Har öppen planlösning och sitter väll ca 3-4 m från frysen och kylen. Sitter jag på soffan och tittar på TV så hör jag frysen och/eller kylen nästan konstant vilket är sjukt i min mening men electrolux menar på att detta är normalt med de nya modellerna då de inte använder freon osv... Nej det va länge sedan jag varit så missnöjd med någon produkt, inte minst relativt dyra produkter dessutom... Aldrig någonsin mer electrolux framöver..
Har någon tips på vad jag kan göra förutom att byta ut skiten? Hur kan jag minska oljudet?
Mvh Keno
caniii skrev:Hej alla,
Mvh Keno
Det där är väl typ samma frys som vi har fast vi har den vita.
Problemet med frysen är magnetfläkten till FrostFree systemet. Det är den som brummar på våran frys och som är helt "normalt" enligt Electrolux.
Sharkbait:
Frysen lät till en början som en moppe, oljudet kunde vara i ca 30min i sträck (!!!!) för att sedan vara tyst i 5min och sen körde den igång igen.. Det försvann dock av sig själv konstigt nog men den låter fortfarande, ljudnivån när den arbetar förmodar jag är normalt men att den arbetar (kompressorn, fläkten?) mer eller mindre hela tiden utan att jag öppnar möget är för mig ett mysterium. Kylen arbetar också mer eller mindre hela tiden, då och då tystnar den vilket är skönt men oftast är surret igång och ibland får jag lust att slänga skräpet vilket jag hade gjort sedan länge om det inte vore för de sura pengarna man lagt ut på skräpet...
Frysen lät till en början som en moppe, oljudet kunde vara i ca 30min i sträck (!!!!) för att sedan vara tyst i 5min och sen körde den igång igen.. Det försvann dock av sig själv konstigt nog men den låter fortfarande, ljudnivån när den arbetar förmodar jag är normalt men att den arbetar (kompressorn, fläkten?) mer eller mindre hela tiden utan att jag öppnar möget är för mig ett mysterium. Kylen arbetar också mer eller mindre hela tiden, då och då tystnar den vilket är skönt men oftast är surret igång och ibland får jag lust att slänga skräpet vilket jag hade gjort sedan länge om det inte vore för de sura pengarna man lagt ut på skräpet...