Vi hade tidigare Electrolux kyl ERE3500 och frys EUF2300 (frost free). Dessa skåp var helt tysta och skapade inte några extra störande oljud i köket.
Nu blev det dags att köpa nytt och det föll på Electrolux kyl ERF3866AOW och frys EUF2946AOW.
Nu till det stora problemet med den sprillans nya frysen, det är att den står och brummar dovt och ett högfrekventoljud. Som sagt tidigare var det tyst i köket från kylen och frysen men nu med den nya frysen så hör ett brummande oljud och ett högfrekventoljud.
Väldigt störande!

Det som är ännu oroande är att när man googlar detta problem så verkar det som att "det skall låta såhär" enligt tillverkarna och serviceteknikerna som folk har haft hemma.
Är detta ett skämt Electrolux? Skall man lägga stora pengar på att köpa ny frys och kyl för att man skall stå ut med eller leva med att frysen står och brummar dovt ett högfrekventoljud i ett annars tyst kök?
Vad skall man göra? Lämna tillbaka frysen eller både och? Vad skall man då köpa istället som är TYST?
Någon annan som har tips och erfarenheter?
Nu blev det dags att köpa nytt och det föll på Electrolux kyl ERF3866AOW och frys EUF2946AOW.
Nu till det stora problemet med den sprillans nya frysen, det är att den står och brummar dovt och ett högfrekventoljud. Som sagt tidigare var det tyst i köket från kylen och frysen men nu med den nya frysen så hör ett brummande oljud och ett högfrekventoljud.
Väldigt störande!
Det som är ännu oroande är att när man googlar detta problem så verkar det som att "det skall låta såhär" enligt tillverkarna och serviceteknikerna som folk har haft hemma.
Är detta ett skämt Electrolux? Skall man lägga stora pengar på att köpa ny frys och kyl för att man skall stå ut med eller leva med att frysen står och brummar dovt ett högfrekventoljud i ett annars tyst kök?
Vad skall man göra? Lämna tillbaka frysen eller både och? Vad skall man då köpa istället som är TYST?
Någon annan som har tips och erfarenheter?
Kontakta Electrolux direkt!
De skickar troligen ut en tekniker som subjektivt lyssnar.
Han har tydliga direktiv vad han skall säga oavsett vad han själv tycker/upplever.
Är ni nöjda med besöket är allt frid och fröjd.
Annars får ni gå vidare och skriva till Electrolux och beskriva hur missnöjda ni är.
Det viktiga är att ni håller oss andra underrättade.
De skickar troligen ut en tekniker som subjektivt lyssnar.
Han har tydliga direktiv vad han skall säga oavsett vad han själv tycker/upplever.
Är ni nöjda med besöket är allt frid och fröjd.
Annars får ni gå vidare och skriva till Electrolux och beskriva hur missnöjda ni är.
Det viktiga är att ni håller oss andra underrättade.
Hade det bara varit att den lät så hade det varit en sak. Den var högerhängd när den kom, så jag var tvungen att hänga om den. Det är bucklor i plåten där handtagen har suttit på vä sidan, blir så trött. Kontaktar Elgiganten imorgon.
Redigerat:
Vad bra att vi inte är ensamma. Tråkigt för dig att du också har dett problem.Rob1n skrev:
Ta kontakt med Elgiganten. Såhär skall det inte vara.
Vi kommer i första hand åka tillbaka till butiken som vi har köpt produkterna ifrån.
Kontakta Electrolux direkt. Visst kan man göra det. Men jag tror att grundproblemet ligger i hur frysen är designad. Googlar man runt gällande detta brummade/högfrekvent oljud så säger tillverkarna/serviceteknikerna att såhär skall nya frysar låta pga inget freon i kylsystemet och att defrost systemet snurrar hela tiden.
Det som är märkligt är att våran förra frys EUF2300 hade "helautomatisk avfrostning" och den var helt tyst.
Jag kanske lever i någon märklig världen men jag tycker att utvecklingen borde gå framåt, inte bakåt. Att man borde förbättra en produkt, inte försämra.
Jag anser att Electrolux har försämrat den nya frysen genom att den har fått ett oljud. Våran förra Electrolux frys var tyst.
Hade Electrolux marknadsfört denna "egenskap" så hade vi snabbt och enkelt valt bort denna frys/hela paketet direkt i butiken. Eftersom Electrolux inte marknadsför denna "egenskap" så är det inte förrän man har hemma och har packat upp produkten som man uppmärksammar detta.
Men det är väl rätt uppenbart att Electrolux inte marknadsför denna "egenskap" för då är det väl ingen som skulle köpa denna frys!
Kontakta Electrolux direkt. Visst kan man göra det. Men jag tror att grundproblemet ligger i hur frysen är designad. Googlar man runt gällande detta brummade/högfrekvent oljud så säger tillverkarna/serviceteknikerna att såhär skall nya frysar låta pga inget freon i kylsystemet och att defrost systemet snurrar hela tiden.
Det som är märkligt är att våran förra frys EUF2300 hade "helautomatisk avfrostning" och den var helt tyst.
Jag kanske lever i någon märklig världen men jag tycker att utvecklingen borde gå framåt, inte bakåt. Att man borde förbättra en produkt, inte försämra.
Jag anser att Electrolux har försämrat den nya frysen genom att den har fått ett oljud. Våran förra Electrolux frys var tyst.
Hade Electrolux marknadsfört denna "egenskap" så hade vi snabbt och enkelt valt bort denna frys/hela paketet direkt i butiken. Eftersom Electrolux inte marknadsför denna "egenskap" så är det inte förrän man har hemma och har packat upp produkten som man uppmärksammar detta.
Men det är väl rätt uppenbart att Electrolux inte marknadsför denna "egenskap" för då är det väl ingen som skulle köpa denna frys!
electroluxaren skrev:
Som sagt jag tror att grundproblemet ligger i hur frysen är designad. Googlar man runt gällande detta brummade/högfrekvent oljud så säger tillverkarna/serviceteknikerna att såhär skall nya frysar låta pga inget freon i kylsystemet och att defrost systemet snurrar hela tiden.
Kan det ligga ngt i det?
Visst kan man kontakta Electrolux så att en servicetekniker kommer ut och ger "sin" syn på det hela. Om frysen är tillverkad så att den skall brumma och ge ifrån sig ett högfrekvent oljud.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Synd att våran frys lade av och vi var tvungna att köpa nytt då.electroluxaren skrev:
Av vilka anledningar har de fått dessa delar utbytta?cullberg skrev:
Till och börja med så friskriver Electrolux sig i instruktionsboken för det mesta och allt tex oljud som Electrolux menar är helt normalt. I denna instruktionsbok så har man en hel sida som visar ljud som är helt normalt enligt Electrolux. På våran förra frys så var det en mindre rutan i instruktionsboken där man förklarade "ljud".
Har man haft kyl/frys som är tysta så är det inte den första frågan man ställer till en säljare om den nya kyl/frys ger ifrån sin oljud.