15 066 läst ·
17 svar
15k läst
17 svar
Ny elcentral - vilken ska jag välja?
Alltså, problem är det väl inte men skillnaden mot Hager eller Garo är milsvid och då är jag ändå inte elektriker. Till och med jag kan uppskatta finesserna som underlättar installationen, såsom enkelt demonterbara skenor, gott om plats, kabelstyrningar, vettiga N/PE-plintar osv. Eldon är väldigt basic på dessa punkter.D Djävulssnickarn skrev:
O oscrug skrev:Hej!
Min överenskommelse med min byggfirma nu är att jag kan köpa in visst material, bland annat elcentral och spotlights etc.
Huset är byggt 1969 och sen fick det en ovanvåning 1976 och sen ett tillbyggd vardagsrum 1998 så elcentralen har byggt ut.
Huvudsäkringen är väl tilltagen på 25 A. Jag tänker att det borde kunna sänkas.
Nu vill vi ha ny elcentral med automatsäkringar.
Såhär ser det ut i dagsläget;
[bild]
I befintlig uppsättning finns totalt 36 proppar exkl de 3 huvudsäkringarna.
Nu kommer vi addera en luftvärmepump och ett bastuaggregat.
Jag hittade ett från Hager som har 3x18, kan jag då köpa in ett sådan och tänka att det bör fungera eller är det mer komplicerat än så?
Hej / Jag har bytt till automatsäkringar på mitt hus ..
Anlitade en elfirma =Med rot och allt med Jordfelsbrytare 2st så gav jag 13000kr för allt .
Själv har haft en väldig otur med jordfel så jag rekommenderar alltid att antingen ha många jordfelsbrytare eller till och med PSA istället för dvärgbrytare. Eluttag utomhus kan vara speciellt luriga så kanske en separat jordfelsbrytare eller några PSA just för dem.
Det är väldigt, väldigt irriterande att hela huset slocknar någonstans mitt i diskmaskinens program var 10e gång vi diskade. Det tog ganska många gånger innan vi ens misstänkte att diskmaskinen var inblandad.
Det är väldigt, väldigt irriterande att hela huset slocknar någonstans mitt i diskmaskinens program var 10e gång vi diskade. Det tog ganska många gånger innan vi ens misstänkte att diskmaskinen var inblandad.
Klicka här för att svara