Hej!
Min överenskommelse med min byggfirma nu är att jag kan köpa in visst material, bland annat elcentral och spotlights etc.
Huset är byggt 1969 och sen fick det en ovanvåning 1976 och sen ett tillbyggd vardagsrum 1998 så elcentralen har byggt ut.
Huvudsäkringen är väl tilltagen på 25 A. Jag tänker att det borde kunna sänkas.
Nu vill vi ha ny elcentral med automatsäkringar.
Såhär ser det ut i dagsläget;
I befintlig uppsättning finns totalt 36 proppar exkl de 3 huvudsäkringarna.
Nu kommer vi addera en luftvärmepump och ett bastuaggregat.
Jag hittade ett från Hager som har 3x18, kan jag då köpa in ett sådan och tänka att det bör fungera eller är det mer komplicerat än så?
Min överenskommelse med min byggfirma nu är att jag kan köpa in visst material, bland annat elcentral och spotlights etc.
Huset är byggt 1969 och sen fick det en ovanvåning 1976 och sen ett tillbyggd vardagsrum 1998 så elcentralen har byggt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hittade ett från Hager som har 3x18, kan jag då köpa in ett sådan och tänka att det bör fungera eller är det mer komplicerat än så?
Logga in
Skapa konto
Problemet blir att hitta en lösning som täcker alla rör som kommer fram bakom de gamla centralerna. Man skulle behöva lossa kåpor och mäta vilket mått som behövs, kanske blir det enklare att sätta två nya kapslingar bredvid varandra för att täcka upp.
Detta är i tvättstugan så det gör inte så det kosmetiska gör inte så mycket.Andreas La Motte skrev:
Såhär ser det ut när elektrikern börjat montera ned.
Logga in
Skapa konto
Skulle en sådan här elcentral troligen fungera för oss?
Är detta ett skräpmärke/dålig kvalitet som elektriker inte vill arbeta med?
Logga in
Skapa konto
Eldon har normkapslingar som har samma form å storlek som de gamla proppskåpen, så satsa på såna. De där Rogy känns lite skumt, är för lika Malmbergs grejer.
Å behåll 25a, det skiljer bara några hundringar i månaden, det är alltid bra att ha kapacitet. Särskilt om du ska ha bastu å liknande
Å behåll 25a, det skiljer bara några hundringar i månaden, det är alltid bra att ha kapacitet. Särskilt om du ska ha bastu å liknande
Tack,D Djävulssnickarn skrev:
Då är det en sådan här jag bör köpa;
https://www.elbutik.se/product.html/eldon-dbq-normkapsling-ip30?category_id=1860
Med tex 3x20mod
Stämmer det att det finns rejält med marginal då eftersom vi bara har 36 proppar i dagsläget? Eller det är inte så att 1 modul = 1 propp?
PS: tack, då behåller jag 25A.
Jag skulle säga undvik Eldon DBQ i möjligaste mån. De har visserligen samma format som äldre diazedcentraler men det är också det enda som är bra med dem. Själva centralen är väldigt grund vilket kraftigt försvårar ledningsdragning bakom DIN-skenorna. Det finns inte heller några finesser som snabbfästen för skenorna eller möjlighet att fälla ut dem för montering vilket gör centralen svårjobbad. Snabbplintarna är också betydligt sämre än t.ex. Hagers om man har FK.
Sammanfattningsvis, om de specifika måtten är kritiska så är Eldon DBQ ett bra val, annars finns det bättre.
Alla större fabrikat har kopplingsstycken för att montera centralkapslingar kloss mot varandra. Det finns gott om plats där så jag skulle sätta dit minst en 4x18 eller liknande. Personligen gillar jag Hager men det finns andra också. Sätt kapslingen kloss an mot mätartavlan. Du ser ut att ha tillräckligt med slack för att vika in kablarna i en kapsling som placeras så. Slangarna kan antingen dosas av och skarvas eller så förlänger du dem och trådar om till första dosan.
Apropå plats så kan du inte räkna bara säkringar, du måste också beakta jordfelsbrytare (4 mod) och andra komponenter. T.ex. ser du ut att ha en kontaktor där, ska den vara kvar? Det är också bra att dela upp huset på minst två jordfelsbrytare istället för den enda du har där. Det tar plats.
Sammanfattningsvis, om de specifika måtten är kritiska så är Eldon DBQ ett bra val, annars finns det bättre.
Alla större fabrikat har kopplingsstycken för att montera centralkapslingar kloss mot varandra. Det finns gott om plats där så jag skulle sätta dit minst en 4x18 eller liknande. Personligen gillar jag Hager men det finns andra också. Sätt kapslingen kloss an mot mätartavlan. Du ser ut att ha tillräckligt med slack för att vika in kablarna i en kapsling som placeras så. Slangarna kan antingen dosas av och skarvas eller så förlänger du dem och trådar om till första dosan.
Apropå plats så kan du inte räkna bara säkringar, du måste också beakta jordfelsbrytare (4 mod) och andra komponenter. T.ex. ser du ut att ha en kontaktor där, ska den vara kvar? Det är också bra att dela upp huset på minst två jordfelsbrytare istället för den enda du har där. Det tar plats.
Redigerat:
Rogy är bra grejer, bättre än MalmbergsO oscrug skrev:
Tack, måtten är inte specifika för vår del (estetiskt)tommib skrev:
Jag skulle säga undvik Eldon DBQ i möjligaste mån. De har visserligen samma format som äldre diazedcentraler men det är också det enda som är bra med dem. Själva centralen är väldigt grund vilket kraftigt försvårar ledningsdragning bakom DIN-skenorna. Det finns inte heller några finesser som snabbfästen för skenorna eller möjlighet att fälla ut dem för montering vilket gör centralen svårjobbad. Snabbplintarna är också betydligt sämre än t.ex. Hagers om man har FK.
Jag tycker det är bra om det blir rymligt / lättarbetat för elektrikern.
Så stor som 4x18 hittar jag inte, men 4x12 eller 3x18 finns. Då är väl 3x18 störst eller har jag fattat fel?
Vad tror ni om denna, https://www.elbutik.se/product.html/rogy-formonterad-central-3-radig-54-moduler?category_id=1871
Hager Gamma utanpåliggande i plåt finns i 4x18
https://www.elbutik.se/product.html/hager-gamma-platkapsling-utanpaliggande?category_id=1843
Finns säkert också som förmonterad men det blir inte jättestor skillnad i pris. Mot din föreslagna Rogy blir det ett par tusen skillnad. Jag skulle säga att du tjänar in det på QuickConnect som gör det mer lättjobbat för elektrikern. Dessutom, detta ska sitta i minst 50 år, spelar det någon roll om det diffar 2 kkr?
https://www.elbutik.se/product.html/hager-gamma-platkapsling-utanpaliggande?category_id=1843
Finns säkert också som förmonterad men det blir inte jättestor skillnad i pris. Mot din föreslagna Rogy blir det ett par tusen skillnad. Jag skulle säga att du tjänar in det på QuickConnect som gör det mer lättjobbat för elektrikern. Dessutom, detta ska sitta i minst 50 år, spelar det någon roll om det diffar 2 kkr?
O oscrug skrev:Hej!
[bild]
[bild]
Galenskap att byta ut en så fin central mot automatsäkringar. Vad är skälet?
tommib skrev:
[länk]
Eljobbet av att byta elcentralen ingår i ett fastprisåttagande så där tar vi inte igen men om det är lättare för elektrikern att arbeta i så är det ändå bra!tommib skrev:
[länk]
I dagsläget finns 36 proppar, borde inte 54 då vara god marginal? Eller det är inte så att 1 modul motsvarar 1 propp? Varför bör vi minst ha 72 (4x18)?
2-3kkr är inte mycket, men när vi renoverar hela huset så är det så många 2kkr och 5kkr etc etc och så blir det väldigt mycket.
Vi lägger ju hellre några tusen extra på i köket etc än på en elcentral så om det är nästan lika bra med en Rogy så kanske vi tar en sådan..?
För att du vill ha huvudbrytare, jordfelsbrytare (2-3 st), ev en eller flera kontaktorer, kanske ett astrour, en ringledningstrafo osv. Dessutom kanske du av sektioneringsskäl inte vill packa allt tight utan vill ha lite tomma platser på varje rad. Om vi lägger ihop allt ovan så blir det 10-14 moduler, så förutom dina 36 säkringar så blir det 46-50 upptagna platser. Inte så mycket reservplats kvar då. Dessutom är väl inte dina säkringar till bastun och LLVPn inräknade ovan så om vi lägger till dem så är det redan fullt.
Jag förstår detta med många bäckar små men jag skulle verkligen råda dig till att inte snåla här.
Jag förstår detta med många bäckar små men jag skulle verkligen råda dig till att inte snåla här.
Håller med snåla inte på el grejerna. Det finns några viktiga centrala grundsystem i hus, el, värme, vatten, avlopp. Resten är mest bara yta, men dessa delar är dyrt och inget man byter ut hur som helst. Har själv gjort misstaget när jag var yngre att snåla på el material, det slutar bara i att man 5-10 år senare får byta ut och dra om.
Har aldrig haft problem med Eldons normkapslingar, jag har tyckt att de har varit lätta att jobba med. Har själv sådana i kombination med gamla proppskåp i snickerifabriken. Propparna har jag där kvar för att dvärgarna har en förmåga att lösa ut när man drar igång maskiner med större motorer
Men annars kan jag som alla andra rekommendera Hager, det är riktigt bra material. Har sett många grejer från såna lågprismärken som GDS, Roger, Biltema, med flera som har gått sönder. Och sen finns det inget ljusbågsskydd i dom vilket gör att om det skulle bli kortslutning så blir hela säkringen svartbränd
Men annars kan jag som alla andra rekommendera Hager, det är riktigt bra material. Har sett många grejer från såna lågprismärken som GDS, Roger, Biltema, med flera som har gått sönder. Och sen finns det inget ljusbågsskydd i dom vilket gör att om det skulle bli kortslutning så blir hela säkringen svartbränd
Själv bytte jag en central med 22 säkringar och en jordfelsbrytare till 25 st samt huvudbrytare och 3 jordfelsbrytare. En gammal ringledningstrafo som satt ivägen byttes till en som passar i normsystemet. Hager 3x18 plast. En JFB per rad. I ditt fall hade jag valt 4x18.
Jag skulle inte köpt färdigmonterat. Tom central och innehållet löst. I mitt fall efter diskussion med installationsfirman skulle det inte bli billigare om jag köpt materialet så firman fick göra det.
Jag skulle inte köpt färdigmonterat. Tom central och innehållet löst. I mitt fall efter diskussion med installationsfirman skulle det inte bli billigare om jag köpt materialet så firman fick göra det.