Nej, man väntar hellre än viker ner sig och kör med Hager...

Tommty
E Elajomannen skrev:
Nu för tiden så får man pussla lite eftersom leveranstiderna ibland är oaceptabla..
Ja det var onekligen ett pusslande att beställa delar. blev lite olika sidor för att få ihop allt.

Och det ska vara Resi9/Acti9 så att min OCD blir nöjd.

blev för övrigt också en Energimätare till bergvärmepumpen, helt onödigt egentligen men kul att ha.

Tommty Tommty skrev:
Ja det var onekligen ett pusslande att beställa delar. blev lite olika sidor för att få ihop allt.

Och det ska vara Resi9/Acti9 så att min OCD blir nöjd.

blev för övrigt också en Energimätare till bergvärmepumpen, helt onödigt egentligen men kul att ha.
Inte alls onödigt. Den hjälper att hålla koll och förståelse för vad värme o varmvatten betyder för totalen och vad eventuella sparåtgärder betyder. Ett gott beslut anser jag.

Tommty
Nu har elektrikern varit här och bytt Centralen. Elektrikern var nöjd med inköpen och glad över att få göra en lite annorlunda Central istället för vanlig standard.

Nöjd även att Isolationsprovningen gick över förväntan, oändligt på de flesta grupper. Sämsta gruppen var till tvätt och torktumlare som hade 280 Mohm.

Dock sabbade de min OCD genom att sätta ett åsk/överspänningsskydd som inte var schneider...

Före:
En säkringstavla med gammaldags porslinssäkringar och etiketter för elektrisk kretsidentifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Elcentral med brytare och säkringar, märkta med nummer, strömstyrkor, och funktionssymboler, på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Snygg central (y)

useless useless skrev:
Nej, man väntar hellre än viker ner sig och kör med Hager...
Skulle det vara stor skillnad mellan Schneiders och Hagers normkomponenter?

X xLnT skrev:
Skulle det vara stor skillnad mellan Schneiders och Hagers normkomponenter?
NEJ

useless useless skrev:
Köp två stycken då... Med Resi9-centralerna följer det med grejer så man kan sätta ihop flera med varandra.
Om man monterar 2st Resi9 CX kapslingar bredvid varandra. Kan man då skära upp hål i sidorna mellan kapslingarna så det går att använda en gemensam fasskena per rad över båda kapslingarna? Eller blir det att traditionellt bygla med kablage mellan kapslingarna?

F frav skrev:
Om man monterar 2st Resi9 CX kapslingar bredvid varandra. Kan man då skära upp hål i sidorna mellan kapslingarna så det går att använda en gemensam fasskena per rad över båda kapslingarna? Eller blir det att traditionellt bygla med kablage mellan kapslingarna?
Visst går det men ej lämpligt. Jag skulle aldrig göra så, och skulle jag se att någon annan gjort så så skulle jag skratta så jag pissa på mig.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Visst går det men ej lämpligt. Jag skulle aldrig göra så, och skulle jag se att någon annan gjort så så skulle jag skratta så jag pissa på mig.
Tack för svaret. Tänkte att de kanske var konstruerade så modulärt i.o.m. att det ingår en form av "sammanfogningskitt", som används om man stackar kapslingarna bredvid eller ovan/nedan varandra. Men då är det bara till för att hålla kapslingarna rätt i vinklar och avstånd.

Det skulle i så fall finnas specialskenor med ett litet gap mellan centralkapslingarna, för det går ju inte att montera dvärgarna kloss i kloss. Man kan ju klippa bort en gaffel, men...nä.

F frav skrev:
Tack för svaret. Tänkte att de kanske var konstruerade så modulärt i.o.m. att det ingår en form av "sammanfogningskitt", som används om man stackar kapslingarna bredvid eller ovan/nedan varandra. Men då är det bara till för att hålla kapslingarna rätt i vinklar och avstånd.
Dessutom brukar man inte "stacka" centraler utan man köper en som är lagom stor med lite reservplatser (ca 10 %), så efterfrågan torde vara minimal.

E elmont skrev:
Dessutom brukar man inte "stacka" centraler utan man köper en som är lagom stor med lite reservplatser (ca 10 %), så efterfrågan torde vara minimal.
Jag har i nuläget 2st i horisontal led "stackade" ELDON Diazed centraler, på två olika ställen i fastigheten. Original från 70-talet.
Kommer behöva byta ut dessa, vilka är knökfulla, blir troligen till SE Resi9 CX, och då kan det behövas 2st normkapslingar bredvid varandra, för att täcka befintligt och kommande behov med mer sektionering samt automation.
Då det fysiska formatet är annorlunda på standard normkapslingarna och platsen begränsad, så får det troligen bli två normkapslingar stackade bredvid varandra.

Men det är säkert som du säger och troligen har bra koll på, minimal efterfrågan på detta scenario.

Har för mig attatt Hager Gamma kan kopplas ihop
I alla fall de större infällda
Men som nämnts tidigare är det bästa att köpa en tillräckligt stor centra

U Uffe A skrev:
Har för mig attatt Hager Gamma kan kopplas ihop
I alla fall de större infällda
Men som nämnts tidigare är det bästa att köpa en tillräckligt stor centra
Jo kopplas ihop med små plastbitar, så att de linjerar, men det är ju något annat än en helgående fasskena he he

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.