8 293 läst ·
45 svar
8k läst
45 svar
Ny el dragning på vind
Sådana här hade ju iof funkat till snedtak...utanpåliggande iof men kabel syns ju inte isf...känns ju faktiskt vettigt, frågan är om man inte får sträcka sig väl långt in bara när man skall koppla i något, annars går man ju ha dom i höjd med stödbenen å då hamnar ju uttagen på cirka 1,1 meter ovanför golvet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle dragit slang bakom panelen i tak, släppt öppningen på slangen precis i liv med takpanelytan kloss mot stödbenets baksida.
Satt uttaget på baksidan av stödbenet inifrån rummet sett, då syns uttagen minst, och minst risk att vara i vägen/bli skadat.
Klamrat kabel någon decimeter upp på stödbenet med 2-bent letti, som sen går in i röret och är uppskalad sen fram till dosan.
Sen avslutat med en liten klutt akrylfog i rörutloppet runt kabeln innan målning.
Det är jag det.
Sen skulle jag kanske bara satt uttag på 2 eller 4 stödben eller så, och istället valt de lodräta väggarna på rummets gavlar för resterande uttag.
Men naturligtvis får man kanske välja lite annorlunda om man redan i förväg vet lite hur elen ska användas i rummet. Kan ju behöver fler uttag någonstans, kanske klarar sig med färre någon annanstans.
Satt uttaget på baksidan av stödbenet inifrån rummet sett, då syns uttagen minst, och minst risk att vara i vägen/bli skadat.
Klamrat kabel någon decimeter upp på stödbenet med 2-bent letti, som sen går in i röret och är uppskalad sen fram till dosan.
Sen avslutat med en liten klutt akrylfog i rörutloppet runt kabeln innan målning.
Det är jag det.
Sen skulle jag kanske bara satt uttag på 2 eller 4 stödben eller så, och istället valt de lodräta väggarna på rummets gavlar för resterande uttag.
Men naturligtvis får man kanske välja lite annorlunda om man redan i förväg vet lite hur elen ska användas i rummet. Kan ju behöver fler uttag någonstans, kanske klarar sig med färre någon annanstans.
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Bra ide, då är ju ändå kabeln dold ända fram till det utanpåliggande uttaget...så får det bli!Mikael_L skrev:Jag skulle dragit slang bakom panelen i tak, släppt öppningen på slangen precis i liv med takpanelytan kloss mot stödbenets baksida.
Det är jag det.
Tips än så länge som skall användas...
1. Kabeldragning i tak till uttag bakom stödben
2. Extra 22mm rör för framtida fiber.mm
Marknaden för 3 x1,5 2 x 1,5 4 x 1,5 o.S.V försvann i stort sett när kraven på skyddsjordade vägguttag överallt kom på 1990 talet.Marre666 skrev:
Förr var marknaden för den kabel typen stor i bostadsinstallationer. I dag passar den bara mellan strömställare och kopplingsdosa om det inte finns under vägguttag under strömställaren. ( ovanligt)
Till vägguttag räcker 3g 1,5 .Det enda fallet när man använder 4 G 1,5 är om man önskar separat " brunn tändning" D.V.S. en halva med kontinuerlig ström och en den andra halvan med strömställarstyrd strömmatning. Den lösning kan passa vid fönsterbänksuttag. Då kan man styra fönsterbelysning från strömställare eller via tidur, skymmningsrelä.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Finns behovet i det här fallet?hsd skrev:
Skillnaden är om vinden hade varit större med mer fullhöjdsutrymme och toalett med dusch. I ett sådant läge är det en bra lösning.
Hur skall vinden värmas upp??
Redigerat: