1 182 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Ny Effektktariff- Vad har ni för toppar?
Ett EU-reglemente ska länderna införa Effekt-tariffer senast 2027. I Sverige har man valt att lägga ansvaret på nätägaren (inget nationellt regelverk, nationella tidszoner etc).
I mitt fall har Ellevio valt att räkna på ett snitt av mina tre högsta förbrukningstoppar av köpt el från elnätet. Fick en simulering och kunde jämföra nuvarande pris med pris enligt kommande prismodell. Då jag förbrukar mellan 0,3-2,4 kwh/timme och med toppar kring 2,4 kwh. Just denna exempel-månad hade jag ca 10 toppar på just 2,4. Det vill säga det är inga toppar, utan jag som planerat väl med jämn förbrukning.
Utifrån simuleringen kommer då priset att öka de varma månaderna på året. Hur är detta möjligt? Jag tycker jag är mycket låg förbrukning och typ inga toppar.
Det verkar helt enkelt som om effektavgiften bara är ett tillägg, inte så att man räknat om hela kostnadsbilden och minskat avgiften generellt för att sedan lägga till resterande del som en effektavgift. I mitt fall 82,5 kr/månad i extra avgift.
Hur ser era förbrukningar ut? Vilka toppar har ni i september månad. ?
I mitt fall har Ellevio valt att räkna på ett snitt av mina tre högsta förbrukningstoppar av köpt el från elnätet. Fick en simulering och kunde jämföra nuvarande pris med pris enligt kommande prismodell. Då jag förbrukar mellan 0,3-2,4 kwh/timme och med toppar kring 2,4 kwh. Just denna exempel-månad hade jag ca 10 toppar på just 2,4. Det vill säga det är inga toppar, utan jag som planerat väl med jämn förbrukning.
Utifrån simuleringen kommer då priset att öka de varma månaderna på året. Hur är detta möjligt? Jag tycker jag är mycket låg förbrukning och typ inga toppar.
Det verkar helt enkelt som om effektavgiften bara är ett tillägg, inte så att man räknat om hela kostnadsbilden och minskat avgiften generellt för att sedan lägga till resterande del som en effektavgift. I mitt fall 82,5 kr/månad i extra avgift.
Hur ser era förbrukningar ut? Vilka toppar har ni i september månad. ?
Tänk på att den rörliga överföringsavgiften sjunker från 30 till 6,25 öre/kWh. Det gör att effektavgiften på kanske ett par hundralappar på sommaren blir lite större än "vinsten" på den sänkta överföringsavgiften medans det på vintern är tvärtom.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp elritning nybygge
El -
Hur göra vid uppsättning av ny liggande värmebehandlad panel ?
Byggmaterial & Byggteknik -
Limma vinylgolvbitar på trappsteg, funkar båda limmen i beskrivningen?
Golv -
Nya byggeegler 1 Juli 2025, Vindsvåning
Utbyggnad och tillbyggnad -
Breddning mot ca:1års nylagd asfaltering
Grund & Markarbeten