Byggahus.se

Ny diskmaskin - vad skiljer dom åt och ska man ha bestiklåda..

641 läst  12 svar

1. S
    Medlem Nivå 5
    Hej,
    Min diskmaskin har gett upp (Cylinda) efter 8-10 år nånting.
    Mina köp styrs ofta av rank på prisjakt utan att jag egentligen vet vad som ligger bakom.. - ska ha rostfri..
    Bosch verkar ligga bra till och jag tvekar mellan:
    SMU46KS03S - som är kraftigt rabatterad men har besticklåda..
    https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...m_source=prisjakt&utm_medium=pa&utm_campaign=

och någon av dessa två:
    SMU46CI01S & SMU46AI01S men fattar inte varför den första är 1000:- dyrare, kan det vara varmvattenanslutningen & ljudisolering som gör det eller ska man tro det är bättre kvalite?
    https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/3940803,3934228?categoryId=523
    Tacksam för input!

2. torbeno
    Husägare · Nivå 12
    SMU46CI01S
    Denna är bäst av de du tittar på. Den har stålbotten, de andra har plast. Du vill ha stålbotten.

3. B
    Medlem · Nivå 18
    Enligt Prisjakts statistik så är det nu det pris som den diskmaskinen haft för det mesta.

Ingen av dem är nog tillverkad i Tyskland utan vill man ha tysk kvalitet får man nog gå upp en bra bit i pris.

4. S
    Medlem Nivå 5
    Okey,
    Stålbotten får det bli. Vad innebär en bra bit i pris?
    Maskinen kommer bara att gå en eller ett par gånger i veckan så jag kanske kan klara mig länge utan tysk kvalitet :)

5. B
    Medlem · Nivå 18
    Jag vet inte exakt vilka modeller som är tillverkade i vilket land men Bosch/Siemens har ju modeller som kostar mer än det dubbla så någonstans där emellan går gränsen. Kan man få fem års garanti på en modell någonstans så bör det säga en del om kvaliteten också.

Sen är ju modellerna indelade i "serier", se https://www.bosch-home.se/produktli...grerade-diskmaskiner/diskmaskiner-60-cm-bredd och som jag har förstått det brukar det vara så att en viss serie tillverkas i en viss fabrik. En gissning är då att serie 6 och 8 är tillverkade i Tyskland men inte de andra.

6. M
    Medlem Nivå 2
    Kan inte säga att jag märkt någon bättre kvalitet för Siemens dyrare maskiner. Även dessa behöver inte vara producerade i Tyskland.

Komponentval och tillverkande fabriks kvalitetsorganisation avgör slutresultatet. Svårt att gissa. Finns inget som säger att tillverkat i tex Sverige är en fördel.

Jag skulle ändå satsa på lite dyrare maskiner och hoppas på att de valt lite bättre komponenter i dessa.

Ok, ja, jag skulle välja besticklåda samt bättre torkning, Zeolit, igen.

7. S
    Medlem Nivå 5
    Kanske denna är snäppet bättre deå, ser i alla fall att den har borstlös motor.., den landar på 6800 så upp strax under 2000.. svårt att känna om det är värt det när man diskar så sällan..
    SMU67MS03S
    https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...skmaskin/diskmaskin-bosch-smu67ms03s/p-962467

8. M
    Medlem Nivå 2
    Har du möjlighet att åka och titta på dem?
    Då kan man kanske få en känsla om den verkar bättre.

9. S
    Medlem Nivå 5
    Jag har tyvärr inte det, jag bor lite i en avkrok.. och mycket verkar mest finnas hus nätfirmor.
    Jag noterar att SMU46CI01S väger 10Kg mindre än SMU67MS03S.
    Det blir någon av dessa som har rostfritt diskutrymme.. men priset fär 67'an närmar sig då snabbt ELECTROLUX
    ESF8830ROX som fått bra betyg... på 7299..
    Otroligt svårt..

10. torbeno
    Husägare · Nivå 12
    SMU67MS03S Har torksystemet Zeolith. Vissa älskar det, andra klarar sig bra utan det. Det sitter en fläkt i den som kan låta lite

11. S
    Medlem Nivå 5
    Det blir nog SMU46CI01S.
    Fått bra omdömme och vettigt pris, jag störs inte så mycket av ljud och ville som tipsades ovan ha rostfritt i diskutrymmet.
    Synd att jag inte får bestickhylla, hade varit kul att testa det :)

12. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    reparera cylindan det är mest långsiktigt

• Laddar…
  13. S
    Medlem Nivå 5
    Hej,
    Cylindan är utburen och en SMU46CI01Sär beställd.
    Jag har haft en del problem med Cylindan det senaste, diskade inte bra trots rengörning och det var en del skavanker efter åren som gått.

Efter mycket letande/frågande verkade det som att SMU46CI01S var bäst prissatt så jag får klara mig utan besticklåda, den verkar vara mest maskin för pengarna i min forskning..
    Tack alla för bra input!

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka