Vi håller på och byter ut våra köks och tvättmaskiner mot Miele, och näst i tur står diskmaskinen. Vi har en Elektrolux, som låter illa, och där allt är rangligt. Jag är så förbannad på den nedre korgen som alltid spårar ur, så jag orkar inte vänta på att den skall gå sönder, utan nu blir det byte.

Eftersom Miele verkar ha hundratals olika modeller, så började jag kolla lite test, och ser att i Råd & Röns senaste test så låg tydligen Bosch SMU51M12SK först, medan Miele G 6517 SCU XXL låg på tredje plats. När jag gick igenom Mieles produktguide, så verkade det vara just den modellen jag skulle satsa på.

Är Mieles maskiner verkligen så dåliga att en maskin för cirka 15 kkr är sämre än en Bosch som kostar en tredjedel? Eller är det bara så att Råd och Rön inte uppskattar att det är värt "lite" extra för att få kvalitet? Vi är två vuxna och två barn, vi gillar att laga mat, och båda vuxna äter lunch hemma, så diskmaskinen körs flitigt. Jag gillar inte rappliga maskiner, så jag betalar hellre extra, inte bara för något som håller längre, utan även för att slippa bli arg på rangliga prylar under maskinens livslängd. Samtidigt vill jag ju inte dumdristigt betala 3 gånger mer bara för att det skall stå Miele på den, om Bosch verkligen är bättre, så viktigt är det ju inte att vitvarorna matchar :-)

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Det får väl bli en tur till varuhus för att klämma och känna innan man bestämmer sig, men det är alltid intressant att höra praktiska erfarenheter.

Bosch är inte bättre men vinner tester pga att man får mycket för bra maskin för pengarna. Meile är väl en klass för sig. Dock har väl Meile inte den senaste tekniken och kan väl se lite tråkigare ut. Men kvalitémässigt är de väl helt oslagbara. :)

Y
Vi har börjat gå över från Siemens (som vi ofta handlat tidigare) till Miele vartefter maskinerna rasar. Jag upplever att kvaliteten hos nämnda Siemens kan vara riktigt risig och konstruktionen plastig och skör. Vi köpte ett premium-strykjärn / ångstation från Siemens via postorder - järnet låg i två delar i paketet vid leverans eftersom över och underdel hölls ihop av små bräckliga plastpiggar varav en hade gått av under transporten. Tre år senare ramlar även ersättningsjärnet isär för att en pigg brutits av. Liknande plastproblem hade jag med Siemens tvättmaskin där plasthandtaget på luckan slutade fungera efter fem år, vilket gjorde att jag fick bryta upp luckan för att få ut tvätten. Vi hade en Boschdiskmaskin som höll betydligt kortare tid än den antika Cylinda som stod i huset när vi flyttade in. Det finns säkert bra Siemens- och Bosch-modeller. Tyvärr finns det även dåliga (plastiga och sköra) konstruktioner även i de lite högre prisklasserna.

Bekanta som investerat i Miele är nöjda och vi har nu haft en Miele-tvättmaskin i ett år som vi är nöjda med och hoppas få ha nytta av i 10-15 år ytterligare. Ingen värstingmodell men den är gedigen och välkonsturerad. För oss går kvalitet och driftsäkerhet före innovativa lösningar och cool design.

Beape skrev:
Vi har börjat gå över från Siemens (som vi ofta handlat tidigare) till Miele vartefter maskinerna rasar. Jag upplever att kvaliteten hos nämnda Siemens kan vara riktigt risig och konstruktionen plastig och skör. Vi köpte ett premium-strykjärn / ångstation från Siemens via postorder - järnet låg i två delar i paketet vid leverans eftersom över och underdel hölls ihop av små bräckliga plastpiggar varav en hade gått av under transporten. Tre år senare ramlar även ersättningsjärnet isär för att en pigg brutits av. Liknande plastproblem hade jag med Siemens tvättmaskin där plasthandtaget på luckan slutade fungera efter fem år, vilket gjorde att jag fick bryta upp luckan för att få ut tvätten. Vi hade en Boschdiskmaskin som höll betydligt kortare tid än den antika Cylinda som stod i huset när vi flyttade in. Det finns säkert bra Siemens- och Bosch-modeller. Tyvärr finns det även dåliga (plastiga och sköra) konstruktioner även i de lite högre prisklasserna.

Bekanta som investerat i Miele är nöjda och vi har nu haft en Miele-tvättmaskin i ett år som vi är nöjda med och hoppas få ha nytta av i 10-15 år ytterligare. Ingen värstingmodell men den är gedigen och välkonsturerad. För oss går kvalitet och driftsäkerhet före innovativa lösningar och cool design.
Siemens och Bosch är ju samma maskiner, två varumärken under samma paraply, BSH Hausgeräte...

Kör på Miele, i mina ögon mycket bättre än Bosch (dock är Bosch bättre än E-lux på disk). Dock behöver du inte köpa den värsta Mielen, de har bara mer finesser som man inte använder, samt fräsigare displayer osv. Köp en i mellanklassen (8-11kkr), de är maskinellt lika bra. Stirra inte dig blind på vattenförbrukning, välj hellre en som inte är supersnål, så slipper du trassel med att rör guckar igen på nolltid...

Ett konkret exempel är korgarna, Miele använder metervis mer tråd i dem (tätare nät) än Bosch = du slipper att glas och annat hamnar i mellan och stoppar spolarmar.

Redigerat:
P
Miele har ju bara ett års garanti.
Tyvärr håller deras nya produkter inte de 25 år vi har varit vana vid.
de "billigare " mielena har ranglig konstruktion av korgarna och viss byrålåds effekt märks tydligt.
BSH har en tätare serviceorganisation dvs oftast en bättre eftermarknad.
Och någon tycker att Miele är dyr i inköp så är det inget mot var reservdelarna är. upp till 7ggr så dyra som till övriga fabrikat.
de flesta väljer därför att inte reparera utan köpa nytt oavsett hur gammal maskinen är.
men en miele som fungerar är alla nöjda med...

electroluxaren skrev:
Miele har ju bara ett års garanti.
Tyvärr håller deras nya produkter inte de 25 år vi har varit vana vid.
de "billigare " mielena har ranglig konstruktion av korgarna och viss byrålåds effekt märks tydligt.
BSH har en tätare serviceorganisation dvs oftast en bättre eftermarknad.
Och någon tycker att Miele är dyr i inköp så är det inget mot var reservdelarna är. upp till 7ggr så dyra som till övriga fabrikat.
de flesta väljer därför att inte reparera utan köpa nytt oavsett hur gammal maskinen är.
men en miele som fungerar är alla nöjda med...
Villken Miele maskin har dessa dåliga korgar?
Är ju bara att åka till elgigaten och jämföra, du kan lätt köra handen genom BSHs nedre korg, försök det med Miele.

Vi har kört Bosch på jobbet i lunchrum för 100 pers under flera år, vanliga konsumetmaskiner alltså. Å Boscharna har stått bra länge still med alla möjliga fel, både med brist på delar osv- och förvirrade reparatörer. Nu har de bytts mot E-lux värstingar, men de är inte bättre.
Visst man kastar man hellre en billigare Bosch än laga den så, så det kan ju vara ett argument...

Vore fint om du vill presentera lite statistik på hållbarheten hos de olika märkena, alltid intressant att se.

Miele har ju ett helt annat upplägg på hur besticken ska placeras. I en egen utdragbar korg, liggandes. Det är värt att notera, jag hatar det men andra gillar det...
Bara av den anledningen blir det aldrig Miele för min del.

Miele anses ju vara bättre på våtmaskiner men i min värld så håller de ungefär lika länge.

Beroende på användning så brukar ofta pumparna bli så fulla med fett att de lägger av. Det är rätt sällan som man kör dem så man sliter ut delarna i dem. Räkna på att vanliga Bosch håller 7-10 år och investera därefter.

P
plv skrev:
Villken Miele maskin har dessa dåliga korgar?
Är ju bara att åka till elgigaten och jämföra, du kan lätt köra handen genom BSHs nedre korg, försök det med Miele.

Vi har kört Bosch på jobbet i lunchrum för 100 pers under flera år, vanliga konsumetmaskiner alltså. Å Boscharna har stått bra länge still med alla möjliga fel, både med brist på delar osv- och förvirrade reparatörer. Nu har de bytts mot E-lux värstingar, men de är inte bättre.
Visst man kastar man hellre en billigare Bosch än laga den så, så det kan ju vara ett argument...

Vore fint om du vill presentera lite statistik på hållbarheten hos de olika märkena, alltid intressant att se.
Kul att du nämner det
för det var just en säljare på ElGiganten som visade detta för mig att korgarna har blivit såå mycket sämre.

Statistiken har jag försökt och få fram under måånga år.
men det är nog den mest välbevarade hemligheten i varje koncern, det är lättare att få reda på statshemligheter.

En kompis hade en Miele som gav upp efter 8 år. Reparation blev för dyrt så de köpte Bosch istället

Kloge skrev:
En kompis hade en Miele som gav upp efter 8 år. Reparation blev för dyrt så de köpte Bosch istället
Ja då får de se hur länge den håller då...svärfar körde slut sin första Bosch på sex år, inte heller värd att laga, då en ny Bosch kostade 5000. Den nya Boschen "nån testvinnare" har nu tuffat i tre år och börjar så smått diska orent...får se om det går att lösa. Den är dock tystare än den gamla, alltid nått.

För övrigt kalkylerar E-Lux internt att deras vitvaror håller ca 7 år, iallafall om man läser deras årsredovisning.

Under de år jag sålde vitvaror var det sällan man hörde någon med Miele vara missnöjd, så jag gissar att de håller relativt hög kvalitet än. Dessutom har de 1000kr rabatt på service i 10 år om man registrerar maskinen.

Ang. besticklådan har ju Bosch efterapat det nu också.

Angående Elgiganten å lådan...
Säljaren fick nog bättre provis på Boschen då, så var det på den vitvarufirman jag jobbade på.
Bosch var våra högmarginalmaskiner...

Det är fortfarande mer tråd i mielelådan, sätt dem bredvid varandra så ser ni.

Redigerat:
Haft Miele förr, bra grejor men är nog inte lika gediget som förr som flera skrivit.
Siemens hade jag i förra huset, blev aldrig rent!
Nu har jag en ASKO (Svensk), mina föräldrar har en likadan, båda tuffar på bra trots rätt mycket körningar. Ganska prisvärda.

Själv har jag en lokal vitvaruhandlare som både säljer, levererar, server/lagar maskinerna. Värt varenda krona.

Gjorde misstaget att köpa en SMU67M02SK och där blev det inte många rätt.
Jag gillar konceptet med den utrdragbara bestikkorgen, nackdelen är att de slår i glas av normalhöjd, sänker man den till max så får man inte in stora tallrikar.
Det värsta misstaget som jag missade var att övre korgens ställ för små tallrikar inte får att fälla ned, för att få i större matlådor etc, lite flexibillitet hade inte skadat.
Gallret i botten längst ned bak i undre korgen har stå stora glipor att det knappt går att ställa något där då det faller igenom, verkligen ogenomtänkt med hål på nästan 15x15cm.

Autoläget 45-65 grader visar inte vilken temperatur maskinen diskar i så där ha man ingen aning.
Ecoläget tar över 3 timmar i disktid och då endast 10 minuters sköljning vilket lämnar en fin vit beläggning på besticken, vilket gör att man startar ett kortprogram för att skölja bort det och då försvinner allt man vunnit i miljöväg.
Och då kan jag tillägga att vi sköljer av våran disk innan den ställs in, finns inga matrester den ser nästan diskad ut, ändå lämnas beläggningar.

Det är för mycket Energisnålfunktioner och miljösparande åtgärder som gör att det ändå inte blir bra ihop med en massa tramsfunktioner.

Skulle jag köpa en maskin igen så skulle jag titta på ljudvolymen i db välja en med låg volym.
Och sedan en där man väljer temperatur huvudprogram eventuellt förtvätt extra sköljning vore trevlligt om det går. och inte bara stirra blint på A+ A+++ och allt vad det heter i energiväg vilket gör att man sparar några hundralappar på 7 år om man bara använde maskinens snålaste funktioner.
Som någon skrev så känns den väldigt billig, det är plastigt och det gnisslar om hjulen m.m. men det är väl vad man kan förvänta sig av en diskmaskin från bosch för 7k i dagens läge.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.