22 990 läst ·
38 svar
23k läst
38 svar
Ny diskmaskin. Hushålls- eller "krogmaskin"? Dyrt?
Två maskiner har vi tyvärr inte plats till. Vi har ju snabbprogram på vår nuvarande, men jag upplever att det inte blir rent med det. Undantaget är väl när det har varit "kaffekalas". Hm, får kanske studera utbudet av hushållsmaskiner lite grundligare. Det måste (?) ju finnas något mellanting mellan snabbprogram på 30 min eller standardprogram på nästan 2,5 tim... Eller...?
Miele har en diskmaskin som är lite av en hybrid mellan hushållsmasin och en resturangmaskin. Den har vanliga fasta korgar, 3-fas 400V elanslutning och diskar på ca10min.
Den använder alltid nytt vatten och vanligt pulverdiskmedel,ej tabletter dom hinner inte lösas upp på den korta tiden.
Miele maskinen räknas till deras proffs-sortiment.
Den maskinen tror jag skulle passa hemmabruk betydligt bättre än tex. en Wexjödisk WD4.
//Torbjörn
Sent from my GT-S5690 using Byggahus
Den använder alltid nytt vatten och vanligt pulverdiskmedel,ej tabletter dom hinner inte lösas upp på den korta tiden.
Den maskinen tror jag skulle passa hemmabruk betydligt bättre än tex. en Wexjödisk WD4.
//Torbjörn
Helt klart intressant, satt precis och googlade på Miele...
TbLjp skrev:Miele har en diskmaskin som är lite av en hybrid mellan hushållsmasin och en resturangmaskin. Den har vanliga fasta korgar, 3-fas 400V elanslutning och diskar på ca10min.
//Torbjörn
Ingen som har reagerat på att hushållsdiskmaskinerna har blivit "långsammare" än de var förr?
Om man jämför: Nån gång runt 1990 så fick mina föräldrar för sig, att plocka fram en gammal bänkdiskmaskin ifrån sent 60-tal, eller möjligen tidigt 70-tal, som dem hade haft stående(!). Denna maskin körde en omgång disk på ca 30min (Den hade bara ett program). När den några år senare packade ihop och de köpte en ny, modern bänkdiskmaskin, så tog det minst 60 min, eventuellt upp till 90 min, för att uppnå samma resultat. Jag är lite osäker där, eftersom minneskapaciteten för värdelöst vetande är begränsad...
Jag funderar på om det beror på den ensidiga fokuseringen på energieffektivitet. Personligen så skulle jag delvis föredra en omprioritering till tidseffektivitet. T ex min diskmaskin skall ha 1,5/2,0 timmar på sig för programmet "Daglig disk", på låg/hög temp. "Grytor" kräver ohemula 3 timmar! Detta anser jag vara klart undermåligt. En diskmaskins längsta program för den mest smutsiga/intorkade disken borde få ta max en (1) timme, gärna ännu snabbare. De kortare programmen skall givetvis vara proportionellt snabbare. T ex max 30 min för "daglig disk", och ca 10 min för "snabb"
Jo, jag vet att det är önsketänkande.
Om man jämför: Nån gång runt 1990 så fick mina föräldrar för sig, att plocka fram en gammal bänkdiskmaskin ifrån sent 60-tal, eller möjligen tidigt 70-tal, som dem hade haft stående(!). Denna maskin körde en omgång disk på ca 30min (Den hade bara ett program). När den några år senare packade ihop och de köpte en ny, modern bänkdiskmaskin, så tog det minst 60 min, eventuellt upp till 90 min, för att uppnå samma resultat. Jag är lite osäker där, eftersom minneskapaciteten för värdelöst vetande är begränsad...
Jag funderar på om det beror på den ensidiga fokuseringen på energieffektivitet. Personligen så skulle jag delvis föredra en omprioritering till tidseffektivitet. T ex min diskmaskin skall ha 1,5/2,0 timmar på sig för programmet "Daglig disk", på låg/hög temp. "Grytor" kräver ohemula 3 timmar! Detta anser jag vara klart undermåligt. En diskmaskins längsta program för den mest smutsiga/intorkade disken borde få ta max en (1) timme, gärna ännu snabbare. De kortare programmen skall givetvis vara proportionellt snabbare. T ex max 30 min för "daglig disk", och ca 10 min för "snabb"
Jo, jag vet att det är önsketänkande.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Det kan ju aldrig bli varmare än 100grader på vattnet (jag betvivlar att det är en tryckkokare), det krävs 3-400 grader för att teflon ska förångas.
Ang topic. Jag tror inte heller en "industrimaskin" lämpar sig bra för hemmabruk, de är som tidigare sagt gjorda för att gå kontinuerligt och drar därmed en hel del vatten och energi. De jag har erfarenheter av (standalonemodellerna) har en stor tank som den håller varm. Vattentillskott sker vid sköljningen på slutet.
Ang topic. Jag tror inte heller en "industrimaskin" lämpar sig bra för hemmabruk, de är som tidigare sagt gjorda för att gå kontinuerligt och drar därmed en hel del vatten och energi. De jag har erfarenheter av (standalonemodellerna) har en stor tank som den håller varm. Vattentillskott sker vid sköljningen på slutet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Cujo: Kolla sen på vatten och energiförbrukningen också, jag misstänker att detta gått ner drastiskt.
Jag har en asko som tar 1 h 15 minuter på snabbprogram med extra temeratur och torkm utan tar den 40 min. Vi kör kastruller och ingrodda matrester vart annan till var tredje dag och det blir rent.
IndustriDiskmaskinen på jobb körs en gång om dagen med ingrodda matrester och disken blir nästan alltid ren. Matlådor går utmärkt att köra däri
IndustriDiskmaskinen på jobb körs en gång om dagen med ingrodda matrester och disken blir nästan alltid ren. Matlådor går utmärkt att köra däri
Vad hjälper det, när det tar så lång tid för ett diskprogram, att långsamheten blir ett problem!13th Marine skrev:
Har man (haft) gäster så behöver man kanske köra både två och tre omgångar disk på en kväll. Dessutom, vad många inte tänker på, är att man måste vara hemma när diskmaskinen går. Annars anses man inte uppfylla aktsamhetskravet i många hemförsäkringar, och får nedsatt, eller ingen(!), ersättning vid en vattenskada orsakad av diskmaskinen.
För att citera mig själv:
Cujo skrev:
Redigerat:
Har nu tittat lite på Mieles proffssortiment. Har hittat en maskin som nog skulle passa oss (ProfiLine PG 8080). Hittar dock ingen prisuppgift någonstans på nätet. Men jag hittade ett pris på en annan av deras maskiner (PG 8083) som är hyfsat snarlik maskin - 39 000:- Som hittat, så det får nog bli en tre-fyra stycken sådana. Eller kanske inte. Vet inte om jag kan få med hustrun på att lägga 35-40 tusen på en diskmaskin. Tror tom att jag får svårt att få med mej själv på det...

det är en kanonbra diskmaskin jag skulle allvarligt överväga en sådan
används inom omsorgen då man har ett krav på hög temp på vattnet i sista sköljningen
maskinen låser därför luckan under gång
nackdel är trefas anslutning och att den ansluts på både kallt och varmt vatten.
en konventionell restaurang disk är mer knöligt fast det går nog att få en till nästan samma pris
en sådan diskar en korg disk på normalt 2minuter (finns snabbprogram för de som inte kan vänta)
om maskinen är i ordning blir det rent också. ett års ingrodda matrester får man ta två till tre ggr.(testat)
Nackdel är specialdiskmedel och special sköljmedel (detta är måsten).
trefas är ett måste 400v 16-25A (inte alla hus som har det standard)
tar mycket vatten som tar stor effekt att värma upp (60C i tvättbaljan och 90 i Bostern för sköljning).
en liten del vatten byts varje disk under sköljningen.
används inom omsorgen då man har ett krav på hög temp på vattnet i sista sköljningen
nackdel är trefas anslutning och att den ansluts på både kallt och varmt vatten.
en konventionell restaurang disk är mer knöligt fast det går nog att få en till nästan samma pris
en sådan diskar en korg disk på normalt 2minuter (finns snabbprogram för de som inte kan vänta)
om maskinen är i ordning blir det rent också. ett års ingrodda matrester får man ta två till tre ggr.(testat)
tar mycket vatten som tar stor effekt att värma upp (60C i tvättbaljan och 90 i Bostern för sköljning).
Tror oxå att det är en toppen maskin, men den är tyvärr lite för dyr. Får väl hålla ögonen öppna efter en bättre begagnad... 
electroluxaren skrev:det är en kanonbra diskmaskin jag skulle allvarligt överväga en sådan
Priset ligger väl snarare på 20 än 40k, fortfarande för dyrt för en diskmaskin.Taddy skrev:Har nu tittat lite på Mieles proffssortiment. Har hittat en maskin som nog skulle passa oss (ProfiLine PG 8080). Hittar dock ingen prisuppgift någonstans på nätet. Men jag hittade ett pris på en annan av deras maskiner (PG 8083) som är hyfsat snarlik maskin - 39 000:- Som hittat, så det får nog bli en tre-fyra stycken sådana. Eller kanske inte. Vet inte om jag kan få med hustrun på att lägga 35-40 tusen på en diskmaskin. Tror tom att jag får svårt att få med mej själv på det...
![]()