8 218 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
Ny dimmer trasig?
Vi fick igår en schneider renova transistordimmer installerad (modellen upp till 315 W) . Skulle prova den idag och började med en ledlampa som skulle vara dimbar (typ 10w). Lampan gick att tända men dimmningen fungerade knappt.
Skulle sen prova med en vanlig glödlampa Men nu händer ingenting. Går inte att tända lampan alls (funkar i annat lamputtag utan dimmer). Blir förvånad och provar lite mer med olika lampor men inget funkar, oavsett om dimmer är högt eller lågt ställd
Jag provar med voltmetern och jag har 230v i uttaget men några lampor funkar inte... Läste på lite och förstår att man inte kan lita på en vanlig voltmeter när det gäller elektroniska dimmers.
Vad kan ha hänt? Gick dimmern sönder av den första lampan? Denna dimmer har tydligen ingen säkring man kan byta utan ett automatiskt skydd. Har provat att bryta strömmen ett tag men hjälpte inte.
Skulle sen prova med en vanlig glödlampa Men nu händer ingenting. Går inte att tända lampan alls (funkar i annat lamputtag utan dimmer). Blir förvånad och provar lite mer med olika lampor men inget funkar, oavsett om dimmer är högt eller lågt ställd
Jag provar med voltmetern och jag har 230v i uttaget men några lampor funkar inte... Läste på lite och förstår att man inte kan lita på en vanlig voltmeter när det gäller elektroniska dimmers.
Vad kan ha hänt? Gick dimmern sönder av den första lampan? Denna dimmer har tydligen ingen säkring man kan byta utan ett automatiskt skydd. Har provat att bryta strömmen ett tag men hjälpte inte.
När du säger voltmeter, menar du då spänningsdetektor eller multimeter?
Det är inte så att ramen sitter lite snett eller något och att dimmerratten inte är riktigt i botten? Det har hänt mig att man inte har kunnat trycka på dimmern för att tända för att den suttit för långt in.
Det låter väldigt osannolikt att dimmern skulle ha gått sönder av den första lampan, men inget är väl omöjligt. Om du inte är bekväm själv med att koppla ur dimmern och testa den så bör du ringa elektrikern som gjorde installationen.
Det är inte så att ramen sitter lite snett eller något och att dimmerratten inte är riktigt i botten? Det har hänt mig att man inte har kunnat trycka på dimmern för att tända för att den suttit för långt in.
Det låter väldigt osannolikt att dimmern skulle ha gått sönder av den första lampan, men inget är väl omöjligt. Om du inte är bekväm själv med att koppla ur dimmern och testa den så bör du ringa elektrikern som gjorde installationen.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack för svar. Använde en enkel multimeter. Det konstiga är ju att det ändå gör skillnad att trycka på ratten för om det finns spänning eller inte i lamputtaget, bara det att när man sätter en lampa i uttaget händer inget.
Provade att plocka bort själva ratten och bara trycka på metallstången utan någon skillnad så kan nog inte vara att den inte går i botten.
Går det inte att lösa får jag ju ringa elektrikern imorgon. Det hela verkar bara så konstigt så ville kolla här att jag inte missat något. Typ att man kan återställa dimmerns inbyggda skydd på något sätt.
Provade att plocka bort själva ratten och bara trycka på metallstången utan någon skillnad så kan nog inte vara att den inte går i botten.
Går det inte att lösa får jag ju ringa elektrikern imorgon. Det hela verkar bara så konstigt så ville kolla här att jag inte missat något. Typ att man kan återställa dimmerns inbyggda skydd på något sätt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Fick ni med en bruksanvisning till dimmern? Det kan finnas en liten säkring i den som gått sönder.
Någon enstaka gång händer det ju att dimmern är trasig redan ifrån fabrik. Ovanligt med schneider och andra kvalitetsfabrikat (eh, kinatillverkning med viss något bättre leveranskoll, skulle jag tro
), men ändå så det händer ibland.
Jag kan påstå detta för att jag just nu har en trasig schneider-dimmer på bordet framför mig, som jag öppnat och kollat lite inuti av ren nyfikenhet. Men den var död från början.
Jag kan påstå detta för att jag just nu har en trasig schneider-dimmer på bordet framför mig, som jag öppnat och kollat lite inuti av ren nyfikenhet. Men den var död från början.
När du mäter spänningen ut från dimmern, då bör du ha en vanlig glödlampa inkopplad som belastning. Att mäta utan last gör att den högohmiga multimetern visar spänning eftersom en liten ström passerar dimmer ' S styrkretsar oavsett om dimmer fungerar korrekt.
Värderna som en billig multimeter visar skall man inte lita på fullt ut. Det är bara dyrare instrument som mäter "true rms" som visar rätt värde vid mätning av icke sinusvåg. En dimmer ger ifrån sig en "stympad sinusvåg " i olika varianter beroende på dimmer typ.
Värderna som en billig multimeter visar skall man inte lita på fullt ut. Det är bara dyrare instrument som mäter "true rms" som visar rätt värde vid mätning av icke sinusvåg. En dimmer ger ifrån sig en "stympad sinusvåg " i olika varianter beroende på dimmer typ.
Redigerat:
Demonterade dimmern och motståndsmätte de olika anslutningarna. Intressanta här är ju "sinussymbol"-utgången och så de två anslutningarna för fas, L (behövs ingen nolla för denna dimmern). Mellan sinus och fas tror jag det var runt 1500 kOhm, även om jag är lite osäker på antalet nollor kan alltså även varit 150 eller 15000). Trycker man på knappen skiftar detta mellan de båda L-anslutningarna. Vrider man på ratten påverkas inte motståndet alls. Vet inte om detta säger något om dimmerns kondition? Hur borde man kontrollera en dimmer?
Utöver anslutningarna är dimmern sluten och utan att använda mer våld än vad jag vågar kan jag inte komma åt något mer. Här är instruktionen till dimmern:
http://www.schneider-electric.com/download/SE/SV/file/1390507130-WDE0116_00_01_07_08_HW_2014_47_SV_NO_FI_DE.pdf/?fileName=WDE0116_00_01_07_08_HW_2014_47_SV_NO_FI_DE.pdf&reference=WDE0116_00_01_07_08_HW_2014_47_SV_NO_FI_DE&docType=User-guide
Såvitt jag förstår finns ingen säkring som kan bytas ut. Enligt instruktionen har den ett elektroniskt skydd för både överbelastning och kortslutning.
Utöver anslutningarna är dimmern sluten och utan att använda mer våld än vad jag vågar kan jag inte komma åt något mer. Här är instruktionen till dimmern:
http://www.schneider-electric.com/download/SE/SV/file/1390507130-WDE0116_00_01_07_08_HW_2014_47_SV_NO_FI_DE.pdf/?fileName=WDE0116_00_01_07_08_HW_2014_47_SV_NO_FI_DE.pdf&reference=WDE0116_00_01_07_08_HW_2014_47_SV_NO_FI_DE&docType=User-guide
Såvitt jag förstår finns ingen säkring som kan bytas ut. Enligt instruktionen har den ett elektroniskt skydd för både överbelastning och kortslutning.
Att mäta så säger inget om den är ok eller ej, däremot verkar ju brytaren via tryckfunktionen vara i ordning eftersom den växlar. Att koppla in en glödlampa 40 W eller större till den och prova den löst ansluten med stickpropp är ett bra sätt om man känner sig bekväm med lite labbkoppling, då är alla felkällor som ev finns i rätta installationen under kontroll.
Och som du ser i instruktionen är minlast 20 W så testet med LED 10 W var utanför spec, verkar vara nämnt något om risk för skada vid fel belastning men det bör vara sannolikare vid för stor last eller tex kortis i lampor etc. Nu har jag aldrig sett eller dissekerat en av den typen så ev kanske de inte tål "underbelastning" heller, inre konstruktionen är okänd.
Och som du ser i instruktionen är minlast 20 W så testet med LED 10 W var utanför spec, verkar vara nämnt något om risk för skada vid fel belastning men det bör vara sannolikare vid för stor last eller tex kortis i lampor etc. Nu har jag aldrig sett eller dissekerat en av den typen så ev kanske de inte tål "underbelastning" heller, inre konstruktionen är okänd.
Det kan inte rimligtvis finnas någon min-belastning som skadar dimmern om den underskrids.GK100 skrev:Och som du ser i instruktionen är minlast 20 W så testet med LED 10 W var utanför spec, verkar vara nämnt något om risk för skada vid fel belastning men det bör vara sannolikare vid för stor last eller tex kortis i lampor etc. Nu har jag aldrig sett eller dissekerat en av den typen så ev kanske de inte tål "underbelastning" heller, inre konstruktionen är okänd.
Isåfall skulle dimmern omedelbart gå sönder om den dimrar en enda lampa, när lampan går sönder.
Nej, det bör vara orimligt men den så i vissa sammanhang framhållna "tillverkarens anvisning" ger:
Dimmern kan skadas.
Understig aldrig den specificerade minimilas-
ten.
Troligtvis samma trams som vanligt i de fallen men ändå. Var det en av samma typ du öppnat?
Dimmern kan skadas.
Understig aldrig den specificerade minimilas-
ten.
Troligtvis samma trams som vanligt i de fallen men ändå. Var det en av samma typ du öppnat?
Det verkar osannolikt att en för liten last skall skada dimmer eftersom lampan kan gå sönder m.m. Den typen av drift fall måste en seriöst konstruerad produkt tåla. Däremot kan funktionen påverkas negativt så att ljuset " fladdrar " vid reglering.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden