3 844 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Ny däckmärkning... flip eller flop?
Problemet med din modell är att den är helt felaktig då TWI inte är jämförbart mellan olika märken. Faktiskt inte ens inom samma märke då tillverkarna i marknadsföringssyfte kan sätta ett lägre TWI på en modell för att på så sätt framhäva ett annat däck med högre marginaler på.pelpet skrev:Japp en riktig djungel. Jag gjorde det lätt för mig och gjorde vissa antaganden.
- Resultaten i däcktesterna är korrekta. Även om högre TWI bör innebära ett hårdare däck och därmed sämre bromsprestanda så kan ändå ett däck vara "bäst på allt" tack vare däcktillverkarnas trixande med gummiblandningar, kord, mönster etc.
- Prestandaförsämring över tid struntar jag i eftersom det inte förekommer långtidstester av däck.
- TWI är jämförbart mellan märken.
- Ett däck med treadwear 240 håller i 4000 mil. Dvs livslängden är treadwear * 16,6666667.
- Ett miljödäck minskar bränsleförbrukningen med 2%.
Jag förstår att inte dom Europeiska testerna inte nämner TWI.
Vidare så måste man läsa testerna som görs kritiskt, hade dom varit repetitiva och standardiserade hade alla kommit fram till samma slutresultat. Däremot kan man nog anta att ett däck som ofta får bra poäng i olika tester troligtvis är ett bra däck, iaf så länge det är nytt.
Du har nog rätt Nimajneb, däcken på min ena bil verkar enbart vara designade för dessa punkter.Nimajneb skrev:Nu när det är dags att börja titta på Sommardäck så ser jag att det sedan November finns ett nytt EU direktiv som kräver att däcken skall märkas upp med "kylskåpssymboler" beträffande rullmotstånd, bromsförmåga i blött väglag samt bullernivå.
Är detta något man kan lita på eller finns det risk att mätmetoderna är för smala och att däckstillverkarna optimerar mot dessa tester och inte ser till däckets totala egenskaper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
precis vad jag satt å googlade på http://www.4x4tyres.co.ukskalman1 skrev:
Hur tycker du att dessa håller på asfalt?
Klicka här för att svara