7 897 läst ·
51 svar
8k läst
51 svar
Ny cirkulationspump till CTC 1100 Ekonomi?
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Vi kör med pellets, (bytte ut oljebrännaren mot en pelletsbrännare).P Per_Eriksson skrev:Kör du pannan på olja eller el?
En sån panna brukar klara varma långa duschar utan att sjunka ner mer än till 60grader förutsatt att brännaren fungerar.
Står brännaren still o den bara går på elpatron är det sämre för de har inte lika hög effekt.
Om du är orolig för cirkpumpen till elementen kan du väl prova ställa ner den till 1 eller 2 ett par dar o se om det räcker.
Elpatronerna fungerar inte sedan några veckor tillbaka, har inte kunnat att felsöka det heller.
Cirk.pumpen går bara på steg 3, som är högsta.
Redigerat:
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Stort tack för tipset.V Vector skrev:
Men hur vanligt är det att man vill ha "tryckstyrd" cirk.pump till bara elementen? *nyfiken*
(Kan förstå när det gäller varmvattnet/tappvatten.)
Du ska inte blanda ihop tryckstyrningen av en cirkulationspump med en tryckströmbrytare som startar en pump när man öppnar vattenkranen.Guldstrand skrev:
Tryckstyrningen gör att den anpassar varvtalet så att det är 'rätt' flöde hela tiden. Gamla cirkpumpar har en strömbrytare med (oftast) tre lägen istället och det funkar väl oftast tillräckligt bra, men det kräver ju iallafall någon form av förståelse och handpåläggning.
Pelletsbrännare har långt ifrån samma möjlighet att kompensera variationer i värmetillförseln som en oljebrännare som kan ge högre effekt till en 1100 och startar på 5 sek istället för 5 min. Den vattenvolym som finns i pannan hinner kylas ner ordentligt om du ställer dig i duschen innan brännaren startat. Cirk-pumpar brukar gå lätt att få tag i begagnade hos välvilliga rörmokare eller återvinningsställen .Guldstrand skrev:
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Jag är medveten om detta, men vi har haft pelletsbrännare i flera år och är nöjda med detta.E exerg skrev:Pelletsbrännare har långt ifrån samma möjlighet att kompensera variationer i värmetillförseln som en oljebrännare som kan ge högre effekt till en 1100 och startar på 5 sek istället för 5 min. Den vattenvolym som finns i pannan hinner kylas ner ordentligt om du ställer dig i duschen innan brännaren startat. Cirk-pumpar brukar gå lätt att få tag i begagnade hos välvilliga rörmokare eller återvinningsställen .
Problemet ligger inte där, utan hur vi kan få lite mer varmvatten samt tips på billiga cirk.pumpar till elementen.
Själv har jag en 30-liters elberedare parallellt med soltanken. dvs i ditt fall skulle, om varmvattnet från pannan är 55 gr,gå direkt till duschen. Om pannan endast ger 35 gr styrs en del av vattnet, via en blandningsventil, ner i elberedaren och tar med såpass mycket varmvatten därifrån för att duschen ska få sina 55 gr. Hade du kommit hit skulle du ha fått en 25/4Guldstrand skrev:
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Jag förstår tyvärr inte så mycket av det du skrev.E exerg skrev:Själv har jag en 30-liters elberedare parallellt med soltanken. dvs i ditt fall skulle, om varmvattnet från pannan är 55 gr,gå direkt till duschen. Om pannan endast ger 35 gr styrs en del av vattnet, via en blandningsventil, ner i elberedaren och tar med såpass mycket varmvatten därifrån för att duschen ska få sina 55 gr. Hade du kommit hit skulle du ha fått en 25/4
Men hade gärna sett en lösning där vi kan duscha liiite längre än vad vi gör nu innan varmvattnet tar slut. (speciellt nu på vintern)
Vad är brännaren inställd på?
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Pannan ordentligt sotad?
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Nu har jag fått hem en ny (läs begagnad) cirk.pump och behöver råd och tips på hur jag kan byte den själv på enklaste sätt.
Den gamla pumpen var en DAB (VA 35/130) och den nya är en WILO (RS25/70r).
Själva bytet verkar ganska enkelt, bara lossa på två stora muttrar samt en elkabel.
Tänkte mer på vattnet.
Vill helst slippa att tömma hela systemet för att byta pumpen. (har aldrig gjort detta tidigare)
Så går det att byta utan att tömma systemet på vatten?
(Har hittat EN avstängningskran(?) på röret.)
Se bifogade bilder...

Den gamla pumpen var en DAB (VA 35/130) och den nya är en WILO (RS25/70r).
Själva bytet verkar ganska enkelt, bara lossa på två stora muttrar samt en elkabel.
Tänkte mer på vattnet.
Vill helst slippa att tömma hela systemet för att byta pumpen. (har aldrig gjort detta tidigare)
Så går det att byta utan att tömma systemet på vatten?
(Har hittat EN avstängningskran(?) på röret.)
Se bifogade bilder...