7 897 läst ·
51 svar
8k läst
51 svar
Ny cirkulationspump till CTC 1100 Ekonomi?
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Nej, det menar jag inte. Var inte ditt problem ljud i elementen? Det påverkas definitivt inte av värmeväxlaren. Jag menar att frågan om varmvattenberedaren var irrelevant och ditt svar fel.
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Helt korrekt!Demmpa skrev:
Tack för hjälpen med klargörandet.
Jag ber om ursäkt för ev. missförstånd.
Missljuden i elementen beror på att cirkulationspumpen jobbar på högvarm, det är jag medveten om.
Jag trodde att det även var samma cirk.pump som hade med varmvattnet att göra, därför blev det lite fel.
Den pumpen anpassar inte varvtalet efter belastningen.
Vad har du för tryck i systemet, bör sitta en manometer vid expansiosnkärlet.
Missljudet kan bero på att du har luft i systemet, provat lufta elementen?
Vad är panntermostaten inställd på?
Hur mycket sjunker panntempen när du förbrukar varmvatten?
Pumpen i pannan för varmvatnet styrs av en flödesgivare så det kan vara den som är trasig men för att kolla det behöve du en multimeter att mäta spänning med.
Pumpen i pannan för varmvatnet styrs av en flödesgivare så det kan vara den som är trasig men för att kolla det behöve du en multimeter att mäta spänning med.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Manometern står på ca 0,7 bar och panntemperaturen är inställd på max 80 grader.P Per_Eriksson skrev:Vad har du för tryck i systemet, bör sitta en manometer vid expansiosnkärlet.
Panntempen sjunker ner till runt 40 grader när vi använder mycket varmvatten, typ när vi duschar.
Missljudet/surrandet beror tyvärr på cirk.pumpen, för den väsnas en hel del.
P.s. Vi har en multimeter från Biltema, men behöver i så fall lite guidning hur jag kan mäta/kolla givaren.
Om pumpen inte går så försvinner varmvattet efter 5s och panntemperaturen går inte ner. Det är inte där felet finns.
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Det är jag medveten om.D Daniel 109 skrev:
Jag syftade på cirk.pumpen till elementen.
Den går på högvarv och mår inte så bra.
Hur kan jag undersöka problemet med för lite varmvatten?
Du behöver helt enkelt klämma in mer effekt i pannan.
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Kör du pannan på olja eller el?
En sån panna brukar klara varma långa duschar utan att sjunka ner mer än till 60grader förutsatt att brännaren fungerar.
Står brännaren still o den bara går på elpatron är det sämre för de har inte lika hög effekt.
Om du är orolig för cirkpumpen till elementen kan du väl prova ställa ner den till 1 eller 2 ett par dar o se om det räcker.
En sån panna brukar klara varma långa duschar utan att sjunka ner mer än till 60grader förutsatt att brännaren fungerar.
Står brännaren still o den bara går på elpatron är det sämre för de har inte lika hög effekt.
Om du är orolig för cirkpumpen till elementen kan du väl prova ställa ner den till 1 eller 2 ett par dar o se om det räcker.