6 192 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Ny Bosch dragare - men vilken?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Nu är det är redan beställt, men för informations skull är väl 18V-EC och 18V60 i princip samma maskin?
Chucken på min 18V-EC gav upp och jag monterade en 18V60 FC växellåda på den istället. Däremellan köpte jag en 18V60 så nu har jag två 😁
https://www.byggahus.se/forum/threads/lossa-chuck-pa-skruvdragare.409531/page-2#post-4146365
Chucken på min 18V-EC gav upp och jag monterade en 18V60 FC växellåda på den istället. Däremellan köpte jag en 18V60 så nu har jag två 😁
https://www.byggahus.se/forum/threads/lossa-chuck-pa-skruvdragare.409531/page-2#post-4146365
Smart, skadar aldrig med två dragare 😀. Vart köpte du den som reservdel? Det var chucken och växellådan som gav upp på min också nämligen. Rasslar bara i den 🙈.
EDIT: Är det bara pos. 45 i sprängskisser som behövs?
https://www.boschtoolservice.com/se/sv/boschprof/spareparts/gsr-18v-60-fc-3601JG7100
EDIT: Är det bara pos. 45 i sprängskisser som behövs?
https://www.boschtoolservice.com/se/sv/boschprof/spareparts/gsr-18v-60-fc-3601JG7100
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Missade detta inlägg 🤔mexitegel skrev:
Korrekt! Betalade 490kr mar21 till en polsk firma på ebay vid namn elektroserw.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Du kommer undra hur du klarade dig utan två innan, ibland saknade jag en tredje 🤔🙃
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Nöjd.
Nu blev det så att renoveringsprojekten klumpade ihop sig och växte exponentiellt, den har gått timmar i princip dagligen under två års tid och det är en riktigt bra arbetskompis.
Balansen är grym, det är lite som Lucky Look när man svingar den in och ur hölstret. Den är rapp och skruvar snabbt. Men kontrollerat. Chucken och växellådan är stryktålig, trots rätt hårt och frekvent användande av större hårdmetalls-hålsågar - det var det som tog livet av min förra dragare. Kickback-controlen har nog sparat en och annan handled också - även om man ibland tycker den överreagerar
. Går ju att stänga av om man är riktigt tuff.
Sista veckan har den dock börjat med något hyss och går lite ojämnt på låga varv så ska skicka in den på service.
Men hysset till trots är det helt klart köprekommendation 👍
Har du ingen annan dragare med flexichuck (FC) så hade jag nog gått på GSR 18V-90FC modellen.
Sen tror jag det kommmit en PRO modell också men vet inte riktigt skillnaden. @FredrikR är vår BOSCH ciceron så han kanske vet?
Nu blev det så att renoveringsprojekten klumpade ihop sig och växte exponentiellt, den har gått timmar i princip dagligen under två års tid och det är en riktigt bra arbetskompis.
Balansen är grym, det är lite som Lucky Look när man svingar den in och ur hölstret. Den är rapp och skruvar snabbt. Men kontrollerat. Chucken och växellådan är stryktålig, trots rätt hårt och frekvent användande av större hårdmetalls-hålsågar - det var det som tog livet av min förra dragare. Kickback-controlen har nog sparat en och annan handled också - även om man ibland tycker den överreagerar
Sista veckan har den dock börjat med något hyss och går lite ojämnt på låga varv så ska skicka in den på service.
Har du ingen annan dragare med flexichuck (FC) så hade jag nog gått på GSR 18V-90FC modellen.
Sen tror jag det kommmit en PRO modell också men vet inte riktigt skillnaden. @FredrikR är vår BOSCH ciceron så han kanske vet?
Instämmer med @mexitegel att FC modellen är trevlig, de olika chuckarna kommer inte helt sällan till användning.mexitegel skrev:
Nöjd.
Balansen är grym, det är lite som Lucky Look när man svingar den in och ur hölstret. Den är rapp och skruvar snabbt. Men kontrollerat. Chucken och växellådan är stryktålig, trots rätt hårt och frekvent användande av större hårdmetalls-hålsågar - det var det som tog livet av min förra dragare. Kickback-controlen har nog sparat en och annan handled också - även om man ibland tycker den överreagerar. Går ju att stänga av om man är riktigt tuff.
Jag vet inte riktigt vad som skiljer mellan PRO GSR 18V-90 och EXPERT EXSR 18V-90, mer än de svarta detaljerna och 1Nm högre moment vid hård åtdragning.
GSR.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
EXSR.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På Reddit finns en ambitiös genomgång men vid den tidpunkten fanns inte mycket info om just *SR 18v-90
"EXSR/-B 18v-90(FC) - these tools have neither a manual, nor a parts diagram available yet, but most likely basically nothing has changed, only the fact that the connectivity mode has been removed. EDIT: It has one additional nm of torque, lol. "
Numera finns sprängskisserna på Boschs hemsida och av dem att döma är det bara blåtandsmodulen som saknas. GSR 18V-90 EXSR 18V-90
"EXSR/-B 18v-90(FC) - these tools have neither a manual, nor a parts diagram available yet, but most likely basically nothing has changed, only the fact that the connectivity mode has been removed. EDIT: It has one additional nm of torque, lol. "
Numera finns sprängskisserna på Boschs hemsida och av dem att döma är det bara blåtandsmodulen som saknas. GSR 18V-90 EXSR 18V-90
Växellådan har inte samma artikelnummer, men vad som skiljer egentligen vet vi väl inte. På något sätt har de väl lyckats klämma ur 1 Nm till eller så hamnade testsifforrna på andra sidan avrundningen bara.
Men det är intressant att EXPERT-modellen är mindre avancerad (ingen BLE) än PRO modellen när Bosch själva säger Bosch EXPERT betyder topprestanda och avancerad teknik?!
Men det är intressant att EXPERT-modellen är mindre avancerad (ingen BLE) än PRO modellen när Bosch själva säger Bosch EXPERT betyder topprestanda och avancerad teknik?!