• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Redigerat:
mexitegel mexitegel skrev:
Smart, skadar aldrig med två dragare 😀. Vart köpte du den som reservdel? Det var chucken och växellådan som gav upp på min också nämligen. Rasslar bara i den 🙈.

EDIT: Är det bara pos. 45 i sprängskisser som behövs?
[länk]
Missade detta inlägg 🤔

Korrekt! Betalade 490kr mar21 till en polsk firma på ebay vid namn elektroserw.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Underbart! Vilken väldig otur jag hade som beställde innan detta tips - nu har jag snart två dragare. Stackars mig 😂.

• Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Du kommer undra hur du klarade dig utan två innan, ibland saknade jag en tredje 🤔🙃

• Haha
  • Gilla
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Missade detta inlägg 🤔

Korrekt! Betalade 490kr mar21 till en polsk firma på ebay vid namn elektroserw.
Hur gjorde du till slut för att lossa chucken?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Hur gjorde du till slut för att lossa chucken?
Fick aldrig loss den, så den gick till skroten tillsammans med den trasiga växellådan.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
boschkenta
13th Marine 13th Marine skrev:
Du kommer undra hur du klarade dig utan två innan, ibland saknade jag en tredje 🤔🙃
Passa dig, snart har du 6st.
Vet av erfarenhet...

• Älska
  • Haha
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Passa dig, snart har du 6st.
Vet av erfarenhet...
Lugnast att inte räkna tänker jag.. 😇
Men ingen ide att nöja sig med en eller två. 😉

• Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
En GSR-18V 90C är beställd 👍. Tack för goda råd och tips.
Hej, ett litet trådlyft men letar skruvdagare och lutar nu mest åt just den modellen GSR 18V-90C.

Hur har den funkat för dig hittills tycker du? Något som du är missnöjd med?

Nöjd.

Nu blev det så att renoveringsprojekten klumpade ihop sig och växte exponentiellt, den har gått timmar i princip dagligen under två års tid och det är en riktigt bra arbetskompis.

Balansen är grym, det är lite som Lucky Look när man svingar den in och ur hölstret. Den är rapp och skruvar snabbt. Men kontrollerat. Chucken och växellådan är stryktålig, trots rätt hårt och frekvent användande av större hårdmetalls-hålsågar - det var det som tog livet av min förra dragare. Kickback-controlen har nog sparat en och annan handled också - även om man ibland tycker den överreagerar :). Går ju att stänga av om man är riktigt tuff.

Sista veckan har den dock börjat med något hyss och går lite ojämnt på låga varv så ska skicka in den på service.

Men hysset till trots är det helt klart köprekommendation 👍

Har du ingen annan dragare med flexichuck (FC) så hade jag nog gått på GSR 18V-90FC modellen.

Sen tror jag det kommmit en PRO modell också men vet inte riktigt skillnaden. @FredrikR är vår BOSCH ciceron så han kanske vet?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Nöjd.

Nu blev det så att renoveringsprojekten klumpade ihop sig och växte exponentiellt, den har gått timmar i princip dagligen under två års tid och det är en riktigt bra arbetskompis.

Balansen är grym, det är lite som Lucky Look när man svingar den in och ur hölstret. Den är rapp och skruvar snabbt. Men kontrollerat. Chucken och växellådan är stryktålig, trots rätt hårt och frekvent användande av större hårdmetalls-hålsågar - det var det som tog livet av min förra dragare. Kickback-controlen har nog sparat en och annan handled också - även om man ibland tycker den överreagerar :). Går ju att stänga av om man är riktigt tuff.

Sista veckan har den dock börjat med något hyss och går lite ojämnt på låga varv så ska skicka in den på service.

Men hysset till trots är det helt klart köprekommendation 👍

Har du ingen annan dragare med flexichuck (FC) så hade jag nog gått på GSR 18V-90FC modellen.

Sen tror jag det kommmit en PRO modell också men vet inte riktigt skillnaden. @FredrikR är vår BOSCH ciceron så han kanske vet?
Instämmer med @mexitegel att FC modellen är trevlig, de olika chuckarna kommer inte helt sällan till användning.

Jag vet inte riktigt vad som skiljer mellan PRO GSR 18V-90 och EXPERT EXSR 18V-90, mer än de svarta detaljerna och 1Nm högre moment vid hård åtdragning.

GSR.
Tabell med tekniska data för en borrmaskin, inklusive vridmoment, varvtal, chuckvidd, batterispänning och vikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EXSR.
Teknisk specifikation för skruvdragare Expert EXSR18V-90, inklusive vridmoment, varvtal, batterityp, chuckvidd, batterispänning, vikt och momentlägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Strafer och 1 till
  • Laddar…
Blev nyfiken själv så har ställt frågan till BOSCH.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Reddit finns en ambitiös genomgång men vid den tidpunkten fanns inte mycket info om just *SR 18v-90

"EXSR/-B 18v-90(FC) - these tools have neither a manual, nor a parts diagram available yet, but most likely basically nothing has changed, only the fact that the connectivity mode has been removed. EDIT: It has one additional nm of torque, lol. "

Numera finns sprängskisserna på Boschs hemsida och av dem att döma är det bara blåtandsmodulen som saknas. GSR 18V-90 EXSR 18V-90

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Växellådan har inte samma artikelnummer, men vad som skiljer egentligen vet vi väl inte. På något sätt har de väl lyckats klämma ur 1 Nm till eller så hamnade testsifforrna på andra sidan avrundningen bara.

Men det är intressant att EXPERT-modellen är mindre avancerad (ingen BLE) än PRO modellen när Bosch själva säger Bosch EXPERT betyder topprestanda och avancerad teknik?!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.