Jag är intresserad av själva ursprunget till den här tråden, Bosch GSR 10,8 V-EC. Finns det erfarenheter av den maskinen här idag? Mycket pengar för inte så mycket kraft men stor smidighet. Hur långt kommer jag som hemmafixare med den maskinen egentligen?

Jag var på XL-bygg idag för att kika på den Hitachi 18v de har erbjudande på. Insåg att det antagligen är mer maskin än jag behöver, inte minst med tanke på vikten, och bestämde mig för att helt tänka om inför skruvdragarinköpet.

Skall man bara skruva lite och förborra enstaka skruvhål i små dimensioner är en liten apparat väldigt bekväm.
Min Bosch PSB 10,8 LI-2 (som jag för övrigt har fått från Bygga Hus, tack :thumbup: ) är helt suverän.

Om jag behöver "ta i" så tar jag fram sladdmaskinen, eller en av de stora batterimaskinerna.

• Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
95% av mitt användande fixar jag med 10,8V maskin, kör med både GSR (har med chuck respektive enbart bitshållare) och GDR.
.

• Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
P
NEJ NEJ NEJ NEEEEEEJ prata inte nåmer om GSR 10,8 V-EC nu , satt igår tänkte ta hem en sån men har nog med skruvdragare nu :| eller? :confused:
Dom nya har mycket skönare grepp än dom gamla!

BTW vart går gränsen för hur många skruvdragare man kan ha innan man åker in på psyk?

• Gilla
mmmmagnus och 1 till
  • Laddar…
pleqtiz skrev:
NEJ NEJ NEJ NEEEEEEJ prata inte nåmer om GSR 10,8 V-EC nu , satt igår tänkte ta hem en sån men har nog med skruvdragare nu :| eller? :confused:
Dom nya har mycket skönare grepp än dom gamla!

BTW vart går gränsen för hur många skruvdragare man kan ha innan man åker in på psyk?
Det finns alltid användning för en till.. ;)
Har spanat in den med hex-fäste en längre tid men inte fått tumme ur.. bitshållare och bältesclips lockar.
Den nya kan ju alltid hamna i 'innefixarlådan', slippa gå ut i garaget/förrådet och hämta om man ska montera nå möbler eller eller.. ;)

pleqtiz skrev:
Den gränsen är hög! :p

• Gilla
Remne
  • Laddar…
P
FredrikR skrev:
Det finns alltid användning för en till.. ;)
Har spanat in den med hex-fäste en längre tid men inte fått tumme ur.. bitshållare och bältesclips lockar.
Den nya kan ju alltid hamna i 'innefixarlådan', slippa gå ut i garaget/förrådet och hämta om man ska montera nå möbler eller eller.. ;)
Det värsta med min verktygs fetischm är att min hjärna köpte dedär frälsandet!!! även fast ja har en dewalt 10,8 voltare inne.. så en Bosch GSR 10,8V-EC HX har beställts.. tillsammans med en mängd annat småplock som jag inte behöver! :o

pleqtiz skrev:
Det värsta med min verktygs fetischm är att min hjärna köpte dedär frälsandet!!! även fast ja har en dewalt 10,8 voltare inne.. så en Bosch GSR 10,8V-EC HX har beställts.. tillsammans med en mängd annat småplock som jag inte behöver! :o
För att svara dig själv...

pleqtiz skrev:
....du är nog nära nu ;)

• Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
är det nån som vet varför dessa nya borstlösa 10,8V är svagare än föregångare med borstar? var inte hela tanken med borstlösa att de var mindre och kraftigare? dem nya EC maskinerna är ju speccade till 20 resp 18Nm medan de med borstar är 30/15Nm..

di31 skrev:
är det nån som vet varför dessa nya borstlösa 10,8V är svagare än föregångare med borstar? var inte hela tanken med borstlösa att de var mindre och kraftigare? dem nya EC maskinerna är ju speccade till 20 resp 18Nm medan de med borstar är 30/15Nm..
Det är lite lustigt faktiskt, dock så har håldiametern i trä gått upp från 19mm till 30mm i trä vilket tyder på en betydligt starkare dragare. Kanske är så att peak-momenten är lägre men att den klarar högre moment kontinuerligt.

drog ett mail till Bosch, få se om man får nåt svar från dem snart.

Bloink skrev:
Har inte läst så mycket om boschs nya 10,8v maskiner här på forumet. Är det någon som köpt mini cirkelsågen?
Jag själv köpte sticksågen GST 10,8V så fort den gick att beställa då jag ändå var på jakt efter en ny sticksåg.
Har inte hunnit använda den så mycket än, men den verkar prestera betydligt bättre än min uttjänta gamla gröna bosch i alla fall.

Har en kompis som köpte makitas motsvarande sticksåg och vid en snabb jämförelse är jag glad att jag valde boschen.
Fördelar brosch:
Lättare
LED-belysning
Limp-modell (Vilket jag personligen föredrar)
Snabbfäste för bladbyte (Makitan kräver insex-nyckel)

Boschen levereras även med lite detaljer för bättre dammutsugning vilket fungerar rätt så bra. Vet dock inte om det finns möjlighet till dammutsug på makitan?!

Bifogar några telefonbilder för den intresserade
[bild][bild][bild][bild][bild]
Har precis fått hem sticksågen som jag fastnade för första gången jag såg den :)
Riktigt smidig och välbyggd liten maskin!
Har bara kapat en provat att kapa en planka med den än så länge men kraften verkar vara fullt tillräcklig om än inte jämförbar med en nätansluten, Men den sågar på riktigt bra, sedan kanske man inte ska sätta in de allra grövsta bladen i den.

Kul att Bosch verkar satsa på 10,8 v grejor, gillar verkligen dessa små smidiga apparater!

Lite sugen på en sådan där cirkelsåg också, men nästa köp blir multucuttern :D

• Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
Jag har en kundkorg packad på Lefeld.de med den borstlösa borr-/skruvdragaren och en cirkelsåg som bara väntar på att bekräftas och betalas. Vill egentligen ha fler av grejerna men måste sansa mig...

di31 skrev:
drog ett mail till Bosch, få se om man får nåt svar från dem snart.
Fick du nått svar från Bosch?
Hittade en tysk youtube video där han jämförde Li mot ec och verkade som ec var starkare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.