Det var förr i tiden som laserskrivare släppte ut ozon. Nyare teknik med lägre spänningar ger inte samma effekt.
Det är ganska enkelt att upptäcka om det är en gammal skrivare som släpper ut ozon, det är bara att lukta i rummet. Vi har en riktigt gammal skrivare på jobbet som står instängd i ett mindre rum, går man in där är det en väldigt kraftig ozonlukt.
Det är ganska enkelt att upptäcka om det är en gammal skrivare som släpper ut ozon, det är bara att lukta i rummet. Vi har en riktigt gammal skrivare på jobbet som står instängd i ett mindre rum, går man in där är det en väldigt kraftig ozonlukt.
Ännu enklare är det att sätta sig i t-banan och åka några stationer.
Och andas in ozon, blandat med bränd smörjolja, brända bromsbelägg och metallfilspån. En luft som få organismer överlever i någon längre stund, utom möjligtvis virusar. Det kanske funkar som reningsbad? Av nån anledning finns det massor av gränsvärden för allting, utom där vanligt folk rör sig varje dag! Mvh, PerOF
Och andas in ozon, blandat med bränd smörjolja, brända bromsbelägg och metallfilspån. En luft som få organismer överlever i någon längre stund, utom möjligtvis virusar. Det kanske funkar som reningsbad? Av nån anledning finns det massor av gränsvärden för allting, utom där vanligt folk rör sig varje dag! Mvh, PerOF
Det finns regler för hur skrivare ska placeras. Dock var det värre förr, numera har man fått ner ozonutsläppen markant. Förr hade man separata frånluftshuvar på de större maskinerna.O Odjuret skrev:Nu tror jag förvisso att kontorsskrivare står i andra rum framförallt för ljudets skull, men också för att den skall var så pass centralt placerad som möjligt. Men jag visste inte att laserskrivare producerar ozon? Då borde det inte var tillåtet att ha en laserskrivare på en arbetsplats.
Efter att ha gjort en snabb googling inser jag att det ozon verkar vara det allra minsta problemet... För att inte tala om obefintligt.... Däremot släpper den ut andra roliga partiklar... Men inte ozon.... Så om du vet något annat får du gärna berätta det för mig...
Problemet för produkten är även att ozon som dödar mögel måste finnas i sådana kvantiteter att det även skulle vara skadligt för människor.
Vi fick nya skrivare på jobbet nyligen och de luktar betydligt mindre ozon än de gamla
Vi fick nya skrivare på jobbet nyligen och de luktar betydligt mindre ozon än de gamla

Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 147 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 147 inlägg
Det fick jag retat upp en förman med en gång för 10år sedan typ då vi hade belysning som det luktade ordentligt med ozon om när den tändes. ( 6 x 100 000W )Anna_H skrev:
Det fick komma dit folk som mätte upp ozonnivån och den var ju under gränsvärdet (ozonlukten känns ju redan vid typ en tiondel av gränsvärdet så).
Förmannen var ju dock kraftigt irriterad av besväret att de fick komma å mäta ozonhalten och svor på något möte om hur "någon" kunde veta hur det luktade..
mvh Patrik
Besserwisher
· The Great North
· 808 inlägg
Tror det var Pegasus labs som hade uppgifter på att 17 000 människor dör varje år pga. marknära ozon...P per solsjö skrev:
Roade mej med att tillverka egen ozon luktade värre än ett utedass. Mycket som ruttna ägg och en rejäl dagen efter prutt. Var bara att öppna alla fönster och gå ut i sommarvärmen.Manganbangan skrev:
Besserwisher
· The Great North
· 808 inlägg
Hahaha "morgonprutten som död och rutten, kvällsfisen sval som brisen" prutt eller mögellukt, inget svårt val.N nallepu skrev:
LED eller glödljus bör inte differera nämnvärt. Energi är, just det, energi. Fast det kanske inte var det du funderade över... Kan man ha ljusparker och sälja ljus som man säljer solenergi? Svindlande tanke.lilllasrne skrev:
Jag svara lite snabbt... med glödljus blir det värmeutveckling delux och 2 reaktorer på full fart ..med led blir det ingen ström men men med samma effekt kan man lysa upp ene hel stad ..(skämt) Jag tror allt var 1 eller 2 nollor förmycke hoppas jag iaf... hade fintF Fluxor skrev: