Blandaren på toaletten tänkte jag först ta isär och fixa till, den var trög som stryk o allmänt dassig. Tänkte att det kan ju inte vara så svårt, men lång historia kort. Det sket sig.
Så jag åkte och köpte en ny blandare och tänkte att snart är jag klar. Men, nej.
Den nya blandarens koppling passar såklart inte på de gamla. Inkommande rör är av större dimension vilket gör att 10x10 kopplingen jag köpte inte funkar.
Kan jag ha sån tur att denna borde fungera:
https://www.hornbach.se/p/vatette-klamringskoppling-12x10-forkromad-rak-va-1130/5139132/
eller behöver jag göra som någon i någon av alla butiker jag varit på idag tyckte att kapa röret och sätta dit helt ny koppling?
Så jag åkte och köpte en ny blandare och tänkte att snart är jag klar. Men, nej.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den nya blandarens koppling passar såklart inte på de gamla. Inkommande rör är av större dimension vilket gör att 10x10 kopplingen jag köpte inte funkar.
Kan jag ha sån tur att denna borde fungera:
https://www.hornbach.se/p/vatette-klamringskoppling-12x10-forkromad-rak-va-1130/5139132/
eller behöver jag göra som någon i någon av alla butiker jag varit på idag tyckte att kapa röret och sätta dit helt ny koppling?
"Nedre" änden ska vara klämringsände och "övre" änden ska ha utvändig rörgänga.
Sen så "ska" man aldrig blanda olika tillverkare av klämringskoppling (mutter, klämring, koppling).
Däremot kan man blanda olika tillverkare på röränden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen så "ska" man aldrig blanda olika tillverkare av klämringskoppling (mutter, klämring, koppling).
Däremot kan man blanda olika tillverkare på röränden.
Tackar!
Så egentligen bör jag inte använda den nedre gamla muttern, om det nu inte råkar vara en Vatette?
Så egentligen bör jag inte använda den nedre gamla muttern, om det nu inte råkar vara en Vatette?
Sant, vi kör raggardusch och pinkar i vasken,
ingen jour här inte...
ingen jour här inte...
Det ser det ut att vara ja!
Har bara sökt lite grann, verkar inte vara stapelvara för privatpersoner?
Har ni tips på någon bra vvs-firma i Stockholms området som kan tänkas sälja conex-kopplingar? Bor ju inte här normalt så jag har ingen som helst koll.
(Det är i farsans lägenhet jag grejar)
Har bara sökt lite grann, verkar inte vara stapelvara för privatpersoner?
Har ni tips på någon bra vvs-firma i Stockholms området som kan tänkas sälja conex-kopplingar? Bor ju inte här normalt så jag har ingen som helst koll.
(Det är i farsans lägenhet jag grejar)
Åkte o köpte det jag tidigare länkade till och se på fan, det funkade!
Problemet löst👍
Problemet löst👍
Klicka här för att svara