2 272 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Ny bergvärmepump eller reparera gamla (Nibe Fighter 1215-7)?
Sida 1 av 2
Så här...
Har en Nibe Fighter 1215-7 som installerades 2003, dvs för 22 år sedan.
För 8 år sedan byttes kompressor/kyldel (är de synonymer?) ut.
Jag upptäckte nu en morgon att jag inte hade varmvatten, och en titt på VP:n visade "LP-larm".
Hade en reparatör här för felsökning nu, och han konstaterade baserat på kladd/oljig hinna i kompressordelen att det är "gasläcka".
Han gav mig tre alternativ:
Kan väl avslöja att jag lutar mest åt alternativ 3, följt av att möjligen chansa med alternativ 1.
Om jag går på alternativ 3, att köpa en ny VP, vad rekommenderas?
Jag har alltså nu en 7kW Nibe Fighter 1215, 140m borrhål, 123 km^2 med källare i Östergötland byggår 1972 och pumpen har gått allt från 1h per dygn under sommarmånader till ca 22h per dygn några kalla vintermånader, och emellanåt under de kallaste månaderna har även elpatron fått hjälpa till.
Kan ovanstående beskrivning av mitt nuvarande användningsfall ge en bild av vilken kapacitet jag skulle behöva?
Är det stor skillnad på finessfronten mellan olika modeller, och finns det finesser man verkligen vill ha (utöver de uppenbara att värma element och varmvatten)?
Finns tydliga pris och/eller kvalittetsskillnader mellan märken?
Tacksam för all input...
(Kan tillägga att jag nu kör på ren eldrift, men eftersom jag har haft turen i oturen att det ändå är sommar så tänker jag att jag kan unna mig lyxen att fundera ett tag utan att få en vansinnig elräkning för det...)
/C
Har en Nibe Fighter 1215-7 som installerades 2003, dvs för 22 år sedan.
För 8 år sedan byttes kompressor/kyldel (är de synonymer?) ut.
Jag upptäckte nu en morgon att jag inte hade varmvatten, och en titt på VP:n visade "LP-larm".
Hade en reparatör här för felsökning nu, och han konstaterade baserat på kladd/oljig hinna i kompressordelen att det är "gasläcka".
Han gav mig tre alternativ:
- Felsökning och reparation av läckage. Svårast att uppskatta pris på, men en gissning på kanske 15000 nämndes.
Fördelen med detta alternativ är att det (up front) är billigaste alternativet. Nackdelen är att jag fortfarande har en gammal värmepump med en gammal kompressor. Han nämnde också en osäkerhet i att den kan ha gått ett tag med dålig smörjning på grund av felet och att den åldrats fortare pga av det. - Byte av kompressorn, till en kostnad av gissningsvis 40000.
Här är ju fördelen gentemot alternativ ett att jag får en ny kompressordel, men då såklart till ett högre pris. Då övriga delar ju är gamla vet man inte heller hur länge till exempelvis varmvattenkärlet håller, som han nämnde var en relativt vanlig felkälla när pumparna blir gamla. - Byte till en ny VP, till en kostnad av kanske 150000. Uppenbara fördelen är ju att den då är ny, men garantier och så, medan den uppenbara nackdelen är kostnaden.
Kan väl avslöja att jag lutar mest åt alternativ 3, följt av att möjligen chansa med alternativ 1.
Om jag går på alternativ 3, att köpa en ny VP, vad rekommenderas?
Jag har alltså nu en 7kW Nibe Fighter 1215, 140m borrhål, 123 km^2 med källare i Östergötland byggår 1972 och pumpen har gått allt från 1h per dygn under sommarmånader till ca 22h per dygn några kalla vintermånader, och emellanåt under de kallaste månaderna har även elpatron fått hjälpa till.
Kan ovanstående beskrivning av mitt nuvarande användningsfall ge en bild av vilken kapacitet jag skulle behöva?
Är det stor skillnad på finessfronten mellan olika modeller, och finns det finesser man verkligen vill ha (utöver de uppenbara att värma element och varmvatten)?
Finns tydliga pris och/eller kvalittetsskillnader mellan märken?
Tacksam för all input...
(Kan tillägga att jag nu kör på ren eldrift, men eftersom jag har haft turen i oturen att det ändå är sommar så tänker jag att jag kan unna mig lyxen att fundera ett tag utan att få en vansinnig elräkning för det...)
/C
Har grannar som varit tvungna att ta upp ett till borrhål då ny BV pump installerats pga det gamla för grunt.
Gissar att det beror på vilken ny BVpump man väljer
Så det kan vara värt att kolla upp då get kostar en slant till om man går på alternativet att byta BVpump
Gissar att det beror på vilken ny BVpump man väljer
Så det kan vara värt att kolla upp då get kostar en slant till om man går på alternativet att byta BVpump
Jag hade bytt. Och så gjorde vi när vår pump något yngre än din började krångla. Men det ska inte kosta 150K att byta. Ta in fler offerter. Som tur är har du sommar och tid på dig. Jag skulle rekommendera en inverterpump på ca 10 kW till ett 140 m borrhål (mellan tummen och pekfingret).
Tack för svar.
Verkar som köpa nytt får flest röster.
Kan tillägga att de 150k som nämndes inte var en offert, utan mer ett exempel på vad det skulle kunna kosta. Det beror ju såklart på vilken VP jag väljer.
Jag tänker mig ju också att de jag skickar en offertförfrågan till baserat på befintlig VP och borrdjup mm borde kunna föreslå något rimligt.
Misstänksam som jag är vill jag ju dock ha lite uppfattning själv innan också, varför jag ställer frågor här för att få (förhoppningsvis initierade) åsikter från folk som inte har ekonomiska intressen i just min situation.
/C
Verkar som köpa nytt får flest röster.
Kan tillägga att de 150k som nämndes inte var en offert, utan mer ett exempel på vad det skulle kunna kosta. Det beror ju såklart på vilken VP jag väljer.
Jag tänker mig ju också att de jag skickar en offertförfrågan till baserat på befintlig VP och borrdjup mm borde kunna föreslå något rimligt.
Misstänksam som jag är vill jag ju dock ha lite uppfattning själv innan också, varför jag ställer frågor här för att få (förhoppningsvis initierade) åsikter från folk som inte har ekonomiska intressen i just min situation.
/C
Läst vidare lite gällande alternativ (har främst kollat på Nibe och Thermia) och det verkar marknadsföras vissa varianter som ECO/miljövänliga baserat på kylmedium (?) medan andra inte har det. Det låter ju bra (även om jag inte vill ha så nye grejer så jag blir försökskanin).
Dock såg jag i en annan tråd här, från i vintras tror jag, där det nämndes att även ”det nya” ganska snart skulle fasas ut och förbjudas (i nytillverkning?).
Finns det speciella saker att tänka på gällande detta?
En investering nu, innehållande ett medel som snart förbjuds låter ju trist, men kommer det påverka mig vid eventuellt behov av service/reparation?
Förändrar de här tankarna ekvationen så att det ändå kan vara värt att lägga en visserligen rätt stor summa på reparation nu för att kunna köpa en ny senare.
/C
Dock såg jag i en annan tråd här, från i vintras tror jag, där det nämndes att även ”det nya” ganska snart skulle fasas ut och förbjudas (i nytillverkning?).
Finns det speciella saker att tänka på gällande detta?
En investering nu, innehållande ett medel som snart förbjuds låter ju trist, men kommer det påverka mig vid eventuellt behov av service/reparation?
Förändrar de här tankarna ekvationen så att det ändå kan vara värt att lägga en visserligen rätt stor summa på reparation nu för att kunna köpa en ny senare.
/C
Tycker du skall byta ut den pumpen, tänk om du repar modulen, och veckan efter så har det rostat hål i beredaren, då har du kastat bort pengarna mer eller mindre. Nibe 1245-8 är en riktig slitvarg, och motsvarar det du har idag, men kanske lite effektivare.
110K Klart efter ROT kostar det mig nu för en Nibe 1245 8.. Sundsvall.
Gick också först i tankarna att renovera den 1215 7 som suttit där sedan 2004 och går ännu som en klocka, men inte värt att chansa om man bara "köper" sig något år till innan enheten rasat helt.
Tog en 1245, för med 160m borrhål funkar det inte bra med en varvtalsstyrd pump fick jag det förklarat, den skulle ta för mycket effekt ur hålet så den skulle slå ifrån och då gå som en vanlig pump
Gick också först i tankarna att renovera den 1215 7 som suttit där sedan 2004 och går ännu som en klocka, men inte värt att chansa om man bara "köper" sig något år till innan enheten rasat helt.
Tog en 1245, för med 160m borrhål funkar det inte bra med en varvtalsstyrd pump fick jag det förklarat, den skulle ta för mycket effekt ur hålet så den skulle slå ifrån och då gå som en vanlig pump
Fick min pump installerad igår.T teecer skrev:110K Klart efter ROT kostar det mig nu för en Nibe 1245 8.. Sundsvall.
Blir spännande att se om din eller min försäljare har rätt. Jag blev (av två separata firmor) rekommenderad Nibe 1256 till mitt 160 meters borrhål.
Får betala 125k efter ROT för pump och installation, i mitt fall en Nibe S1256-13.
Säljaren från företaget jag anlitade rekommenderade den, med motiveringen att hur man mäter (typ temperaturer eller temperaturskillnader eller nåt) inte är detsamma nu på 1256:an som men gamla 1215, och att en 1256-8 egentligen är en mindre maskin än en 1215-7. Den andra firman, som jag av andra orsaker inte valde, rekommenderade ett byte till 1256-8.
Nu är det hur som helst gjort, så jag hoppas det kommer funka… Kommer det krävas ett borrhål till vet jag i alla fall vilken firma jag inte ska anlita då. 😀
/GC
Förklaringen jag fick var, att om man valt en varvtalsstyrd, så känner den ju av värmen i hålet om man tar ut för mycket effekt ur hålet, och pumpen stänger då av för att hålet inte ska frysa, och då jobbar den ju i praktiken som en vanlig pump, därav blev jag rekommenderad att köpa 1245 modellen.C Costanza skrev:Fick min pump installerad igår.
Blir spännande att se om din eller min försäljare har rätt. Jag blev (av två separata firmor) rekommenderad Nibe 1256 till mitt 160 meters borrhål.
Får betala 125k efter ROT för pump och installation, i mitt fall en Nibe S1256-13.
Säljaren från företaget jag anlitade rekommenderade den, med motiveringen att hur man mäter (typ temperaturer eller temperaturskillnader eller nåt) inte är detsamma nu på 1256:an som men gamla 1215, och att en 1256-8 egentligen är en mindre maskin än en 1215-7. Den andra firman, som jag av andra orsaker inte valde, rekommenderade ett byte till 1256-8.
Nu är det hur som helst gjort, så jag hoppas det kommer funka… Kommer det krävas ett borrhål till vet jag i alla fall vilken firma jag inte ska anlita då. 😀
/GC
160m2 hus plus 80m2 garage ska min värma är tanken.. Dock lär garaget gå på underhållsvärme vintertid, så kring 10-12 grader räcker gott
Kort håldjup inget argument mot varvtalsstyrning.T teecer skrev:Förklaringen jag fick var, att om man valt en varvtalsstyrd, så känner den ju av värmen i hålet om man tar ut för mycket effekt ur hålet, och pumpen stänger då av för att hålet inte ska frysa, och då jobbar den ju i praktiken som en vanlig pump, därav blev jag rekommenderad att köpa 1245 modellen.
160m2 hus plus 80m2 garage ska min värma är tanken.. Dock lär garaget gå på underhållsvärme vintertid, så kring 10-12 grader räcker gott