1 658 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Ny altandörr, behövs en kontrollansvarig?
Vi har anlitat en byggfirma för att bygga en altan och montera en altandörr (fönsterdörr) i fasaden. Behövs en KA, d v s kontrollansvarig för det? (Förtydligande: för altandörren)
Rör det sig om en bygglovsansökan för fasadändring, därav frågan om KA?T Tilt skrev:
Jag har svårt att tro att kommunen skulle kräva det, men de kan vilja ha en enklare konstruktionsritning som visar att du har koll på vad du gör.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Enkla svaret är nej. Men som @MetteKson skriver kräver det bygglov för fasadändring i normalfallet.T Tilt skrev:
Bygger ni en bygglovsbefriad balkong får ni däremot ta upp dörren utan bygglov
Ja, jag har lämnat in en bygglovsansökan via kommunens "e-tjänst" där man fyller i uppgifter samt kan ladda upp situationsplan, planlösning och fasadritning mm, där finns även en sida där man kan ange vem som är kontrollansvarig. Jag har laddat upp fasadritning och situationsplan, samt angivit tillverkare och modell på altandörren. Jag hoppas att det inte behövs någon KA, formuläret är anpassat för alla typer av bygglovsansökningar, men jag vill få med alla uppgifter som behövs så att handläggningstiden inte blir längre än nödvändigt.M MetteKson skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny dränering och dagvattensystem behövs, hjälp mig att förstå.
Grund & Markarbeten -
Ny tätningslist altandörr?
Fönster & Dörrar -
Nytt altandörrspar som kärvar. Hur justerar jag dem?
Fönster & Dörrar -
Nytt trädäck med spa, skärmtak - inspiration och tips behövs
Altan & Uteplats -
Ny blandare, vad för adapter behövs
Vatten & Avlopp