Byggahus.se
N Norsken69 skrev:
Är inte mycket för konspirationsteorier, men i det här fallet så är jag misstänksam.
Jag har genom mitt tidigare jobb som sagt varit med som stöd, och de allra flesta beslut har givetvis varit mer eller mindre korrekta.
Har dock på nära håll fått bevittna några helt makabra beslut, men även några helt oförskämt generösa sådana. Dessa få kan jag bara beskriva aom godtyckliga, inkonsekventa och i vissa fall faktisk direkt maktfullkomliga.
Och... Åtminstone 2 gånger vet jag att Tidningen Ångermanland blev kontaktad, men inget intresse alls. Inte ens en vilja att träffas och lyssna.
Den här mannen skulle aldrig tackla en sådan publicitet i alla fall - tyvärr
Den absoluta majoriteten av myndighetsbeslut är självklart korrekta och fattade enligt gällande lagstiftning. Men tjänstemän (och politiker med, för den delen) är människor med sina fel och brister. Då blir det knasiga beslut emellanåt. Ibland räcker det med att myndighetsutövaren vaknat på fel sida den dagen. Problemet är ofta att man har så förbålt svårt att erkänna att man gjort en felbedömning. Jag har dock själv sett fall där man helt plötsligt ändrat sitt beslut när man fått klart för sig att ärendet kommer att överklagas. Sådant känns inte bra.
Tidningsredaktioner fungerar inte lika överallt, och chefredaktörer har olika preferenser. Ångermanlands dito kanske hellre går maktens ärenden. Där jag bor tycker jag att man hyfsat har tummen i ögat på både tjänstemän och politiker.
Jag var rädd för att din vän nu är så sågad vid fotknölarna att han inte skulle klara mediapublicitet. Om det är så illa som du skriver, så skulle jag nog hålla ett mycket vakande öga på honom.
 
Redigerat:
C
N Norsken69 skrev:
Frågan jag hade var helt enkelt om Soc har rätt att utgå ifrån att om en klient står på lagfarten till en fastighet, så är de i sin fulla rätt att neka allt bistånd
Det enda rimliga är att alla myndigheter som ska pröva vem som är ägare till en fastighet gör på samma sätt. Hur lantmäterimyndigheten ska pröva detta står uttryckligen i fastighetsbildningslagen (1970:988) 4 kap. 11 §: "[...]Den som har lagfart på fastigheten anses som ägare, om det ej visas att fastigheten tillhör annan."
Så varje myndighetsperson som ska ta ställning till om någon äger en fastighet måste ha tillräcklig utbildning för att pröva om formkraven i jordabalkens fjärde kapitel är uppfyllda samt huruvida makemedgivande eller jordförvärvstillstånd krävs. Det är köparens uppgift att söka lagfart och om detta inte blir gjort ska det aldrig kunna läggas säljaren till last.
Med det sagt är det nog sällan svårt att göra så att en köpare får lagfart om man verkligen vill. Det handlar om att fylla i en ansökan och lämna in med köpebrevet. Man behöver inte ens underteckna ansökan som köpare utan kan skriva sitt namn som ombud/kontaktperson och fylla i köparen som fakturamottagare. Inskrivningsmyndigheten fokuserar på att granska själva fånget, inte lagfartsansökan. De har inställningen att fång i princip ska lagfaras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.