:) Köpte samma häromveckan, två av deras stompistoler och två klammer/dyckertpistoler.

Återstår att se om de fungerar då vissa varit missnöjda tidigare :)

Ja, jag köpte Julas Meec+ C-picka och den verkar dubbelskjuta en del. Frågan är om det går att få bort genom att förfina skjuttekniken eller ställa in den på något sätt.

Lämna gärna redogörelse för dina erfarenheter av båda de olika spikpistolerna (jag funderar på den lilla dyckert/klammer-pistolen jag med)

Hur är ljudnivån på Stanley-kompressorn? Verkar vara mycket för pengarna. Jag antar att den har ett (inte två då alltså) luftuttag?

Redigerat:
Den Stanleyn jag länkade till har två uttag och ljudnivån är speccad till 97db, men i mina öron låter den som vilken garagekompressor som helst (kanske lite dovare). Den brummar ju inte igång lika ofta då den har en 50 liters tank antar jag.

F ö så är den i likhet med en massa andra kompressorer märkt med Nu Air, dvs samma italienska stortillverkare men under olika märken.

Vi skall påbörja garagebygget om förmodligen två veckor, då kommer 50-90mm pistolerna sättas på prov. Backar upp med lösspik och hammare också för säkerhets skull ;)

Kompressorn har jag inte ens kört igång, men jag förväntar mig hög ljudvolym, då den är specad till 97dB. Det blir hörselkåpor på jämt för den :)

Jag har förhoppningar att den stundvis skall kunna driva två pistoler samtidigt.

Jag står lutad över kompressorn och får inte ont i öronen när den går igång, den brummar ganska dovt - när spikpistolen smäller till så låter den avsevärt högre som jämförelse.

Jag var och bytte ut spikpistolen mot en ny, likadan samt pratade med personalen om dubbelspikningsproblemet. En av dem hade hört om problemet och ville minnas att det kunde röra sig om handhavandefel. Väl hemkommen så provade jag den nya pistolen och den dubbelsköt också, dock lite mindre. Men jag tror att den kräver lite teknik för att undslippa dubbelspikningen, den är känsligare än den gasdrivna Makitan jag provat tidigare..

När jag tryckte in avtryckaren fullt & bestämt i en rörelse och höll kvar den där lite extra tycktes dubbelskjutning utebli. Sedan kan jag tänka mig att om jag ställer ner lufttrycket till precis så mycket som krävs så kan det säkert minska risken. Jag vet inte om nosjustering kan göra någon skillnad, men det kan kanske någon annan tala om. Du får jättegärna berätta om dina erfarenheter av spikpistolerna här i tråden eller kanske ännu bättre i Meec+ tråden.

Kompressorn däremot känns som ett klockrent kap med det digra tillbehörspaketet, av de dubbla luftuttagen så är det ena ställbart medians det andra ger fullt tryck (antar jag) på 9 bar hela tiden.

Jag passade på att plocka åt mig den lilla Meec+ spik & klammerpistolen och den verkar fungera klockrent både till klammer och dyckert (testade som hastigast både alternativen).

Trevligt med ljudnivån. Tack för att du ger feedback.
Jag kommer definitivt posta mina erfarenheter sedan när vi kommit igång med dem.
Kanske är bäst att testa lite innan skarpt läge :)

Men, alltså, lämna tillbaka den felkonstruerade Meec-pistolen! Jag har aldrg fått ett dubbelskott med min Bostich. Det är både irriterande och farligt. Acceptera inte nya grejer som inte fungerar!

Mattiasp: Du har nog dessvärre kanske rätt, jag ska iaf ge det ett försök till.

Jag hoppades verkligen att Meec+ skulle vara schysst, kanske lite för mycket då jag missade det mesta av den kritiska infon i Meectråden. Förblindad av det låga priset och det goda intrycket när jag klämde på den i Julabutiken, den tycktes var en blåkopia på Sencos sortiment som ska vara bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.