4 953 läst ·
40 svar
5k läst
40 svar
Nu sänks snart ROT-avdraget
Begränsning till tex max 100.000 / fastighet (så ett par kan få fullt enl "gamla" reglerna)
Utökning så att det gäller även hyresrätter
Det tror jag hade varit bättre än det som ska komma.
Tråkigt när man lovar att inte röra rotavdragen och sen gör man det iaf...
Som företagarna så försvann svartjobbsförfrågningarna över en natt, nu kommer det troligen att återkomma förfrågningar det är min gissning
Utökning så att det gäller även hyresrätter
Det tror jag hade varit bättre än det som ska komma.
Tråkigt när man lovar att inte röra rotavdragen och sen gör man det iaf...
Som företagarna så försvann svartjobbsförfrågningarna över en natt, nu kommer det troligen att återkomma förfrågningar det är min gissning
Menar du att svartarbetaren tränger sig in hos kund och börjar snickra å banka samtidigt som han vrålar "jag vill jobba svart!!" Om kunden är villig att pröjsa rätt peng blir behovet av svartjobb minimalt. Så resonerar jagmr_bygg skrev:
Så du menar att det finns inget som helst intresse av en hantverkare att erbjuda sina tjänster svart och att det aldrig förekommer? Konstigt i så fall för jag har råkat ut för det utan att haft en tanke på att ta det svart. Och jag har kompisar som är hantverkare och när de var yngre så jobbade de svart för att det var lönsamt.Nils82 skrev:
Vad är rätt peng? Och vad kunden betalar hänger nödvändigtvis inte ihop med vad den anställde hantverkaren tjänar i slutänden. Så svartjobb existerar som jag ser det på grund av att det finns hantverkare som vill sälja sina tjänster svart och kunder som av någon anledning inte vill betala vitt.
Nä, det är klart att det inte är så svart eller vitt i denna fråga. Ett antal förutsättningar leder till att svartarbete förekommer, såklart. Men i grund och botten är det kunden som styr efterfrågan och hantverkaren finns pga efterfrågan.mr_bygg skrev:Så du menar att det finns inget som helst intresse av en hantverkare att erbjuda sina tjänster svart och att det aldrig förekommer? Konstigt i så fall för jag har råkat ut för det utan att haft en tanke på att ta det svart. Och jag har kompisar som är hantverkare och när de var yngre så jobbade de svart för att det var lönsamt.
Vad är rätt peng? Och vad kunden betalar hänger nödvändigtvis inte ihop med vad den anställde hantverkaren tjänar i slutänden. Så svartjobb existerar som jag ser det på grund av att det finns hantverkare som vill sälja sina tjänster svart och kunder som av någon anledning inte vill betala vitt.
Rätt peng är omöjligt att svara på. Men visst skulle svartarbete minska om kunden var villig att betala rejält för tjänsten och acceptera det svenska skattepåslaget.
Eller att tjänsten var billigare så att fler kunder skulle tycka att det var värt att betala vitt. Problemet är kanske att tjänsterna kostar mer än många kunder är beredd att betala och ROT är en typ av subvention så hantverkarna kan ta rejält betalt och kunderna upplever att det är värt priset. Så problematiken kanske egentligen handlar om att prisnivån att anlita en hantverkare är för hög.Nils82 skrev:
Ja, jo det ligger ju i tiden att allt och alla skall finns i stor kvantitet till lågt pris. Dock får man nog vänta 1 generation eller 2 innan vi hantverkare säger att vi är för dyra. Fel bransch att "droppa" en så kommentar i. Bensin på brasan, kan man säga.mr_bygg skrev:Eller att tjänsten var billigare så att fler kunder skulle tycka att det var värt att betala vitt. Problemet är kanske att tjänsterna kostar mer än många kunder är beredd att betala och ROT är en typ av subvention så hantverkarna kan ta rejält betalt och kunderna upplever att det är värt priset. Så problematiken kanske egentligen handlar om att prisnivån att anlita en hantverkare är för hög.
Allt handlar väl om vad kunderna är beredda och betala. Branschen kan så klart tycka vad som helst men i slutänden så lever alla hantverkare på sina kunder och jobbar man mot privatkunder så får man räkna med att priset har en ganska stor betydelse. Men man kan väl som hantverkare inte bli upprörd om kunderna tycker att det inte är värt att köpa tjänsterna som man erbjuder.
Håller med. Vettigt resonemang. Det som ändå "skaver" är det att kund anser att tjänsten är för dyr utan något vettigt argument.........det är bara för dyrt hela j-vla tiden. Vad grundar man det på? Jag fattar aldrig det.mr_bygg skrev:Allt handlar väl om vad kunderna är beredda och betala. Branschen kan så klart tycka vad som helst men i slutänden så lever alla hantverkare på sina kunder och jobbar man mot privatkunder så får man räkna med att priset har en ganska stor betydelse. Men man kan väl som hantverkare inte bli upprörd om kunderna tycker att det inte är värt att köpa tjänsterna som man erbjuder.
Jag kan bara svara utifrån mitt eget perspektiv och det är en avvägning mellan kostnaden att ta in en hantverkare, göra det själv eller helt enkelt konstatera att det inte är värt kostnaden. Jag tycker tvärtemot dig att det ofta finns vettiga argument när kunden tycker en tjänst är för dyr och varför många drar sig för att anlita hantverkare. Det är bara att läsa trådar här på BH som handlar om sanslösa materialpåslag, olika påslag som servicebil, milersättning etc. och riktigt dyra offerter och prisuppskattningar som inte håller. Ta sen in risken att råka ut för en hantverkare som gör ett dåligt jobb och vägrar ta ansvar.Nils82 skrev:
Det är som jag ser det flera faktorer som gör att man tycker att tjänsten är för dyr i förhållande till vad man får ut av tjänsten. Det man som hantverkare ibland kan fundera över som jag tror är nyttigt för att förstå varför privatkunder tycker tjänsten är dyr är hur länge det tar för kunden att tjäna ihop till kostnaden för jobbet och att kunden i många fall inte har obegränsat med pengar. Så det handlar oftast inte om att kunderna är snåla jävlar utan att man antingen inte har råd eller tycker det är värt kostnaden om man tar med annat i prioriteringen.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför svartarbete med nuvarande lagstiftning och beskattning utan ROT och RUT?
En lite grov kalkyl:
En hantverkare gör ett jobb med lön 100 kr.
Till detta kommer moms 25 kr, som staten tar.
Hantverkarens lön belastas med arbetsgivaravgifter och semesterersättning på ca 40 kr.
Och hantverkaren får i bästa fall ett skatteavdrag på ca 33%, dvs 33 kr på sin intjänade hundralapp.
Så uträkningen blir att för att hantverkaren skall få ut sina 67 kr i nettolön (100 - 33%) så måste hans firma dra in 160 kr, för att betala moms, arbetsgivaravgifter och preliminärskatt.
Dvs staten tar ca 93 kr när hantverkaren får 67.
Är det konstigt att det är lockande att jobba svart, eller att anlita litauer för 100 kr/tim?
Så att staten halverar sina intäkter på dessa arbetsintensiva verksamheter är för att obalansen mellan av vad medborgaren får och vad staten tar inte skall bli så himmelsskriande stor.
Men nu skall alltså det arbetarfientliga Socialdemokratiska ArbetarPartiet (SAP) återställa ordningen.
Fast på riksdagsmännens/-kvinnornas löner och pensioner prutas det verkligen inte
Men vad bryr sig sossarna om arbetare egentligen?
(Ber om ursäkt för den något grova ekonomiska kalkylen, där finns säkert fel på någon procent upp eller ned)
En lite grov kalkyl:
Hantverkarens lön belastas med arbetsgivaravgifter och semesterersättning på ca 40 kr.
Och hantverkaren får i bästa fall ett skatteavdrag på ca 33%, dvs 33 kr på sin intjänade hundralapp.
Så uträkningen blir att för att hantverkaren skall få ut sina 67 kr i nettolön (100 - 33%) så måste hans firma dra in 160 kr, för att betala moms, arbetsgivaravgifter och preliminärskatt.
Är det konstigt att det är lockande att jobba svart, eller att anlita litauer för 100 kr/tim?
Så att staten halverar sina intäkter på dessa arbetsintensiva verksamheter är för att obalansen mellan av vad medborgaren får och vad staten tar inte skall bli så himmelsskriande stor.
Men nu skall alltså det arbetarfientliga Socialdemokratiska ArbetarPartiet (SAP) återställa ordningen.
Fast på riksdagsmännens/-kvinnornas löner och pensioner prutas det verkligen inte
(Ber om ursäkt för den något grova ekonomiska kalkylen, där finns säkert fel på någon procent upp eller ned)
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
KnockOnWood skrev:Varför svartarbete med nuvarande lagstiftning och beskattning utan ROT och RUT?
En lite grov kalkyl:
Fast på riksdagsmännens/-kvinnornas löner och pensioner prutas det verkligen inte![]()
ITS ALIVE!!!
Du är saknad gamle man.
Precis som vanligt håller jag med.
Men ROT för fastigheter utomlands behöll dom.....
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack, det värmer att läsa sådana ordhantverkare1 skrev:
Kommer nog att bli lite mer aktiv igen efter årsskiftet.
Jobbar nu med ett par saker som kräver mycket av min tid och uppmärksamhet.
À propos gamle man:
I morgon ordnar vi 99-årsfest för min svärmor. Det får mig att känna mig ung. Allt är relativt