På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Nu ligger ytterligare ett hus från Grand Designs till salu. Denna gång är det Fredrik Morhedens hus från säsongsavslutningen som har lagts ut till försäljning.
Du kan läsa blogginlägget här: Nu säljer han huset från Grand Designs
Du kan läsa blogginlägget här: Nu säljer han huset från Grand Designs
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Undrar vad som ligger bakom att så många av dessa byggen säljs relativt snart efter att de är färdiga (om det är så och inte bara är det intryck man ibland får)?
Oftast säger deltagarna ju att dom bygger sitt drömhus, och då tycker man att dom borde vilja bo kvar
Oftast säger deltagarna ju att dom bygger sitt drömhus, och då tycker man att dom borde vilja bo kvar
Kan de vara så att de i slutändan inte säljer men går långt i processen för att få riktiga bud som de kan använda för att värdera upp huset och minska lånegrad. Ofta är det inte billiga hus och en lägre lånegrad förbättrar villkoren mot banken.
Det är väl framförallt i den här säsongen är har sålts många hus och det är ju inte så konstigt när de antagligen räknat med betydligt lägre räntor.
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Ja, jag tror de satte sin budget innan corona och Putin och allt elände. Sedan steg priserna på byggmaterial och därefter även bolåneräntorna.
Ja det är ju inga dussin villor som är med i programmen, tror också det är många som inte förstår hur mycket dyrare det är att bygga ett designhus än ett vanligt Svensson hus.Farstatjej90 skrev:
Tyvärr tror jag dom som fattar detta minst arkitekterna.
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Jag kan inte tala för alla som medverkat i serien eller arkitekter i allmänhetH hapazard skrev:
men skulle säga att såklart vi bryr oss alla av våra projekt och våra beställare!
Men inte alla projekt blir antagna till dessa program, priduktionen söker projekt med höga ambitioner och gärna utmaningar på vägen, tex en orealistisk budget!
Sånt som blir bra TV när man misslyckas hela tiden.
Som i avsnittet med huset jag har ritat fick jag inte vara med mer än vara namngiven, troligen för att det gick bra under bygget, för lite strul helt enkelt, det tjatades mycket om det hela tiden, att det behövde hända mer,
Jag som varit med och sätt arbetet bakom skulle säga att den bilden som programmet ger av arkitekterna är mest producerad fram för dramas skull.
Men det är väl först efter 5 år man kan ändra värdering för att användas till att ändra villkor för bolån och amortering?T tgr_se skrev:
Eller gäller det inte nybyggen?
Konstiga, opraktiska svindyra hus som nog inte blev vad byggarna tänkt sig, men verkligheten brukar komma ikapp drömmarna förr eller senare 🤔klaskarlsson skrev:
Ska inte säga vad jag tycker om arkitekterna 🤐 , senast jag gjorde det blev jag sågad vid fotknölarna av några grand design beundrare, så ni fattar nog ändå 🙃
Det påverkar kravet för tex hur mycket du ska amortera, ja. I övrigt är det en förhandlingssak mot banken vilken ränta de ger, och om objektet är värt 10 eller 20 miljoner påverkar såklart hur en sådan förhanding går. Har visat på värdeökning flera gånger och räknat med det i förhandlingen.A Armstrong skrev:
Har lite svårt att se hur belåningsgraden kan påverka ränteförhandlingen särskilt mycket, ivf om den är lägre än 85-75%…AndersPS skrev:
Stora lån, bra sparande, trygg o hög inkomst, saftigt pensionssparande (både tjänste o privat) och gärna dyr livförsäkring brukar enligt min erfarenhet påverka absolut mest… dvs ju mer banken tjänar på dig men att du samtidigt har hög kreditvärdighet är viktigast för hur sugna de är att ha kvar dig som kund och därmed erbjuda dig bättre villkor.