Nu ligger ytterligare ett hus från Grand Designs till salu. Denna gång är det Fredrik Morhedens hus från säsongsavslutningen som har lagts ut till försäljning.

Du kan läsa blogginlägget här: Nu säljer han huset från Grand Designs

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Undrar vad som ligger bakom att så många av dessa byggen säljs relativt snart efter att de är färdiga (om det är så och inte bara är det intryck man ibland får)?

Oftast säger deltagarna ju att dom bygger sitt drömhus, och då tycker man att dom borde vilja bo kvar :)

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Kan de vara så att de i slutändan inte säljer men går långt i processen för att få riktiga bud som de kan använda för att värdera upp huset och minska lånegrad. Ofta är det inte billiga hus och en lägre lånegrad förbättrar villkoren mot banken.

• Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
Det är väl framförallt i den här säsongen är har sålts många hus och det är ju inte så konstigt när de antagligen räknat med betydligt lägre räntor.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Det är väl framförallt i den här säsongen är har sålts många hus och det är ju inte så konstigt när de antagligen räknat med betydligt lägre räntor.
eller oväntat höjda material och byggpriser...

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Ja, jag tror de satte sin budget innan corona och Putin och allt elände. Sedan steg priserna på byggmaterial och därefter även bolåneräntorna.

• Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Det kan ju också vara så att en idé är mycket bättre på papperet än i verkligheten. Det där man tyckte var så finurligt var mest krångligt och sådant. Behöver inte bara vara ekonomiskt tänker jag....

• Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det kan ju också vara så att en idé är mycket bättre på papperet än i verkligheten. Det där man tyckte var så finurligt var mest krångligt och sådant. Behöver inte bara vara ekonomiskt tänker jag....
Ja det är ju inga dussin villor som är med i programmen, tror också det är många som inte förstår hur mycket dyrare det är att bygga ett designhus än ett vanligt Svensson hus.
Tyvärr tror jag dom som fattar detta minst arkitekterna.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ja det är ju inga dussin villor som är med i programmen, tror också det är många som inte förstår hur mycket dyrare det är att bygga ett designhus än ett vanligt Svensson hus.
Tyvärr tror jag dom som fattar detta minst arkitekterna.
Nä, arkitekterna bara bryr sig minst.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Nä, arkitekterna bara bryr sig minst.
Jag kan inte tala för alla som medverkat i serien eller arkitekter i allmänhet
men skulle säga att såklart vi bryr oss alla av våra projekt och våra beställare!

Men inte alla projekt blir antagna till dessa program, priduktionen söker projekt med höga ambitioner och gärna utmaningar på vägen, tex en orealistisk budget!
Sånt som blir bra TV när man misslyckas hela tiden.

Som i avsnittet med huset jag har ritat fick jag inte vara med mer än vara namngiven, troligen för att det gick bra under bygget, för lite strul helt enkelt, det tjatades mycket om det hela tiden, att det behövde hända mer,

Jag som varit med och sätt arbetet bakom skulle säga att den bilden som programmet ger av arkitekterna är mest producerad fram för dramas skull.

• Gilla
Anne1515 och 17 till
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Kan de vara så att de i slutändan inte säljer men går långt i processen för att få riktiga bud som de kan använda för att värdera upp huset och minska lånegrad. Ofta är det inte billiga hus och en lägre lånegrad förbättrar villkoren mot banken.
Men det är väl först efter 5 år man kan ändra värdering för att användas till att ändra villkor för bolån och amortering?
Eller gäller det inte nybyggen?

Mats-S
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Undrar vad som ligger bakom att så många av dessa byggen säljs relativt snart efter att de är färdiga
Konstiga, opraktiska svindyra hus som nog inte blev vad byggarna tänkt sig, men verkligheten brukar komma ikapp drömmarna förr eller senare 🤔

Ska inte säga vad jag tycker om arkitekterna 🤐 , senast jag gjorde det blev jag sågad vid fotknölarna av några grand design beundrare, så ni fattar nog ändå 🙃

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
A Armstrong skrev:
Men det är väl först efter 5 år man kan ändra värdering för att användas till att ändra villkor för bolån och amortering?
Eller gäller det inte nybyggen?
Det påverkar kravet för tex hur mycket du ska amortera, ja. I övrigt är det en förhandlingssak mot banken vilken ränta de ger, och om objektet är värt 10 eller 20 miljoner påverkar såklart hur en sådan förhanding går. Har visat på värdeökning flera gånger och räknat med det i förhandlingen.

AndersPS AndersPS skrev:
Det påverkar kravet för tex hur mycket du ska amortera, ja. I övrigt är det en förhandlingssak mot banken vilken ränta de ger, och om objektet är värt 10 eller 20 miljoner påverkar såklart hur en sådan förhanding går. Har visat på värdeökning flera gånger och räknat med det i förhandlingen.
Har lite svårt att se hur belåningsgraden kan påverka ränteförhandlingen särskilt mycket, ivf om den är lägre än 85-75%…

Stora lån, bra sparande, trygg o hög inkomst, saftigt pensionssparande (både tjänste o privat) och gärna dyr livförsäkring brukar enligt min erfarenhet påverka absolut mest… dvs ju mer banken tjänar på dig men att du samtidigt har hög kreditvärdighet är viktigast för hur sugna de är att ha kvar dig som kund och därmed erbjuda dig bättre villkor.

Kul att folk vågar bygga något unikt

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.