Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Snailman
båda delarna antar jag, det du läser som en rekommendation, läser jag som en varning för att använda L-element med de senaste väggarna, och jag antar att de senaste väggarna är bättre än de gamla, så då är ju varningen ännu mer gällande för de gamla elementen...

D
Tja... vill du jag skall ringa Finja igen och fråga vilken typ av grund de tycker är bäst och om de då säger att U-grunden är bättre, så kan vi då påstå att även Finjas element är odugliga för L-element då enligt dig? Jag tolkar Hedas rekommendation som ett tips på en bättre lösning, inte att det skulle vara absolut omöjligt att bygga på ett annat sätt.

Nu är ju inte köldbryggan mellan grund och väggelement som diskuteras i denna fråga inte något som enbart väggelementtillverkaren skall stå till svars för. Det är ju precis lika mycket en köldbrygga som kan räknas till grunden, eftersom det är en skarv mellan de båda.

Redigerat av moderator:
Snailman
När jag läser reklamtext så försöker jag läsa mellan raderna, det är ju ganska ovanligt att man skriver att vår produkt är kass på detta och detta område...

Jag har inte så mycket erfarenhet av stenhus, så jag baserar mitt vetande på trähus, så det skulle ju kunna vara så att hedaväggarna är väldigt bra bland stenhusväggar... (då jag allmänt antar att stenhus har sämre isolering än trähus)

Men de flesta tänker nog på vägg som vägg, och vanligast är ju trähus...

Har man inte mycket sämre köldbryggor än sina konkurrenter (mot tak och grund) så verkar det ju ganska onödigt att överhuvudtaget nämna köldbryggor alls...

jag har nyligen räknat på köldbryggan på min (trä) vägg mot ett L - element så det vore ju ganska intressant att veta motsvarande för hedas vägg dels nya och dels gamla elemntet...

L-Kantelement är ett riktigt dåligt altenativ till tunga vägar som EW-element och SW-element. Då ett stort tryck hamnar längst ut. Supergrund eller liknade grunder är en bättre lösning till tyngre hus

D
Suck... ibland blir man riktigt trött... först är det typ 5 sidor diskussion om att det minsann finns köldbryggor i elementen och detta är en total överaskning för det har man inte nämnt något om. Heda tar till sig av kritiken och förbättrar informationen och tar en ordentlig diskussion om olika köldbryggor och informerar tydligt om dessa till presumptiva spekulanter. Nu skall man då som slutkläm misstänkliggöra Heda och påstå att deras väggar måste vara mycket sämre än andras, för att de talar om köldbryggor medan alla andra minsann håller tyst!

Snailman skrev:
Har man inte mycket sämre köldbryggor än sina konkurrenter (mot tak och grund) så verkar det ju ganska onödigt att överhuvudtaget nämna köldbryggor alls...
Var någonstans fanns du när det haglade anklagelser mot Heda för att de inte redovisade köldbryggor i sina element? Kommer du ihåg att jag ringde Finja och kontrollerade hur de redovisade köldbryggor och redovisade U-värden? NU kommer du alltså och säger att om inte Heda har sämre köldbryggor än andra, så borde de minsann redovisa (eller snarare låta bli att redovisa) dessa på samma sätt som andra leverantörers? Det är ju tvärtemot vad t.ex. Per själv sa, då han närmast blev rosenrasande för att jag redovisade hur Finja presenterade information mot sina kunder, då det ju enligt honom var totalt irrelevant hur bransch-standard för att redovisa dessa köldbryggor var, då han minsann köpt element av Heda och ingen annan.

Så hur skall "ni" ha det? Skall man redovisa sina produkter på samma sätt som andra i samma bransch eller skall man vara mån om att vara extra tydlig mot konsumenten? Ni kan inte på ett ansvarsfullt sätt hävda än det ena och än det andra och anklaga Heda hur de än gör.

Jag är medveten om att det kanske är olika personer som har tyckt än det ena och sedan andra som tyckt än det andra. Men håll med om att situationen är omöjlig. Heda tog kritiken på allvar och var sedan noga med att redovisa köldbryggor. Nu får de kritik för att deras produkter plötsligt nödvändigtvis måste vara sämre eftersom de nämner köldbryggor som de inte borde nämna om de inte vore mycket sämre än andra.

I
ridax skrev:
---

Så hur skall "ni" ha det? Skall man redovisa sina produkter på samma sätt som andra i samma bransch eller skall man vara mån om att vara extra tydlig mot konsumenten?

---

Oavsett hur andra redovisar sina produkter, bör en tillverkare (för att bli trodd) redovisa fakta och inte fiction. Fiction är det när man t.ex. skriver att 'våra grejor är bra' utan att ge någon underbyggnad för det som var och en själv kan bilda sig en uppfattning om.

Jag inbillar mig också att den tillverkare som levererar fakta med bild och text, där snitten inte är tagna på bästa stället m.t.p. köldbryggor o. liknande försämringar, har bättre förutsättning att nå ut till presumtiva kunder, varav privatpersoner är en, byggföretag andra. Och skulle jag som konsult (nu är jag inte verksam längre) ange att ett hus ska byggas med det och det mtrl-et eller tekniken har jag det oavvisliga ansvaret för att mitt val är bra, för att inte säga bäst.

Det finns många parallella situationer. En var t.ex. Barracudataken (om ni minns dem). Jag var en av flera som 'hjälpte' till att få bort skiten från marknaden. Även efter det att de lagt in glasfiberväv och fått SP att ge typgodkännande för dem. (Ursprunglig version döptes till 'automatisk liksvepning' av brandchefen i Malmö. Ett tänt stearinljus på bänkskivan i köket räckte för att duken skulle mjukna och dras ur plastlisterna. Det byggdes 85 småhus (Hultsfred) på gamla LV4-as område i Malmö där jag var byggnadskontrollant utan tidigare kännedom om undertaken. Hultsfred borde dock ha skaffat sig större kännedom om dem innan de lät sätta in dem i sina hus.) Sucken (från säljaren) när han fick reda på att jag inte godtog produkten för ett större byggprojekt var talande: nu har jag bara en kund kvar.

Företag som döljer fakta eller håller inne med info som skulle göra det möjligt att för var och en att granska deras produkt (och jämföra med andra), lever inte länge och har heller inte på marknaden att göra. Den konsult som låter sig övertalas av firmans säljare/lobbyist att skriva in dåliga produkter i handlingarna, blir heller inte gammal i branschen. Återstår privatpersoner med mindre sakkunskap att lura på skiten.

Svaret är: man ska som tillverkare vara extra tydlig mot konsumenten, antingen denne är professor på KTH eller verksam inom byggbranschen. Är det branschfolk som kan sin sak i den senare kategorin sprider det sig snabbt genom mun mot mun om någon skulle gå på en 'mina', dvs. en produkt som inte håller måttet. Den förra lär få betala dyrt för sitt misstag och tiger av skam och taktiska skäl. Annars blir inte huset sålt senare.

Status?

Hur går det med detta målet? Vad har hänt sen sist Per?

Så här skrev Per tidigare:

Per_Kylsten skrev:
Hej,
det finns inte mycket att rapportera. Mötet handlade mest om att klargöra våra olika ståndpunkter för rätten. Vi gick igenom vad för bevis/inlagor som fortfarande saknas och vi kan hoppas på en huvudförhandling i november. Två saker av intresse kan vara att Hedareds nu har fått injusteringsprotokollet till vår ventilationsanläggning - de har aldrig frågat tidigare trots all tid vi lagt ned att diskutera luftflöden. Och så skall Hedareds ta fram och presentera en lösning som bygger på invändig tilläggsisolering. Detta, som jag förstod det, inte för att erbjuda oss som lösning på våra problem, utan för att de hoppas kunna räkna fram en billigare lösning som de vill att rätten väljer att döma till om Hedareds skulle förlora.

Så ligger landet idag

må väl

per

Hej,
jag har legat lågt på senare tid av fråmst två orsaker. 1) Hedareds lusläser denna tråd och letar efter saker som de kan använda i tvisten (ja - de har redan lämnat in delar som de saxat ur tråden till tingsrätten). 2) inte mycket finns att meddela.

Men, vid det inledande mötet i tinget beslöts att parterna skulle mötas utanför tingsprocessen och se vad vi kunde komma överens om. Vi hade ett sådant möte i juni (Linköping valdes som neutral mark, ungefär halvvägs mellan oss och dem). Jag och Kristofer med varsin advokat satt och diskuterade i några timmar bl.a. om ventilationen i huset. Min tolkning av motparten var att de skulle komma att släppa argumentet om undermålig ventilation eftersom vi kunde visa på att vår ventilationsanläggning hade injusterats till de flöden som ventilationskonsulten hade räknat fram. Vad som inte framgått riktigt i tråden är att Hedareds argument om att Heru 75an inte klarar av att ventilera vårt hus baserar sig på ett mottryck i systemet om 100 Pa, vilket tydligen är ett standard referensvärde i ventilationsbranchen. Hedareds har inte haft en aning om vilket mottryck vi har haft i vårt system, ej heller vilka flöden som vi uppmätt. Men det har inte stoppat dem från att hävda att ventilationen varit undermålig och orsakat möglet på våra väggar. Nu har jag förhoppningar om att dessa påståenden är historia och aldrig kommer att återkomma - men osvuret är bäst, antar jag.

må väl

per

p.s. Jag stod på styrbord soldäck på Gotlandia II i torsdags morse då MS Gotland rammade in i sidan på oss. Kraften i den smällen och den förödelse som åstadkoms framför allt på däck 5 var skrämmande. Det var ett under (verkligen!) att inga dödsoffer krävdes - och det sätter vår konflikt med Hedareds lite i ett perspektiv.......

Redigerat:
Nyfiken på om detta har lösts eller kommer lösas. Hoppas med den insikten jag har från min sida skärmen att ni vinner i ärendet.

Hej,
Hedareds har inte bara beslutat att ta sin "speciella" hemsida ur malpåsen. den nås igen via länken:

http://www.sandobetong.se/default.asp?show=17&lid=14

Det intressanta är att den är uppdaterad med det senaste. Jag noterar att jag får skulden för att vår advokat begärt uppskov med två veckor (vilket jag fick reda på idag). Det roliga med detta är att det i sin tur beror på att Heda inte skickat de dokument som vi skall yttra oss över.... Det övriga tar för lång tid att kommentera - i alla fall just nu.

Det fanns en tid då jag hade blivit rent ut sagt förbannad över vad som står där. Men vem som helst som läser sidan måste ju inse att antingen har Hedareds att göra med en total idiot, eller så är historien aningen friserad.

Jag är uppriktigt förvånad över att man gör så här. Som potentiell kund, skulle jag dra öronen åt mig illa kvickt om jag sprang på något sådant.

En dag - då jag har gott om tid skall jag bemöta innehållet på sidan - och lägga upp det här. Det lovar jag.

må väl

per

PS. osvuret visade sig vara bäst!!

Redigerat:
Ja, ni har verkligen kommit på kollisionskurs.
Jag ska erkänna att jag inte är helt insatt i alla detaljer men jag skulle inte valt att bli kund hos dem. Samma beslut har ett par nära familjer som ska bygga med färdiga hus element tagit. De har haft Heda som alternativ men nu valt andra leverantörer. Det är ingen bra reklam för Heda att lägga ut att de har en konflikt med en kund.

Jag önskar dig lycka till Per och hoppas att det löser sig till det bästa.

D
Skulle gärna se en förklaring till varför ventilationsprotokoll inlämnat av dig till tingsrätten verkar förfalskat (???) då det anges vara från en firma som inte ens fanns vid det tillfället då mätningen gjordes? Tycker det ser ut att finnas en hund begraven där.

Kan hända att jag inte skulle ha valt Heda som husleverantör, det har jag ingen aning om och kommer antagligen aldrig att behöva ta ställning till heller. Men en sak är säker och det är att Pers trovärdighet också är otroligt låg i den här affären. Fakta som jag anser KRÄVER en förklaring för återställa trovärdigheten hos Per, det har han helt enkelt inte tid att bemöta här medan han tydligen har tid att skriva helt oväsentliga saker...

Redigerat av moderator:
ridax skrev:
Skulle gärna se en förklaring till varför ventilationsprotokoll inlämnat av dig till tingsrätten verkar förfalskat (???) då det anges vara från en firma som inte ens fanns vid det tillfället då mätningen gjordes? Tycker det ser ut att finnas en hund begraven där.
Dina frågor i denna tråd får mig ibland att häpna - delvis av samma skäl som diskuterats tidigare i tråden. Är det rätt uppfattat att du hämtat ut och gått igenom alla handlingar som lämnats till tingsrätten i detta ärende, bara för att kunna föra en dialog här på forumet i sakfrågan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.