Hej på er alla byggare, har med spänning i det tysta följt detta forum under ca 10 månader, fantastiskt att så många människor berättar, läser, kommer med goda (dåliga) råd och engagerar sig. Kanon (alla tiders).

Vi har äntligen fått skopan i marken, grundarbetet har rullat igång och en dröm sedan länge är på väg att uppfyllas. ETT EGET HUS! helt och hållet ritat av oss själva, (uppritad "på riktigt" i cad via en kompis) men vi har planerat, skissat, suddat och ritat allt efter eget huvud, med viss påverkan av vissa hustillverkare.

Huset kommer att bli 258 kvm 1 1/2 plans hus med förhöjt väggliv, där vardagsrummet går i vinkel, med ryggåstak (4,2m) samt även garaget integrerat med huset.

Två stora takkupor en åt vardera håll samt ev. 2 mindre takkupor på framsidan. Rött med vita knutar.

Solen skiner (ja inte i dag då förstås) och det är vår i luften..... Nu tutar vi och kör och hoppas att inte allt för många och svåra (dyra) hinder dyker upp på denna resa.

;)

Lycka till alla nybyggare!!!

Carpe Diem

Lycka till själv! ;D

Hoppas ni får en bra start och att bygget går bra. Själv så får vi vänta fram till hösten innan bygget går i gång :(

/Jonte

Grattis o lycka till =))

Får vi se ngn hemsida sedan hur det kommer att se ut måntro ?

Stort GRATTIS och lycka till!

Huset verkar jättefint, håll oss uppdaterade om hur det går. Det här forumet är kanon dessutom väldigt beroendeframkallande, jag vet... ;)

När beräknar ni flytta in? Ska ni göra mycket själva?

Åh, vad spännande! Lycka till så himla mycket!

Fattar inte att du lyckats hålla tyst i 10 långa månader - själv babblar jag för fullt utan att ens ha fått bygglov  ;D Kommer väl att driva er till vansinne när jag väl börjar bygga  ;D ;D ;D Eller så har jag förhoppningsvis lyckats suga åt mig så mycket av all den samlade visdom som finns koncentrerad här att jag är fullfjädrad nybyggare vid det laget ;D Dream on... ;D

Men fortsätter kommunen som de börjat :'( >:( :( så har jag åtskilliga åååååååååååår på mig att lyssna och lära  ;D

P.S. Du tillfredsställer väl oss hemsidestorskar med en egen sajt??!

Först många långa grattis till starten..

Sen vill jag hålla med idalind...hur har du kunnat hålla tyst i 10 månader och bara glutta ::) Och jag undrar VAD tänker du om dessa tokar som tjafsar hela tiden.... :-X

:P :-/ :-X :) Men men kom ihåg min vän...det viktiga är inte att delta utan att VINNNAAA...(sista ordet ;) )

Tack alla snälla människor för alla värmande ord och lyckönskningar.

Någon hemsida är väl inte inplanerad i dagsläget men men man vet aldrig.

Vi tänkte väl flytta in i oktober 2003 om allt går enligt planerna. Vi bygger i lösvirke helt och hållet i egen regi med undantag av grund o schakt, el, vvs samt 2 snickare som kommer att jobba heltid max 3 månader sen har vi satt stopp. Det är ju en fördel att ramen är korrekt utförd sen får jag och min otroligt snälla far gå på och jobba undan resten.

Under dessa tio månader har jag läst och läst alla inlägg samt pluggat boverkets hemsida och det är ju fantastiskt vad många saker det är som har betydelse i ett husprojekt.

Njae visst har det varit svårt att inte göra inlägg i debatten men samtidigt så vill man ju inte råda när man inte har stenkoll på det man tycker.

Vi har under de senaste 5 månaderna brottats med byggnadsnämden angående husets placering på tomten. vi ville in på prickat område för att få maximal yta av tomten som baksida där politikerna i byggnadsnämden tyckte att man strikt skulle hålla sig till gällande detaljplan. Frågan har varit uppe i byggnadsnämden vid två tillfällen där de på det senaste mötet beslutade att ta placering av hus på prickad mark som "mindre avvikelse" likaså sa detaljplanen att marken bara fick bebyggas med 1 våningshus där vi också fick vårt hus som mindre avvikelse.

De senaste 6 månaderna har vi gjort åtminstonde 110-120 offertförfrågningar på fönster, kök, byggmtrl, takstolar, trappa, kakel, klinker, grund, el, vvs, takpannor, isolering, ventilation, värmepumpar mm mm
så man börjar få lite koll på priser på vad olika saker kostar och bör kosta??

Vi hörs/Ha det...

Det låter som att du är en enorm källa med kunskap!!!

Hoppas verkligen inte att du håller tyst även de kommande 10 månaderna  ;D ;D ;D

Nej nu är det dax att kliva fram ur vår mörka vrå..

jag jobbar på hemsidan.... det blir en något förenklad version med färdig layout då jag har noll koll på html prgramering och inte hade tänkt lägga någon tid på att plugga in den kunskapen.

apropå det! hur göra man för att infoga en bild i ett sånt här inlägg, måste man ha bilden liggandes på nätet för att få in den? man kan inte infoga en bild ifrån ens egen hårddisk?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.