Jo men nu tycker jag det verkar vara rätt normalt handhavande det är lite skillnad mot att ge sig på att kapa 10" ekplankor av en nyfälld ek :D

Här är en beskrivning av hur det gick för mig med min GTS 10 som slutade fungera.

Jag kontaktade Bosch kundtjänst och blev upplyst om att jag kunde lämna in min såg för reparation till närmaste Bosch-återförsäljare vilket jag gjorde. På fråga om hur lång tid dom trodde det skullet ta att reparera den blev svaret en till två veckor.

Efter tre veckor utan besked kontaktade jag återförsäljaren igen och fick då veta att Bosch först inte ville godkänna reparationen som en garantireparation. Dom trodde att det var en professionell användare och då är det ett års garanti. När dom fick veta att det var en privatperson så godkändes garantireparation (som för privatpersoner är två år) och redan dagen efter ringer återförsäljaren och meddelar att sågen är klar.

Enligt följesedeln har sågen varit i Ballerup i Danmark för repararation och följande har gjorts;
1 Polsko 420.00
1 Kolborstsats 98.00
1 Rotor 815.00
1 Kullager 78.00
1/10 Arbejtstime 26/ 42.25.
Om det är Svenska eller Danska kronor som avses har jag ingen aning om men jag fick "nöjet" att betala 470 kr i frakt.

Till er som köper en GTS 10 se till att ni inom 4 veckor från inköp registrerar er på https://www.bosch-pt.com/warranty/index.jsp?action=start&language=sv-SE
då blir garantitiden 3 år.

Redigerat:
Fint att det ordnade sig!
Lite humor att du fick stå för fraktkostnaden men.. :)

Bosch har iallefall fått satt på en forbedret motor på denne saga. Så det er viktig å sjekke at den man kjøper er av nyere produksjonsdato.

Inte det minsta humor, garantiåtaganden ska inte kosta kunden något. :(

F.ö. har man som konsument alltid 24 månader garanti mot tillverkningsfel, fast butiken man handlar av kanske inte vill befatta sig efter 12 månader så man får strida mot tillverkaren istället.

Tobbe Arnesson skrev:
Inte det minsta humor, garantiåtaganden ska inte kosta kunden något. :(

F.ö. har man som konsument alltid 24 månader garanti mot tillverkningsfel, fast butiken man handlar av kanske inte vill befatta sig efter 12 månader så man får strida mot tillverkaren istället.

Man har 36 månader på sig vid reklamationer. Men efter 6 månader är det DU som kund som måste bevisa att felet beror på tillverkning miss. Så kallat ursprungsfel. Å hur lätt är det mot en stor tillverkare?!

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Reklamation-/

Så var det ja, Tack TommyJ, min hjärna är ovanligt slirig och dess smörjmedel läcker ur näsan...

Bosch har også 3 års garanti om man registrerer maskinen innen 4 uker etter kjøp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.