Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Vi köpte ett fritidshus förra sommaren. Vid köpet framgick det att elen til en gäststuga inte fungerade. De hade byggt om badrummet i huvudbyggnaden något år tidigare, badrumsfirman hade kopplat bort matningen för att det inte gick med golvvärmen i badrummet.
Förklaringen lät märklig, första varningstecknet.
Nåväl nu var det dags att göra något åt det. Jag har förberett med rör från centrlalen i krypgrunden, och tänkt koppla in mig där kabeln till stugan kommer upp till huvubyggnaden.
Jag har kontrollmätt i lillstugan, fas till nolla (andra varningen), där låg ca 50V som jag antog är en kapacitiv koppling eller något.
Jag gjorde ett försök att hitta i vilken dosa kabeln var urkopplad, men gav upp (tredje misstaget).
Så jag klipper kabeln, just där den går in i huset, för att kunna sätta en dosa där för inkoppling av ny matning.
En blixt, jordfelsbrytare och en säkring löser ut. Vad i h--e!
Fördelen var att nu gick det att lokalisera vilken av de två grupper som finns i badrummet som tydligen matade denna kabel. Och jag öppnade en dosa jag inte brytt mig om att titta i tidigare. Den ligger så långt man kan komma ifrån där kabeln går in i huset.
Och där kommer den "okända kabeln" in.
Och då har något snille kopplat bort matningen till stugan genom att koppla ur nollan i dosan....
Om jag hade kontrollmätt mot jord istället för nollan så hade jag upptäckt att den matades.
Och jag borde givetvis ha dragit en lös jordtråd från huvubygganden för att kontrollmäta mot en säker känd jord. Jorden i stugan borde ju också varit urkopplad om en frånkoppling av kabeln hade varit rätt gjord.
Dessutom så matar den gruppen inte golvvärmen, den driver bara 2 lampor inget mer. Så förklaringen om kollision med golvvärmen stämmer inte. Nu misstänker jag att det är något problem med kabeln, så att man fått koppla bort den så att inte jordfelsbrytaren skall lösa eller något. Får ta med mig isolationstestare till nästa gång.
Iom. att jag klippt i kabeln, så måste jag fullfölja min nya matning.
Nåväl nu var det dags att göra något åt det. Jag har förberett med rör från centrlalen i krypgrunden, och tänkt koppla in mig där kabeln till stugan kommer upp till huvubyggnaden.
Jag har kontrollmätt i lillstugan, fas till nolla (andra varningen), där låg ca 50V som jag antog är en kapacitiv koppling eller något.
Jag gjorde ett försök att hitta i vilken dosa kabeln var urkopplad, men gav upp (tredje misstaget).
Så jag klipper kabeln, just där den går in i huset, för att kunna sätta en dosa där för inkoppling av ny matning.
Fördelen var att nu gick det att lokalisera vilken av de två grupper som finns i badrummet som tydligen matade denna kabel. Och jag öppnade en dosa jag inte brytt mig om att titta i tidigare. Den ligger så långt man kan komma ifrån där kabeln går in i huset.
Och då har något snille kopplat bort matningen till stugan genom att koppla ur nollan i dosan....
Om jag hade kontrollmätt mot jord istället för nollan så hade jag upptäckt att den matades.
Och jag borde givetvis ha dragit en lös jordtråd från huvubygganden för att kontrollmäta mot en säker känd jord. Jorden i stugan borde ju också varit urkopplad om en frånkoppling av kabeln hade varit rätt gjord.
Dessutom så matar den gruppen inte golvvärmen, den driver bara 2 lampor inget mer. Så förklaringen om kollision med golvvärmen stämmer inte. Nu misstänker jag att det är något problem med kabeln, så att man fått koppla bort den så att inte jordfelsbrytaren skall lösa eller något. Får ta med mig isolationstestare till nästa gång.
H hempularen skrev:Vi köpte ett fritidshus förra sommaren. Vid köpet framgick det att elen til en gäststuga inte fungerade. De hade byggt om badrummet i huvudbyggnaden något år tidigare, badrumsfirman hade kopplat bort matningen för att det inte gick med golvvärmen i badrummet.
Vad har hänt.H hempularen skrev:Vi köpte ett fritidshus förra sommaren. Vid köpet framgick det att elen til en gäststuga inte fungerade. De hade byggt om badrummet i huvudbyggnaden något år tidigare, badrumsfirman hade kopplat bort matningen för att det inte gick med golvvärmen i badrummet.
Finns det bilder?
Jag har läst igen och det verkar att "Hempularen“ använt fel sorts spänningsprovare då hen inte fick ut att där låg spänning på fasen enpoligt.
Jag är inte riktigt med på vad frågan gäller här men den gamla regeln prova, jorda och kortsluts hade troligen gjort susen här.
Jag är inte riktigt med på vad frågan gäller här men den gamla regeln prova, jorda och kortsluts hade troligen gjort susen här.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 116 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 116 inlägg
Du kan ta det lugnt. Alla trådar här i världen är inte skrivna för att El-Löken ska kunna svara på dem.E El-Löken66 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ja, bara att hitta frågan här kräver ju lite extra hjärngympa 
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 116 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 116 inlägg
Inlägget uppstod när jag skrev det. Jag försökte på ett något så när humoristisk sätt peka på ditt omättliga behov att svara i alla trådar, oavsett om det hjälper TS eller inte, och oavsett om det tillför diskussionen något eller inte. Vilket det, diplomatiskt uttryckt, inte alltid gör. Dessutom svarar du ofta genom aggressivt uttryckta frågor som ifrågasätter TS, när det för de flesta andra läsare är uppenbart vad TS menar. Det är ganska oskönt.E El-Löken66 skrev:
Jaså.Bergendorff skrev:
Inlägget uppstod när jag skrev det. Jag försökte på ett något så när humoristisk sätt peka på ditt omättliga behov att svara i alla trådar, oavsett om det hjälper TS eller inte, och oavsett om det tillför diskussionen något eller inte. Vilket det, diplomatiskt uttryckt, inte alltid gör. Dessutom svarar du ofta genom aggressivt uttryckta frågor som ifrågasätter TS, när det för de flesta andra läsare är uppenbart vad TS menar. Det är ganska oskönt.
Känner du dig förtryckt @hempularen, är det i sanning så?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Som sagt ingen fråga i tråden. Ville bara dela med mig av min frustration över missen.
Jag hade inte tillräcklig fantasi när jag bedömde vad som kunde vara fel. Förhoppningsvis lär sig någon av mitt misstag. Jag blev lurad av säljarens påstående om att kabeln kopplats ur för att det inte fungerade med golvvärmen. Det påståendet var skumt redan från början. I gäststugan (oisolerad friggebod) finns två vägguttag, en taklampa och en utomhuslampa. Ingen elvärme eller liknande. Borde inte varit problem att ha detta, även om det vore samma grupp som golvvärmen i badrummet.
Påstår någon att kabeln kopplas ur, så förutsätter jag att det är minst fasledaren som kopplats ur, egentligen att alla trådar har kopplats bort. Men man får aldrig förutsätta något när man håller på med el.
Jag hade inte tillräcklig fantasi när jag bedömde vad som kunde vara fel. Förhoppningsvis lär sig någon av mitt misstag. Jag blev lurad av säljarens påstående om att kabeln kopplats ur för att det inte fungerade med golvvärmen. Det påståendet var skumt redan från början. I gäststugan (oisolerad friggebod) finns två vägguttag, en taklampa och en utomhuslampa. Ingen elvärme eller liknande. Borde inte varit problem att ha detta, även om det vore samma grupp som golvvärmen i badrummet.
Påstår någon att kabeln kopplas ur, så förutsätter jag att det är minst fasledaren som kopplats ur, egentligen att alla trådar har kopplats bort. Men man får aldrig förutsätta något när man håller på med el.
Om du kört en spänningsprovare med enpolig spänningsavkänning och mätt på detta vis så hade du kanske hajat till?
Finns även bra versioner av Phasen.
Givet vis kunde du dra en jord från förrådet också, men låt oss Vara realistisk nu, människan är av naturen lat. Antaganden är uppskruvandets moder.
Finns även bra versioner av Phasen.
Givet vis kunde du dra en jord från förrådet också, men låt oss Vara realistisk nu, människan är av naturen lat. Antaganden är uppskruvandets moder.
Inser du vad en ”riktig” spänningsprovare hade visat för värde om Hempularen mätt på samma sätt?E El-Löken66 skrev:
Hade varningsklocka 2 ringt då?
Förövrigt har jag fullt förtroende för hempularen kunskaper och förmåga att använda mätinstrument, samt lösa problemet.
Men vi uttråkade elintresserade sommarfirande Byggahusare som inte är på plats kan väl få spekulera lite?
Kunde vi inte göra ett Miniquiz
1. Det är fel på kabeln i huset
X. Felet är inte kvar, eller är något annat än den ”urkopplade” kabeln.
2. Felet är i den del av kabeln som ligger i marken.
Och som utslagsfråga. En beskrivning av ett händelseförlopp som lett till problemet med kabeln.
Ja, inte löken förstås. Han vet redan.
Edit: stavfel + att…E El-Löken66 skrev:
Själv är jag löjligt förtjust i de gamla skruvmejslarna med inbyggd glimlampa.
Redigerat:
Det finns lite allt möjligt som kallas spänningsprovare. Det finns ingen entydig definition.E El-Löken66 skrev:
Du kan ta och tagga ner lite.
Du kan ju skriva in spänningsprovare i google och titta på bilderna som dyker upp. Det är en benämning som används på lite allt möjligt som på ett grovt vis kan indikera att det finns spänning. Antingen med två sladdar eller med kapacitiv eller konduktiv koppling till användaren.