Hej! Jag har spackla skarvarna mellan gipsskivor. Utan att sätta papper eller glasfiberremsa nu är det sprickor i nästan alla skarvarna. :(

Vet att jag måste slipa ner och sätta remsor men undrar vilken typ av slipmaskin jag bör använda.:confused:

Eller så sätter du en 6mm gips med förskuten skarv. är lättare känns det som

Du skulle ju kuna prova att skrapa. Annars är väl en excenterslip som du vinklar så du får en skålad/konkav slipning bästa alternativet. Du kan ju ta ett rejält grovt korn så det går undan, du ska ju ändå spackla ;)

Inte för att jag själv provat, men det känns som att man skulle kunna köra någon form av tjockare renoveringsväv på väggen, sprickorna som uppstår utan armering i skarven är ju kosmetiska och borde döljas av väven.

Jag skulle nog prova att limma remsorna på dom spacklade skarvarna (våtrumslim)
sedan en utspackling och avsluta med 1ggr bredspackling.

Kan det inte funka med microlit?

Att sätts renoveringsgips eller renoveringsväv blir ju knappast mindre jobb än att slipa och spackla om. Att bara sätta papperremsor och spackla ut skarvarna risker sprickan att komma igen, jag tror inte att enbart remsan håller, i så fall skulle det räcka att tapetsera över skarvar. Nej, vill man inte riskera att få göra om ytterliggare en gång, finns nog bara en väg, gör om gör rätt. Det är inte så mycket jobb att slipa ner, eller skrapa om det funkar, går ju ännu fortare och dammar mindre.

thomasx skrev:
Att sätts renoveringsgips eller renoveringsväv blir ju knappast mindre jobb än att slipa och spackla om. Att bara sätta papperremsor och spackla ut skarvarna risker sprickan att komma igen, jag tror inte att enbart remsan håller, i så fall skulle det räcka att tapetsera över skarvar. Nej, vill man inte riskera att få göra om ytterliggare en gång, finns nog bara en väg, gör om gör rätt. Det är inte så mycket jobb att slipa ner, eller skrapa om det funkar, går ju ännu fortare och dammar mindre.
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang här? "Att bara sätta pappremsor och spackla ut skarvarna riskerar sprickan komma igen". Vad menar du att han ska göra då? Pappremsor i spackel blir grymt starkt. Sen tror jag iofs att han antingen måste få bort det gamla spacklet alternativt bredspackla efteråt för annars kommer "upphöjningen" som blir synas som åsar.

Jag hade satt nån enkel väv ovanpå om jag haft detta problem, förutsatt att det ska målas sen då. Sen kanske kanske det är mindre jobb att slipa och göra om, men det satans slipdammet är ju hemskt, speciellt om det är ett utrymme där man bor och som inte går att stänga.

vectrex skrev:
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang här? "Att bara sätta pappremsor och spackla ut skarvarna riskerar sprickan komma igen". Vad menar du att han ska göra då? Pappremsor i spackel blir grymt starkt. Sen tror jag iofs att han antingen måste få bort det gamla spacklet alternativt bredspackla efteråt för annars kommer "upphöjningen" som blir synas som åsar.

Jag hade satt nån enkel väv ovanpå om jag haft detta problem, förutsatt att det ska målas sen då. Sen kanske kanske det är mindre jobb att slipa och göra om, men det satans slipdammet är ju hemskt, speciellt om det är ett utrymme där man bor och som inte går att stänga.
Läs #5.

Kan bara säga att citat #5 funkar alldeles utmärkt att göra! (även #6) spelar ingen roll alls om du har remsan ner i skarven eller uppe på, limmar du dit den så sitter den där, spricker det så hade det spruckit oavsett vilken väg du gjort...

sätter du microlit sätter man ju inte remsor, principen är precis den samma!

Tack för alla goda råd. Jag slipade ner spacklet i skarvarna och fäste pappremsor i spackel. Det tog mig 2,5 dag :-( Nu är jag klar och ska bara göra en sista finslipning så måla igen...

Ska skriva ett inlägg på bloggen med foto av min dunder tabbe så snart jag får tid. Kanske det kan förhindra att någon annan gör samma dumma misstag som jag. Ta en titt på bloggen HUSplaner.se

Jag har lite liknande problem. Jag håller på att renovera ett gipstak på övervåningen där det är lite sprickor i skarvarna men jag kommer köra microlit över hela, tycker det känns bäst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.