186 973 läst ·
888 svar
187k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
Ja inköpspris är ju för mig okänt, tog för givet att det var spot men så är det säkert inteClaes Sörmland skrev:
Resten är ju känt sen tidigare.
(Jag har noll i påslag
Så är det ju förstås, skäms över att jag inte tänkte på det själv.D Daniel 109 skrev:
Och i och med det antar jag att @Thomas_Blekinge lägger ner tankarna på att bestrida sin faktura.
T Thomas_Blekinge skrev:
Vilken otroligt besvärlig människa.T Thomas_Blekinge skrev:Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:
Hej,
er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.
Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Du vet att du betalar påslag precis som alla andra.
Det framgår säkert hur tydligt som helst du är bara den sorten som söker kryphål även fast allt står rätt till.
Hoppas dem tar upp striden, så dubfår känna sen att de inte var värt de.
Va vuxen och betala
Seriöst?V Villaägarenr1 skrev:
Kan upplysa dig om alla har inte påslag och det var inte om det tråden gäller.
och jag kan förstå min faktura bättre.R RoAd skrev:
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Det kostar kanske bara elbolaget 500kr att lägga sig platt och ändra just din faktura. Med om de gör det öppnar de ju dörren för varenda kund de har att bestrida sin faktura på samma sätt och vad skulle det kosta dem? Att utan strid skapa ett prejudikat där kunderna kan få tillbaks pengar på fakturan från december och vem vet hur långt tillbaks i tiden hade ju varit ett självmål av bibliska proportioner. Förmodligen är det betydligt billigare att processa med dig i varenda instans du kan tänka dig. De har ju dessutom redan jurister anställda och att styra om lite av deras arbetstimmar kostar ju i princip inget.
Jag kollade igenom förra årets fakturor härom veckan, då hade jag Varbergs energi. Lyckades då förstå att det är deras inköps pris som var grunden för min rörliga faktura. Och deras inköpspris varierar en del från spotpris pga mönstret i förbrukningen hos deras kunder.
Det jag inte lyckades förstå är variationen i avvikelsen - när jag började beräkningen trodde jag att jag skulle komma fram till Varbergs energis avvikelse och att den skulle vara ungefär densamma under året (kundbasen är "väl" ungefär densamma). Men det stämde inte alls. Förra året varierade diffen mellan Varbergs energis inköps pris och spotpriset från 1% till 15%. De flesta månaderna låg kring stabilt med 2-4% avvikelse, och då tycker jag det är väldigt märkligt att tre månader hade 7, 7 resp 15% avvikelse.
Dock har jag ingen aning om hur man ska kunna syna siffrorna, dvs faktiskt kunna verifiera att de fakturerat korrekt.
Det jag inte lyckades förstå är variationen i avvikelsen - när jag började beräkningen trodde jag att jag skulle komma fram till Varbergs energis avvikelse och att den skulle vara ungefär densamma under året (kundbasen är "väl" ungefär densamma). Men det stämde inte alls. Förra året varierade diffen mellan Varbergs energis inköps pris och spotpriset från 1% till 15%. De flesta månaderna låg kring stabilt med 2-4% avvikelse, och då tycker jag det är väldigt märkligt att tre månader hade 7, 7 resp 15% avvikelse.
Dock har jag ingen aning om hur man ska kunna syna siffrorna, dvs faktiskt kunna verifiera att de fakturerat korrekt.
Står det spotpris i avtalet/fakturan då?T Thomas_Blekinge skrev:
I så fall är det helt rätt. Men i vanliga fall är det "elpris" eller "inköpspris" + påslag, där "elpriset" är spotpris + diverse tillkommande kostnader, inte minst volymvägningskostnad.
Eller så väljer elbolaget att stänga av din el.. När jag växte upp lärde jag mig att slåss med folk i samma storlek.. Och slås skall man bara göra när man kan vinna.. Om det är så att du bara skall betalar spotpriset så är väl det helt rätt att du får en faktura baserat på spotpriserna, men det tror jag inte ditt avtal säger. Men det skulle vara kul om du lade upp ditt avtal till beskådning så får vi se om du kommer få en blåtira eller ej.
Det är baserat på spotptiset, men inte timmedelvärdet. Utan medelvärdet på kundernas förbrukade el.
Jag förutsätter att månader med större avvikelser mot timmedelvädet har större skillnad mellan dag och nattpris.
Jag förutsätter att månader med större avvikelser mot timmedelvädet har större skillnad mellan dag och nattpris.
Så länge man har rörligt elpris så kommer man nog aldrig komma i närheten av nordpools spotpriser utan man lär alltid hamna en bit ovanför. Detta beror på att det rörliga priset är ett viktat medelvärde, det spelar alltså ingen roll om just du bara använder el på natten när det är billigt då det är hela kundkollektivets förbrukning som styr vad priset blir och om "alla" använder elen när det är dyrt så kommer det också synas på det rörliga månadspriset.
Ska man ha möjlighet att komma i närheten av spotpriserna så är det timdebitering som gäller.
Edit: Ah sen på bollen ser jag..
Ska man ha möjlighet att komma i närheten av spotpriserna så är det timdebitering som gäller.
Edit: Ah sen på bollen ser jag..
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Jag har inte avsikten att slåss. 500 spänn hit eller dit spelar ingen roll i sammanhanget. Men jag vill att det blir mer transparent för elkunderna. Så har vi kunderna bättre underlag att välja avtalsform.Ludde Jakobsson skrev:
Eller så väljer elbolaget att stänga av din el.. När jag växte upp lärde jag mig att slåss med folk i samma storlek.. Och slås skall man bara göra när man kan vinna.. Om det är så att du bara skall betalar spotpriset så är väl det helt rätt att du får en faktura baserat på spotpriserna, men det tror jag inte ditt avtal säger. Men det skulle vara kul om du lade upp ditt avtal till beskådning så får vi se om du kommer få en blåtira eller ej.![]()
Jag kom ca 300 kr/MWh under nordpols spot, alltså ca 1600 kr/MWh med mnimalt påslag från eloperatören. Men jag har riktigt "rörligt elpris" alltså tim,debitering och har flyttat mycket last från dagen till kväll/natt => lägre elpris.
Själv bestrider jag hela beloppet över 100öre per kWh då jag har blivit vilseledd av kundtjänst hos mitt elhandelsbolag som avfärdade min oro för framtida priser över 100öre i snitt per månad, när jag ringde för 2 år sedan.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har rörligt-pris avtal och ej spot-pris avtal. Mitt kWh pris baserar sig enligt villkoren på elhandelsbolagets inköpspris.
Inköparna hos mitt elhandelsbolag har misslyckats med att via terminer och avtal säkra ett inköpspris under 100 öre.
Jag kommer ej betala för deras misstag.
Elhandelsbolaget kan ej stänga av min ström eller driva in via kronofogden då jag har en giltig anledning att bestrida. Det kommer få avgöras i tingsrätten där ärendet med nuvarande handläggningstider bör tas upp under 2023.
Redigerat:
Men du har rörligt avtal, då köps inte elen in i förväg, det är hela grejen. Detta framgår nog i det elavtal du har godkänt.A AxelJa skrev:Själv bestrider jag hela beloppet över 100öre per kWh då jag har blivit vilseledd av kundtjänst hos mitt elhandelsbolag som avfärdade min oro för höga elpriser för 2 år sedan.
Jag har rörligt-pris avtal och ej spot-pris avtal. Mitt kWh pris baserar sig enligt villkoren på elhandelsbolagets inköpspris.
Inköparna hos mitt elhandelsbolag har misslyckats med att via terminer och avtal säkra ett inköpspris under 100 öre.
Jag kommer ej betala för deras misstag.
Om du kan bevisa att en anställd i kundtjänst lovat dig priser under 100 öre/kWh så kanske du kan göra något, kan du det? Låter inte så när du skriver "avfärdade min oro".
Nej, bestrida på den grunden kommer du nog ingen vart med.