Det skall du inte vara rädd för...
Det är ju nästan som att inte vilja gå in och provköra bilar för att du bestämt dig för att köpa beg.
Försäljare vill ALLTID att man pratar med dom, dom vill ju iaf få chansen på att lura på dig nåt.... =)

AnneFi skrev:
Jag är nog lite feg med det där.
Känner inte att jag vill slösa andras personals tid om jag ändå redan vet att jag inte ska köpa deras produkter.

Handikappanpassade kan jag nog glömma direkt i mitt hus. Få små vrår och ändå inga andra handikappanpassade rum

AnneFi
Vårt kök ska dessutom stå klart om två veckor så det finns lite dåligt med tid för att åka runt till de andra.

Mikael_L
Varför inte sätta diskhon långt åt höger?
Så man slipper se diskberget när man ska äta.

Tycker också att du ska fundera på att placera ugnen under hällen. Högskåp stjäl väldigt mycket yta utan att tillföra så mycket mer förvaring.
Mitt tips från vänster till höger:
Kyl - smalt underskåp - diskmaskin - vask - riktigt breda underskåp - ugn - smalt underskåp/hörnunderskåp - breda underskåp med dina gamla överskåp ovanför. Och så rejält med belysning under/i överskåpen och i hörnan mellan spisen och källartrappan så den inte upplevs som trång.
Din variant med glasade överskåp på bänken för glas gör att du i princip inte har nån vettig arbetsyta över.
Jag hade dessutom satt ett par eluttag en bit upp på väggen bredvid kylen och satt ett par öppna hyllor där, så du får upp t ex kaffekokaren, vattenkokaren och andra köksmaskiner och slipper ha dem stående på bänken. Det frigör också yta.

AnneFi
Mikael_L skrev:
Varför inte sätta diskhon långt åt höger?
Så man slipper se diskberget när man ska äta.
största anledning är att avloppet och vattnet går där och det är ju ett ganska stort problem men om det skulle gå och lösa får vi istället problem med placeringen av hällen som inte kan sättas framför ett fönster

Redigerat:
AnneFi
Ellenkaramellen

jag håller egentligen med dig om ugnen men jag måste säga att jag saknar inte att stå och böja mig ner på golvet när jag använder ugnen som jag faktiskt gör ett par dagar i veckan. Utan högskåp åker micron ut på bänken och tar plats.
överskåpen där inne i hörnet blir mest troligt för trångt och begränsar luckorna för mycket.

men jag ser absolut problemet.
Jag ser att jag har noll arbetsyta över och jag ser att jag har dåligt med plats för skafferi.

Jag älskar att laga mat och att baka och har inte bara en sorts mjöl hemma som ska stå i skåpen.
jag har dessutom en stor kenwood som alltid står framme.

Bara att min 60 cm breda REDA med glasskäppor inte får plats längre får mig att gråta lite.

Ellenkaramellen skrev:
Tycker också att du ska fundera på att placera ugnen under hällen. Högskåp stjäl väldigt mycket yta utan att tillföra så mycket mer förvaring.
Mitt tips från vänster till höger:
Kyl - smalt underskåp - diskmaskin - vask - riktigt breda underskåp - ugn - smalt underskåp/hörnunderskåp - breda underskåp med dina gamla överskåp ovanför. Och så rejält med belysning under/i överskåpen och i hörnan mellan spisen och källartrappan så den inte upplevs som trång.
Din variant med glasade överskåp på bänken för glas gör att du i princip inte har nån vettig arbetsyta över.
Jag hade dessutom satt ett par eluttag en bit upp på väggen bredvid kylen och satt ett par öppna hyllor där, så du får upp t ex kaffekokaren, vattenkokaren och andra köksmaskiner och slipper ha dem stående på bänken. Det frigör också yta.

Gör bänken djupare. 70 cm istf 60. (Förutom till vänster - där man naturligtvis inte flyttar ut högskåpen/et 10 cm....)

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
AnneFi
känns också för trångt i hörnet plus att vi måste göra nytt hål till fläkten..
hade behövt en halvmeter till på alla håll

koumlk52_zps95e7c097.png

koumlk5_zps38817edb.png

AnneFi
Annananna skrev:
Gör bänken djupare. 70 cm istf 60. (Förutom till vänster - där man naturligtvis inte flyttar ut högskåpen/et 10 cm....)
flyttar jag ut allt tio cm så kommer det utanför väggen in till matrummet och högskåpet får sämre plats

När jag planerade och byggde om vårat kök, så var målsättningen att skapa så mycket utrymme som möjligt, därför började vi med ett helt blankt papper.
- Det första vi ritade in var ett skåp i hörnet för en häll, och det skapade mer förvaring i stora lådor än vi kunde föreställt oss. Allt vad grytor och kastruller har där sin givna plats.
- Det andra vi genom åren kommit fram till var att dela upp köket i två delar.
- Matlagning, bakning mm på ena sidan, och disk hantering på andra sidan.
- Och spisen/hällen i hörnet som avdelare.

Hörn med bänkskåp i 90º vinkel är svåra att få att fungera, skåpdörrar alt lådor kolliderar mm.
Med ett bänkskåpet i 45º i hörnet och med lådor får man mycket mer utrymme för förvaring.

/KentW

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
AnneFi
problemet är j att jag kan inte få båda delar. ska jag ha ugnen i samma hörn som hällen kan jag inte ha lådor under och ska jag ha lådor under hamnar ugnen i andra sidan av köket.

tror att utrymmet är för ett snedställt skåp i vilket fall som helst

KentW skrev:
När jag planerade och byggde om vårat kök, så var målsättningen att skapa så mycket utrymme som möjligt, därför började vi med ett helt blankt papper.
- Det första vi ritade in var ett skåp i hörnet för en häll, och det skapade mer förvaring i stora lådor än vi kunde föreställt oss. Allt vad grytor och kastruller har där sin givna plats.
- Det andra vi genom åren kommit fram till var att dela upp köket i två delar.
- Matlagning, bakning mm på ena sidan, och disk hantering på andra sidan.
- Och spisen/hällen i hörnet som avdelare.

Hörn med bänkskåp i 90º vinkel är svåra att få att fungera, skåpdörrar alt lådor kolliderar mm.
Med ett bänkskåpet i 45º i hörnet och med lådor får man mycket mer utrymme för förvaring.

/KentW

AnneFi skrev:
Här är två nya förslag där överskåpen är mer samlade.

känner direkt att första förslaget kan bli trångt när två dörrar riskerar att slå hål i väggen samt att man
inte kan tömma diskmaskin eller duka bord samtidigt som det lagas mat.
det andra förslaget är jag nog mest nöjd med hitintills. väggskåp på bänk till glas och bänkskåpet under till tallrikar
rätt sida av köket när man ska duka och det stör inte lika mycket när det lagas mat.

vad tror ni?

[bild]
[bild]
Jag gillar första mycket bättre, pga att det blir lite trångt i högerhörnet i andra alternativet. Vi har själva en sån inklämd bänkyta i hörn och har tänkt att flytta bort kyl/frys ett eller två steg bara för att få mer tillgänglig bänkyta.

Strunta i överskåpen och sätt bara öppna hyllor. Kanske 25 djupa närmast spisen och sen ytterligare djupare närmare källartrappan. Då kan du sätta micron där och ändå få bänkyta.
Ja, det där med ugnen är såklart bara en fråga om pest eller kolera. Vill du slippa böja dig när du lagar mat i ugnen eller vill du ha mer bänkyta att kunna baka och förbereda maten på? Lista för och nackdelar med olika lösningar och ta det som passar dina behov bäst. :)

AnneFi
klonk skrev:
Jag gillar första mycket bättre, pga att det blir lite trångt i högerhörnet i andra alternativet. Vi har själva en sån inklämd bänkyta i hörn och har tänkt att flytta bort kyl/frys ett eller två steg bara för att få mer tillgänglig bänkyta.
Dock blir man nog galen när ska stå och lasta ur diskamskinen inne i ett hörn

koumlk41_zps6b944ff2.png

Du behöver inte ha "Ungnen" under hällen, den kan du ha i ett angränsande "skåputrymme", vi har vår ugn och micro i ett högskåp. Oftast "låser" man sina tankar utifrån vad man har och inte utifrån vad man kan få. Så här tänker jag.
- Vatten och avlopp är det som är besvärligast att flytta, utgå ifrån det.
- Utlopp från köksfläkten är enkelt att flytta, låt inte det begränsa dig.
- El är enklast att flytta, utöka, och relativt billigt att få gjort.
- Köket är en arbetsplats i första hand, och en samlingsplats i andra han, funktion är viktigast.

- Fönstret och diskbänk/diskho blir utgångspunkten.
- Till vänster och höger om fönstret samlar du porslin, tallrikar och och liknande.
- Hällen i hörnet och ungnen i anslutning till hörnet.
- Kylskåpet längst till höger.

Då får du matberedningsytan i anslutning till både diskbänk, ugn och häll.
och struktur på hur du använder ditt kök.

KentW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.