AnneFi
weyk skrev:
Ett snabbtips bara: flytta diskmaskinen till andra sidan hon så springer ni inte på varandra om en ska plocka disk och en laga mat.
Det var ett bra tips. Vi har problem med det idag dock måste man ju ändå åt och lägga in sakerna

AnneFi skrev:
Det var ett bra tips. Vi har problem med det idag dock måste man ju ändå åt och lägga in sakerna
Ja det är sant. En tanke är att sätta ugnen under hällen istället och kylen på högerkanten. Ger yta till överskåp till vänster om fönstret och mer bänkyta.

Att ha kylen i vänstra hörnet kommer att innebära mycket gående fram och tillbaka till hällen.
Är det inte möjligt att låta bänkskivan gå över diskmaskinen?

AnneFi
mikst skrev:
Att ha kylen i vänstra hörnet kommer att innebära mycket gående fram och tillbaka till hällen.
Är det inte möjligt att låta bänkskivan gå över diskmaskinen?
Jo men ikea vill inte rita en bänkskiva till mig där.
Kylen är som vi har det idag och jag har som vana att plocka fram allt innan jag börjar laga mat

AnneFi
weyk skrev:
Ja det är sant. En tanke är att sätta ugnen under hällen istället och kylen på högerkanten. Ger yta till överskåp till vänster om fönstret och mer bänkyta.
Det kostar oss ett helt nytt kylskåp
Det vi har är bara ett eller två år gammalt och kostade en del. Alla vitvaror utom hällen är bytt de senaste åren

Varför skulle ni behöva byta kylskåp? Kan man inte hänga om dörren bara?

Om man tänker lite framåt. Blir familjen större kommer en kombi kyl/frys bli lite liten.

Det har gått fint i 6 år för oss på två vuxna och två barn med kombiskåp... Men alla har olika vanor...

AnneFi
Vi har en massa elektronik i dörren på kylen och garantin täcker inte om man själv hänger om den därför beställde vi med rätt hängning från början.
Vi har ett kombiskåp i källaren också när vi är i behov av extra utrymme

Ok, jag förstår.
Kör på ert förslag nr 2 fast med diskmaskin till vänster och överskåp över. Sätter ni sen ugnen under hällen istället så får ni ju mer bänkyta. Men det är väl en smaksak...

AnneFi
Här är två nya förslag där överskåpen är mer samlade.

känner direkt att första förslaget kan bli trångt när två dörrar riskerar att slå hål i väggen samt att man
inte kan tömma diskmaskin eller duka bord samtidigt som det lagas mat.
det andra förslaget är jag nog mest nöjd med hitintills. väggskåp på bänk till glas och bänkskåpet under till tallrikar
rätt sida av köket när man ska duka och det stör inte lika mycket när det lagas mat.

vad tror ni?

koumlk42_zpsa4205a72.png
koumlk3_zps8a2f7fdb.png

Ett hett tips som jag själv kommer använda mig av inom snar framtid då jag med står i startgropen att byta kök.
Kopiera ritningen av det befintliga köket, eller rita en egen ritning.
Glöm inte att visa vad du får upp VA (själv har jag tur, jag kan/skall flytta på mitt då jag har en krypgrund som jag nästan kan stå upp i)
sen går du till, minst, 3-4 köksleverantörer och ber dom rita fritt vad dom föreslår.
Skit i vilken sort och färg och liknande utan bara skisserna..
sen kollar ni bara ut det bästa förslaget och går runt till leverantörerna och kollar priser..
så skall jag iaf göra... =)

AnneFi skrev:
Vi hade en fantastisk ritning på vårt kök och en stor framtidsplan där vi skulle riva och flytta på väggar.

dock går livet inte alltid som tänkt och med en bebis på ingång i jul och ett kök som är provisoriskt lagat flera gånger där hälften av luckorna saknas så blev det till att byta ut alla köksskåp i förtid.

och då får man göra det bästa av vad man har.

Alla åsikter uppskattas.
börjar bli dags för att spåra för elen och jag kan inte få köket bra planerat i min inrutade värld
de två första bilderna är nästan identiskt med vad vi har idag och de två sista är min drastiska ändring!

[bild]
[bild]

[bild]
[bild]

Ok, men så som jag ser det så är det ju så ruggigt lätt att bara låsa sig vid en plan...
man har svårt att tänka utanför ``ramen´´.
Jag kommer använda mig av deras kompetens men INTE ge dom några ledtrådar på hur jag hade tänkt mig...
då skissar dom fritt utanför era sk ``ramar´´...
=)

Glömde en sak... Be dom göra det handikapps anpassat... det höjer värdet på kåken utan större kostnad.
plus att det ger er fler spekulanter vid en ev försäljning, iaf har jag den erfarenheten...

AnneFi
Jag är nog lite feg med det där.
Känner inte att jag vill slösa andras personals tid om jag ändå redan vet att jag inte ska köpa deras produkter.

Handikappanpassade kan jag nog glömma direkt i mitt hus. Få små vrår och ändå inga andra handikappanpassade rum

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.