99 107 läst ·
762 svar
99k läst
762 svar
Nu är jag övertygad, vi är avlyssnade.
Javisst, men det är en kapprustning. Grejen är att inte ens hårdvaran är säker längre, och när brister där upptäcks så är det väldigt problematiskt (se tex prestandasänkningarna av fixarna för Spectre och Meltdown...). Nu har folk fått upp ögonen för det, det kommer att upptäckas mer. Såg tex ett föredrag om odokumenterade instruktioner i x64-instruktionsuppsättningen som gjorde att man på, om jag minns rätt, två instruktioner kunde få högsta säkerhetsbehörigheten i processorn.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Finns program som visar all nätverkskommunikation, tex WiresharkN nallepu skrev:
Sen att det skulle vara ett hjeltidsjobb att hitta och tolka all den informationen är en annan sak
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Eh, nej.D droopy skrev:
Begreppet "bildator": Det finns vissa modeller som sparar viss begränsad information i en "svart låda" så att man tex vid en olycka kan läsa ut parametrar som tex hastighet mm - den innheåller vanligen dock inte GPS-postion, då det inte finns som standard i många bilar. Det är inte heller något som enkelt görs, då det inte finns en vedertagen standard för detta mellan olika tillverkare (även om det antagligen går att ta reda på om/hur en viss enskild tillverkare/modella gör)
När det gäller GPS:
Det kan finnas utrustning, extrautrustning eller i vissa modeller som gör att du kan läsa ut detta, det är dock inte legio. Tex en Tesla har väldigt mycket loggar samt kommunikation, där är det troligen relativt lätt (för bolaget då alltså) att läsa ut detta om dom skulle få göra det för sina kunder
En "vanlig" bil med ett ouppkopplat infotainmentsystem ger inte alls samma möjligheter. Viss information kan möjligen tankas ut ur minnet om man får tillgång till den fysiska enheten (beroende på modell), men det är begränsat (man har inte oändligt med minne, och minnet skall användas till många olika saker) - men det är inte något man gör "lätt" - inte minst måste man veta hur loggarna är kodade i minnet och hur man kommer åt dom (även om det finns vissa standardknep beroende på arkitektur så är det inte en standard)
Även om man kanske inte avlyssnas hela tiden, så kan man iaf utgå från att man är fullständigt övervakad:
https://www.nytimes.com/interactive/2019/12/19/opinion/location-tracking-cell-phone.html
https://www.nytimes.com/interactive/2019/12/19/opinion/location-tracking-cell-phone.html
Var med om en rätt rolig sak för ett par dagar sen. Skulle slötita lite på Youtube. Bland mina rekomenderade fick jag fram Dansk fläskstek. Så klart tittade jag på den för jag har varit sugen på det ett bra tag men visst inte hur man gör. Sambos mamma brukar göra det runt jultiden. Det som är skrämmande är att Youtube visste att jag var intresserad av det. Har aldrig någonsin tittat på ett matprogram på Youtube. Och Youtube kanalen de rekommenderade hade runt 2000 tittare och pratade danska. Något jag inte gör men min sambo gör. Har inte googlat dansk fläskstek heller. Brukar vara typ pannkakor och liknade jag googlar.
Slumpen eller avlyssning?
Slumpen eller avlyssning?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Google skänkte en Home mini av andra generationen till oss som hade haft YouTube premium ett tag... Klart de vill lyssna på oss, varför skulle de annars skänka bort ny hårdvara?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Har sambon sökt på det kanske?ymmij12 skrev:
Var med om en rätt rolig sak för ett par dagar sen. Skulle slötita lite på Youtube. Bland mina rekomenderade fick jag fram Dansk fläskstek. Så klart tittade jag på den för jag har varit sugen på det ett bra tag men visst inte hur man gör. Sambos mamma brukar göra det runt jultiden. Det som är skrämmande är att Youtube visste att jag var intresserad av det. Har aldrig någonsin tittat på ett matprogram på Youtube. Och Youtube kanalen de rekommenderade hade runt 2000 tittare och pratade danska. Något jag inte gör men min sambo gör. Har inte googlat dansk fläskstek heller. Brukar vara typ pannkakor och liknade jag googlar.
Slumpen eller avlyssning?![]()
Eller någon annan som varit på samma ställe som du?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 551 inlägg
Jag ville bara svara på TS original fråga.
Varför skulle de vilja lyssna? De ser ju redan vad du skriver in på Google/FB/YOUTUBE etc. detta lär vara mycket intressantare, ärligare och mer lättolkad data än snick snack på Göteborgska i ett kök någonstans i världen.
De behöver inte lyssna, de vet redan till 100% vem du är och vilken reklam du responderar bäst på.
Varför skulle de vilja lyssna? De ser ju redan vad du skriver in på Google/FB/YOUTUBE etc. detta lär vara mycket intressantare, ärligare och mer lättolkad data än snick snack på Göteborgska i ett kök någonstans i världen.
De behöver inte lyssna, de vet redan till 100% vem du är och vilken reklam du responderar bäst på.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Som andra har skrivit tidigare i tråden så sammankopplas enheter som befinner sig på samma plats, t.ex. samma IP-adress för att samma router används eller samma GPS-position. Samma Google-konto behövs alltså inte.ymmij12 skrev:
Jag kan ju tillägga.
Innan jul så satt jag och en kollega i matsalen vid kontoret och snackade, esdan kom vi in på hur det inte går att kopiera sedlar i kopiatorer/scannrar.
När jag kommer hem några timmar senare, öppnar startsidan av youtube, så finns det ett klipp med just en kille som testar vad som händer när man scannar/kopierar sedlar.. Jag har aldrig sökt på sådant, och har inte ens haft en tanke på att det "inte går" att kopiera sedlar i dagens kopiatorer o.dyl.
Nej ingen annan på nätverket, datorn, telefonen eller andra påhittade bortförklaringar.
Innan jul så satt jag och en kollega i matsalen vid kontoret och snackade, esdan kom vi in på hur det inte går att kopiera sedlar i kopiatorer/scannrar.
När jag kommer hem några timmar senare, öppnar startsidan av youtube, så finns det ett klipp med just en kille som testar vad som händer när man scannar/kopierar sedlar.. Jag har aldrig sökt på sådant, och har inte ens haft en tanke på att det "inte går" att kopiera sedlar i dagens kopiatorer o.dyl.
Nej ingen annan på nätverket, datorn, telefonen eller andra påhittade bortförklaringar.