99 107 läst ·
762 svar
99k läst
762 svar
Nu är jag övertygad, vi är avlyssnade.
Jag tillhör de få som läser det finstilta vid nyinstallationer av appar och annat, och kryssar bort det mesta. Ibland blir det fel och jag dras därför med ett engelskt tangentbord på datorn. Måste varje gång jag startar datorn koppla om till svenskt tangentbord. Jag har inte kommit på hur jag ändrar grundinställningen. Men jag slipper i alla fall allt möjligt som jag läser i den här tråden att andra drabbas av eller oroas över.
...men att avlyssna i syfte att bättre matcha reklamen... hur blir det då?Okarlsson skrev:
Men det är väl en stor skillnad på att sälja annonser och att i smyg avlyssna någons privata samtal i hemmet? Att subventionera tjänster med hjälp av annonser är ju inte direkt nytt... Uppskattar det till cirka hundra år äldre än internet. De har sedan blivit mer personliga än bara inkomst eller politisk åskådning, men det är fortfarande väldigt långt ifrån att Google skulle lyssna på och utnyttja mina privata samtal.
Det tycker jag vore oproportionerligt. Jag gissar att många tycker som jag och att det är därför de inte gör det. Internet är att betrakta som en offentlig plats, alltså tycker jag att det är okej att de har bättre koll på vad jag gör där, likt ica vet vad jag handlar. Att en del här inne har samma gränsdragning som jag av privat/offentligt tycker jag är lite underligt.rampante skrev:
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
I ett totalitärt samhälle där övervakningen av medborgarna är systematisk kan jag garantera att den bråkdel av promille som försöker sig på att gå under radarn flaggas som betydligt mer intressant och misstänkt än den absoluta majoritet som lämnar ifrån sig sina uppgifter.S segv skrev:
Jag har haft några incidenter som fått mig övertygad om att Google gör fulheter:
* Vi köpte MC till min fru. Batteriet var kass. Vi pratade om att köpa nytt batteri i bilen på vägen hem (inte på telefon, bara med varandra). Båda hade Android-lurar. När jag kommer hem så tittar jag på datorn, och var jag än går så är det reklam för MC-batterier. Lite väl specifikt för att kännas som en slump.
* Liknande fall som ovan, men vi talade om kryssningar. Helt plötsligt är det kryssningsreklam överallt.
* En vän hade hamnat på en försenad flight, och satt fast ett dygn i Kanada. Hon nämnde detta i ett privat meddelande på ett privat forum som inte är baserat på någon standardprogramvara. Jag läser detta, och ska vara hjälpsam och googla resurser som kan hjälpa. Jag knappar in "er", och Google föreslår "ersättning för försenat flyg". Det finns inte en chans i helsike att det kan vara vanligaste sökningen som börjar på "er" (speciellt inte som jag körde en engelsk Chrome), så Google måste ha läst vad jag läste, analyserat det och föreslagit utifrån det. Inte OK.
Så, nu har jag slängt ut Google till förmån för DuckDuckGo, jag har bytt Chrome mot Vivaldi och Firefox, jag har rootat min lur och plockat bort så mycket Google-stuff som jag vågar. Jag håller också på att titta på att dumpa Facebook till förmån för MeWe, som inte säljer användardata. Jag kommer att byta till Linux på telefonen när det finns en vettig distro (det gör det också lättare att utveckla för den, när man slipper Googles puckade regler).
Det finns ingen anledning att göra det lättare för dem.
* Vi köpte MC till min fru. Batteriet var kass. Vi pratade om att köpa nytt batteri i bilen på vägen hem (inte på telefon, bara med varandra). Båda hade Android-lurar. När jag kommer hem så tittar jag på datorn, och var jag än går så är det reklam för MC-batterier. Lite väl specifikt för att kännas som en slump.
* Liknande fall som ovan, men vi talade om kryssningar. Helt plötsligt är det kryssningsreklam överallt.
* En vän hade hamnat på en försenad flight, och satt fast ett dygn i Kanada. Hon nämnde detta i ett privat meddelande på ett privat forum som inte är baserat på någon standardprogramvara. Jag läser detta, och ska vara hjälpsam och googla resurser som kan hjälpa. Jag knappar in "er", och Google föreslår "ersättning för försenat flyg". Det finns inte en chans i helsike att det kan vara vanligaste sökningen som börjar på "er" (speciellt inte som jag körde en engelsk Chrome), så Google måste ha läst vad jag läste, analyserat det och föreslagit utifrån det. Inte OK.
Så, nu har jag slängt ut Google till förmån för DuckDuckGo, jag har bytt Chrome mot Vivaldi och Firefox, jag har rootat min lur och plockat bort så mycket Google-stuff som jag vågar. Jag håller också på att titta på att dumpa Facebook till förmån för MeWe, som inte säljer användardata. Jag kommer att byta till Linux på telefonen när det finns en vettig distro (det gör det också lättare att utveckla för den, när man slipper Googles puckade regler).
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Alltså detta går runt mycket på nätet. Visst finsn det funktioner som är röstaktiverade (tex Siri, google assitnat osv) som då är på hela tiden och aktiveras med "tex Hey google".
I teorin skulle dom kunna användas för att "avlyssna", även om företagen påstår att dom bara börjar spela in när dom aktiveras med ett nyckelord.
Men vad gäller "Facebookavlysning" så görs det inte, inte på det sättet iallfall.
Dels har dom mycket effektivare sätt att rikta reklam som ofta gör att vi inte ens själva är medvetna om att vi tänkte på en viss sak (vilket våra hjärnor då i eftrhand hittar på förklaringar till), och det skulle kräva otroligt mycket datorkraft och bandbredd att suga in allt (!) ljud från alla som har en FB app och analysera detta !
Men sen kan du ju också lätt kolla på din telefon: Hur mycket batteri och bandbredd drar facebook ? Det kan vara så att du kikar på fb hela tiden (och då går det en del) men tar du inte upp appen så skall den ligga rätt lågt (lite notifieringar och en grund bara).
Hade den konstant legat och lyssnat så hade både batteri och bandbredd synts tydligt. Bandbreddsmässigt pratar vi om ca 13 kbit/s (vanligt tal med godtagbar kvalitet som går att analysera), med andra ord ca 150 mbyte/dygn eller 4 Gb/månad - så det hade märkts !
Men som sagt google, fb mfl har väldigt sofistikerade algoritmer (även om dom klupmar till det ibland) så bekanta, bekantas bekanta osv och deras intressen, vilka klick dom har gjort, kommentarer, likes: vilken relation du har, vilka likes du har gjort på deras inlägg osv - spelar in vad du får upp Och som sagt så är källorna ofta sammankopplade så en googling som en kollega gör på sin jobbdator (där hen råkar vara inloggad i google) kan senare visa upp en relevant annons i facebook för dig då ni kanske är vänner på instagram eller tom linkedin (vet inte hur relationen mellan FB/insta och linked in är dock).
I teorin skulle dom kunna användas för att "avlyssna", även om företagen påstår att dom bara börjar spela in när dom aktiveras med ett nyckelord.
Men vad gäller "Facebookavlysning" så görs det inte, inte på det sättet iallfall.
Dels har dom mycket effektivare sätt att rikta reklam som ofta gör att vi inte ens själva är medvetna om att vi tänkte på en viss sak (vilket våra hjärnor då i eftrhand hittar på förklaringar till), och det skulle kräva otroligt mycket datorkraft och bandbredd att suga in allt (!) ljud från alla som har en FB app och analysera detta !
Men sen kan du ju också lätt kolla på din telefon: Hur mycket batteri och bandbredd drar facebook ? Det kan vara så att du kikar på fb hela tiden (och då går det en del) men tar du inte upp appen så skall den ligga rätt lågt (lite notifieringar och en grund bara).
Hade den konstant legat och lyssnat så hade både batteri och bandbredd synts tydligt. Bandbreddsmässigt pratar vi om ca 13 kbit/s (vanligt tal med godtagbar kvalitet som går att analysera), med andra ord ca 150 mbyte/dygn eller 4 Gb/månad - så det hade märkts !
Men som sagt google, fb mfl har väldigt sofistikerade algoritmer (även om dom klupmar till det ibland) så bekanta, bekantas bekanta osv och deras intressen, vilka klick dom har gjort, kommentarer, likes: vilken relation du har, vilka likes du har gjort på deras inlägg osv - spelar in vad du får upp Och som sagt så är källorna ofta sammankopplade så en googling som en kollega gör på sin jobbdator (där hen råkar vara inloggad i google) kan senare visa upp en relevant annons i facebook för dig då ni kanske är vänner på instagram eller tom linkedin (vet inte hur relationen mellan FB/insta och linked in är dock).
Du som tror (vet) att detta är sant, varför sker inte detta alla, hela tiden?T Troberg skrev:Jag har haft några incidenter som fått mig övertygad om att Google gör fulheter:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Tja, du sa det själv. De stora multinationella bolagen har alla nekat till att de använder avlyssning i syfte att rikta reklam. I så fall måste det vara så, för det kan ju aldrig vara så att nån skulle komma på tanken att ljuga och vilseleda? Jag har hört att allt t.ex. Trump säger är ren sanning så då måste det vara så.Okarlsson skrev:
Kunde inte låta bli att lägga mig i...
En foliehattsförsäljare skulle kunna göra sig bra pengar i den här tråden ser jagUtan att någonsin kunna bevisa att ni inte blir avlyssnade kan kan konstatera att både Facebook, Amazon och Google uttryckligen nekat till att de med hjälp av mikrofoner i mobiltelefoner och utrustning som Portal, Echo resp. Home när utrustningen inte används (alltså era privata samtal). Om det är sant eller inte kan jag inte bevisa, men att bolagen skulle vara så dumma att ändå göra det och ljuga om det förefaller väldigt otroligt. Om det skulle visa sig att de ändå massavlyssnade användare med hjälp av mikrofoner skulle de stå inför sådana juridiska och politiska problem att inget av bolagen antagligen skulle överleva. Sedan tillhandahåller exempelvis Google lättåtkomligt alla ljudinspelningar de har av dig (om du inte tror de ljuger om det också).
Var och en får såklart tro vad den vill, men använd först och främst lite sunt förnuft.
Själv brukar jag tänka att om jag kan fundera ut en metod som storbolagen kunde tjäna mera pengar på så har de garanterat nån anställd som kan fundera ut samma sak. Det är inte ens pengar det handlar om, det har dessa människor mera än de kan spendera i hela sitt liv. Vid något tillfälle blir pengarna sekundära och bara ett medel att uppnå ännu mera makt och inflytande.
Det skadar inte att ta till försiktighetsåtgärder och att inte alltid tro det bästa om alla. Det skadar antagligen inte dig heller ifall du blir blåst av storkapitalet eftersom du inte märker av det själv, men att likställa godtrogenhet och ignorans med sunt förnuft är verkligen att träffa stolpe ut.
Jag kör DuckDuckGo browser. Mängden reklam minskar också när man inte sitter fast i Chrome. DNS-servern är inte Googles heller (Google slår själva upp dina somännamn i sina servrar för att få veta vad just du gör), utan operatörens. Och genom att man blockerar alla tracking cookies så får man både mindre reklam och blir mindre identifierad. Firefox skulle jag inte köra längre, de trackar dig via DNS-sökningar då dessa går till CloudFlare (de använder inte din klients DNS) nuförtiden.T Troberg skrev:Jag har haft några incidenter som fått mig övertygad om att Google gör fulheter:
Jag kör sedan några veckor tillbaka Facebook för första gången i mitt liv. Skapade dock ett nytt Google-konto för att kunna registrera ett helt anonymt konto på Facebook. Intressant att notera att Facebook inte har en aning vilken reklam de skall ge mig. Jag får bara reklam som passar in i det forum som är orsaken till att jag skaffade Facebook. De kan inte ens ge mig relevanta kontaktförslag. Det känns riktigt bra!
All min surf går förresten krypterat via ett VPN utomlands också bara för att de inte skall kunna använda min IP-adress för att identifiera vart jag bor också.
Det går att ducka (pun intended) för detta om man vill. Det är inte lätt, men det går. Ett tips är att göra så mycket som möjligt i privat läge i webbläsaren (men via VPN, annars blir ni klassade via er IP-adress).
Kan förresten tipsa om att Aftonbladet (av alla sidor) är en som innehåller ovanligt lite tracking, detta då de har sina egna reklamtjänster mm så de behöver inte vara beroende av externa leverantörer av dessa tjänster...
På jobbdatorn får jag inte välja webbläsare, så där är jag ju spårad. Där märker jag tydligt att en enda sökning på någon webbsida räcker för att jag skall få reklam relaterat till sökningen i veckor framöver.
En annan intressant effekt är att det jag söker på jobbdatorn också leder till säljsamtal på hemtelefonen, så uppenbarligen så finns det en koppling mellan min online-identitet och vilket hemnummer jag har också. Jag har slutat att svara på telefonsamtal på min privata mobil och ber mina vänner ringa på jobbmobilen istället. Det privata mobilnumret används numera bara till köp mm online. Jag har ingen ringsignal när det ringer på det numret utan jag kollar upp vem det är som ringt i efterhand om jag inte har dem i telefonboken.
Förresten, ni har inte upptäckt att ni får reklam baserat på vad ni har handlat med kreditkorten också? Jag upptäckte i ett avtal att ett företag gav sig själva rättigheten att använda detta för att koppla till min identitet online också...
...och det gör de också. I princip kan man inte använda någon elektronisk kommunikation alls utan att bli registrerad. Det bästa är att åtminstone försöka separera sakerna så att inte allt kan korreleras i alla fall.
Har du använt samma e-postadress när du registrerat dig så är det definitivt kört. Eller samma telefonnummer. En del jämförelser sker via adressboken i din telefon och korreleras den vägen. Det enda jag noterat att det verkligen fungerar det är att skapa helt olika identiteter på nätet som inte har några beröringspunkter i form av e-post, vänner, telefonnummer osv.klaskarlsson skrev:
Det blir lite av en sport att komma undan trackingen när man väl har börjat...
Absolut är det så. Men som jag skrev så är mitt skäl att undvika Google, Facebook etc att jag inte vill vara ett får. Om det gör mig mer suspekt eller inte bryr jag mig inte ett dugg om.T tompaah7503 skrev:
Att inte mata några av världens rikaste bolag med mitt privatliv i utbyte mot smulor är inget för mig.
Men du är med på att oavsett så ljuger de bara om risken är mindre än vinningen? Och den shitstorm som skulle skapas om detta kom fram gör det för mig helt osannolikt att de skulle syssla med det. Vinningen låg, risken enorm. De på Google är för smarta för att göra något så dumt. Trump däremot är det inte och riskerar riksrätt.F Finndjävel skrev:Tja, du sa det själv. De stora multinationella bolagen har alla nekat till att de använder avlyssning i syfte att rikta reklam. I så fall måste det vara så, för det kan ju aldrig vara så att nån skulle komma på tanken att ljuga och vilseleda? Jag har hört att allt t.ex. Trump säger är ren sanning så då måste det vara så.
Själv brukar jag tänka att om jag kan fundera ut en metod som storbolagen kunde tjäna mera pengar på så har de garanterat nån anställd som kan fundera ut samma sak. Det är inte ens pengar det handlar om, det har dessa människor mera än de kan spendera i hela sitt liv. Vid något tillfälle blir pengarna sekundära och bara ett medel att uppnå ännu mera makt och inflytande.
Det skadar inte att ta till försiktighetsåtgärder och att inte alltid tro det bästa om alla. Det skadar antagligen inte dig heller ifall du blir blåst av storkapitalet eftersom du inte märker av det själv, men att likställa godtrogenhet och ignorans med sunt förnuft är verkligen att träffa stolpe ut.