99 104 läst ·
762 svar
99k läst
762 svar
Nu är jag övertygad, vi är avlyssnade.
Det är inte riktigt den biten vi diskuterar här, utan när du tex PRATAR med din partner vid köksbordet utan att googla något alls.Merin skrev:
Nog den enda tråden jag kan något om, ja du blir avlyssnad och de är ganska vanligt. Jag jobbar inom IT och vi har verktyg som filmar exakt hur man rör sig runt på till exempel en hemsida och då du är inloggad på förmodligen Google, Facebook eller annat så får vi all information över så som namn, kön, ålder, sexuell läggning.
Jag har inte kopplat bort funktionen mikrofon helt och hållet, för det krävs säkert andra åtgärder, men jag väljer hur mikrofonen kan användas. I datorn har jag kryssat i att inga appar får använda sig av mikrofonen. Om jag vill använda Skype måste jag först kryssa i att tillåta Skype att använda min mikrofon. I telefonen tog jag bort någon funktion om att kunna lokalisera mig, men var tvungen att ändra det när jag ville ha tillgång till den nya SOS-appen. Poängen med den är just att jag ska kunna bli hittad även om jag inte kan prata eller beskriva var jag är..D droopy skrev:Du KAN inte stänga av microfonen med mindre än att du kopplar ur batteriet..Väldigt få mobiltelefoner har löstagbara batterier numera..Och man kan ju undra varför batterierna inte går att ta ur för en oteknisk användare som förr.
Jag har en bekant som lödde in en liten brytare mellan batteri och telefon i sin mobil..En sådan borde alla mobiltelefoner ha.
Men telefonerna SKALL bara kunna spåras hela tiden av ? myndigheter ? Reklamföretag eller andra.. En telefon som är "avslagen" skickar ut signaler (och tar emot) på flera frekvenser varför ? kan man ju undra Någon måste tjäna på att en telefon alltid kan spåras och identifieras.
När du säger upprnbart görs det idag, kan du hänvisa till vad du menar? Gissar det inte bara är det att inspelningar efter trigger ordet använts lyssnas på?G guggen skrev:Japp, eller jag tror inte utan vet då jag tidigare bla har skrivit säkerhetsprogramvaror för android mfl, bla sådana som avlyssnar. Man märker ganska fort i 3g/4g näten (som Google ej äger) om så skulle vara fallet. För tredje part, dvs appar har Google dessutom sedan 9:an helt tagit bort möjligheten för appar att kunna avlyssna just samtal.
Men som sagt, genom home appliances är det fullt möjligt och görs uppenbarligen av vissa aktörer.
Det här är ett mycket intressant ämne. Det egna intresset kommer från en dialog med kollegor kring en "gul vattenslang", som resulterade i reklamflöde på Facebook med just gula vattenslangar. Exemplena blev sedan många, varpå jag nåt år senare initierade ett exjobb åt studenter på Blekinge Tekniska Högskolas utbildning inom ITSäkerhet. Experiment gjordes enligt konstens alla regler och det dom kom fram till var egentligen varken eller. MEN känslan kvarstår, och det kommer att behövas en djupare studie, så jag hoppas jag får med några nya studenter även detta året, att gräva vidare.
Läs gärna exjobbet här om ni tycker ämnet är intressant: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1332194&dswid=9305
Intressant tyckte Radio P4 att det var, och jag blev ditkallad för en intervju för nån månad sen, angående exjobbet som vi initierat: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7312180
Läs gärna exjobbet här om ni tycker ämnet är intressant: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1332194&dswid=9305
Intressant tyckte Radio P4 att det var, och jag blev ditkallad för en intervju för nån månad sen, angående exjobbet som vi initierat: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7312180
Google och Facebook behöver inte lyssna på vad du säger för att få veta vad du är intresserad av. De vet det ändå, eftersom de har så mycket data om dig och människor omkring dig.
Häromdagen gav jag en person skjuts i min bil. En bekants bekant som jag aldrig har träffat förut, och som jag inte har haft kontakt med någonstans. Samma kväll undrade Facebook för första gången om jag ville lägga till honom som vän. Facebook måste alltså ha läst av GPS:erna i båda våra mobiler och sett att vi färdades i samma bil, samt kollat upp att vi hade en gemensam bekant.
Det är inte så långsökt att tänka sig att hans sökningar på Google etc under färden kan resultera i annonser för samma saker, riktade till mig. Om vi då har suttit och pratat om något i bilen, han har googlat på det, och jag senare får annonser på samma sak, då är det förstås lätt att jag känner mig avlyssnad. Det kan vara lättare att gissa på det, än att förstå den mycket krångligare väg som Facebook och Google har tvingats gå, just för att de inte kan höra vad vi pratar om.
Häromdagen gav jag en person skjuts i min bil. En bekants bekant som jag aldrig har träffat förut, och som jag inte har haft kontakt med någonstans. Samma kväll undrade Facebook för första gången om jag ville lägga till honom som vän. Facebook måste alltså ha läst av GPS:erna i båda våra mobiler och sett att vi färdades i samma bil, samt kollat upp att vi hade en gemensam bekant.
Det är inte så långsökt att tänka sig att hans sökningar på Google etc under färden kan resultera i annonser för samma saker, riktade till mig. Om vi då har suttit och pratat om något i bilen, han har googlat på det, och jag senare får annonser på samma sak, då är det förstås lätt att jag känner mig avlyssnad. Det kan vara lättare att gissa på det, än att förstå den mycket krångligare väg som Facebook och Google har tvingats gå, just för att de inte kan höra vad vi pratar om.
Kunde inte låta bli att lägga mig i...
En foliehattsförsäljare skulle kunna göra sig bra pengar i den här tråden ser jag
Utan att någonsin kunna bevisa att ni inte blir avlyssnade kan kan konstatera att både Facebook, Amazon och Google uttryckligen nekat till att de med hjälp av mikrofoner i mobiltelefoner och utrustning som Portal, Echo resp. Home när utrustningen inte används (alltså era privata samtal). Om det är sant eller inte kan jag inte bevisa, men att bolagen skulle vara så dumma att ändå göra det och ljuga om det förefaller väldigt otroligt. Om det skulle visa sig att de ändå massavlyssnade användare med hjälp av mikrofoner skulle de stå inför sådana juridiska och politiska problem att inget av bolagen antagligen skulle överleva. Sedan tillhandahåller exempelvis Google lättåtkomligt alla ljudinspelningar de har av dig (om du inte tror de ljuger om det också).
Var och en får såklart tro vad den vill, men använd först och främst lite sunt förnuft.
En foliehattsförsäljare skulle kunna göra sig bra pengar i den här tråden ser jag
Var och en får såklart tro vad den vill, men använd först och främst lite sunt förnuft.
Helt rätt och riktigt det också. Den enorma mängd med Data, och processingpower som Facebook och Google har tillgängligt, samt deras användning av AIalgoritmer ger dem otroligt mycket sannolika detaljer om oss, utan att behöva lyssna på oss. Många gånger mycket mera avancerat än bara 1+1=2, utan snarare att det vi gjorde för 2 månader sedan, i kombination med det vi gjorde igår, och var vi var förra veckan samt vilken vän vi la till förra året och att vi sökte på något helt orelaterat, tillsammans ger en tillräckligt hög sannolikhet att vi vill köpa något som just då finns en köpt reklamplats för...(och allt detta gånger 100 eller 1000) och pang, så har vi reklamen i vårt flöde...G gbgustaf skrev:Google och Facebook behöver inte lyssna på vad du säger för att få veta vad du är intresserad av. De vet det ändå, eftersom de har så mycket data om dig och människor omkring dig.
Facebook förnekade det som sedan uppdagades att man gjort med Cambridge Analytica också... /I'm just saying...Okarlsson skrev:
Kunde inte låta bli att lägga mig i...
En foliehattsförsäljare skulle kunna göra sig bra pengar i den här tråden ser jagUtan att någonsin kunna bevisa att ni inte blir avlyssnade kan kan konstatera att både Facebook, Amazon och Google uttryckligen nekat till att de med hjälp av mikrofoner i mobiltelefoner och utrustning som Portal, Echo resp. Home när utrustningen inte används (alltså era privata samtal). Om det är sant eller inte kan jag inte bevisa, men att bolagen skulle vara så dumma att ändå göra det och ljuga om det förefaller väldigt otroligt. Om det skulle visa sig att de ändå massavlyssnade användare med hjälp av mikrofoner skulle de stå inför sådana juridiska och politiska problem att inget av bolagen antagligen skulle överleva. Sedan tillhandahåller exempelvis Google lättåtkomligt alla ljudinspelningar de har av dig (om du inte tror de ljuger om det också).
Min tanke är ju att Facebook eller Google (eller båda i samarbete) har märkt att du har umgåtts med en grupp vänner (positionering, vänlistor) och att mer än en av personerna i nära samband med detta har gjort sökningar efter exakt samma varor i webbutiker. Då är det väl inte så långsökt att ge samtliga i gruppen reklam för precis dessa varor? Det måste väl ändå vara enklare än att ur ett långt samtal (på svenska!) lyckas sålla ut nyckelorden "gul" och "vattenslang"?rampante skrev:
Förmodligen blir det väl fel rätt ofta också, så några som gick förbi i korridoren utanför kanske fick samma reklam, men utan att förstå varför.
Din poäng är helt riktig. Det är bara den som känner sig träffad, som reagerar. Men just exemplet med den gula vattenslangen är på riktigt, och i flera led och flera tillfällen.G gbgustaf skrev:Min tanke är ju att Facebook eller Google (eller båda i samarbete) har märkt att du har umgåtts med en grupp vänner (positionering, vänlistor) och att mer än en av personerna i nära samband med detta har gjort sökningar efter exakt samma varor i webbutiker. Då är det väl inte så långsökt att ge samtliga i gruppen reklam för precis dessa varor? Det måste väl ändå vara enklare än att ur ett långt samtal (på svenska!) lyckas sålla ut nyckelorden "gul" och "vattenslang"?
Förmodligen blir det väl fel rätt ofta också, så några som gick förbi i korridoren utanför kanske fick samma reklam, men utan att förstå varför.
Exakt, polisen lägger nog inte många kronor på det, det är snarare grupper som ex https://www.juridikfronten.org/ som lämnar över material till polisen. Sedan är det väl några förhör och resten är rättsväsendets bit.BirgitS skrev:
Nej, det går inte att straffa vem som helst utifrån den lagen.
Nej, det är inte sant, vare sig att polisen lägger enorma resurser på att jaga laglydiga på Facebook eller att det sprängs, skjuts och mördas dagligen.
Dan Park borde ha lärt sig vad som är utanför lagens råmärken innan han blev dömd till ett kort fängelsestraff eftersom han blivit dömd tidigare.
Yttrandefrihet får inte gå ut över andra människors frihet att leva fritt. Men för övrigt finns det mycket yttrandefrihet i Sverige, det är väl bara att se på alla som uttrycker åsikter som inte delas av de som sitter i riksdag och regering och ändå inte åtalas.
När min Android-lur började kartlägga mina vardagliga rörelsemönster och började föreslå när, hur och vart jag skulle åka på morgon och eftermiddag samt föreslog hur jag skulle klä mig tänkte jag först att det här var ju lite kul. Lite som Skalmans mat- och sovklocka. Efter ett tag insåg jag dock att jag tyckte detta var väldigt mycket mer påträngande än riktad reklam och "nyheter", lite som en tjatig morsa. Jag har annars rättfärdigat min utförsäljning av mitt jag till Google med att det ändå ger mig rätt smidiga tjänster, men egentligen verkar jag inte vilja ha dem. Och reklamen kan jag tolerera på ett annat sätt. Jag inser att även om algoritmerna är sofistikerade i ett marknadsföringsmässigt sammanhang, så är de trots allt rätt kassa på att bedöma mig som tänkande och levande person. Och det är just denna kritik som har framställts mot de vetenskapliga resonemang och algoritmer bakom de metoder som Cambridge Analytica och andra företag har använt sig av. Det är stor skillnad på en konsument och en människa. Det är ändå något av en lättnad.
Det här var egentligen inte någon sakligt inlägg i debatten, utan en anekdot för att lätta upp domedagsstämningen en del gärna vill piska upp.
Det här var egentligen inte någon sakligt inlägg i debatten, utan en anekdot för att lätta upp domedagsstämningen en del gärna vill piska upp.
Otroligt att detta kommer som en överraskning för folk! Otroligt!
När en produkt är gratis är det du som är produkten ! Kom ihåg detta... Hur kan ni tro Facebook kan vara gratis utan några vidare annonser... Vem betalar och framförallt VARFÖR???
Grundskolorna måste ha ett eget återkommande ämne med säkerhet och hur "internet" fungerar! På samma sätt som skolorna måste ha ett ämne om privatekonomi och hur det fungerar så är detta skitviktiga ämnen!
Får du valet att klicka i fler än 1 ruta när du ska acceptera ett avtal vid installation av program eller app så pröva att bocka i ett i sänder och tryck OK när så lite val som möjligt är förkryssade för ofta kommer man förbi avtalet då utan att acceptera ännu mer avlyssning
När en produkt är gratis är det du som är produkten ! Kom ihåg detta... Hur kan ni tro Facebook kan vara gratis utan några vidare annonser... Vem betalar och framförallt VARFÖR???
Grundskolorna måste ha ett eget återkommande ämne med säkerhet och hur "internet" fungerar! På samma sätt som skolorna måste ha ett ämne om privatekonomi och hur det fungerar så är detta skitviktiga ämnen!
Får du valet att klicka i fler än 1 ruta när du ska acceptera ett avtal vid installation av program eller app så pröva att bocka i ett i sänder och tryck OK när så lite val som möjligt är förkryssade för ofta kommer man förbi avtalet då utan att acceptera ännu mer avlyssning
Men det är väl en stor skillnad på att sälja annonser och att i smyg avlyssna någons privata samtal i hemmet? Att subventionera tjänster med hjälp av annonser är ju inte direkt nytt... Uppskattar det till cirka hundra år äldre än internet. De har sedan blivit mer personliga än bara inkomst eller politisk åskådning, men det är fortfarande väldigt långt ifrån att Google skulle lyssna på och utnyttja mina privata samtal.C CDK2H skrev:Otroligt att detta kommer som en överraskning för folk! Otroligt!