5 225 läst ·
54 svar
5k läst
54 svar
Nu åker gamm'centralen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Vi kan installera isolationstransformator på varje grupp också, med mittpunktsjord så är det 2x115 volt eller utan jordning så händer ingenting vid första jordfelet, dyrt men bra.Paulo1 skrev:
De som nu är SÅ oerhört rädda för elfel i utomhusgrejor SKA INTE lämna motorvärmarsladdar mm i blötan, nyfikna barn kan dödas.
Trasiga uttag, armaturer och brytare SKA repareas eller bytas.
Kablar till utomhus apparater BÖR komma in underifrån för att inte leda in vatten.
Saker och ting GÅR att sätta på skyddade platser.
Med lite sunt förnuft så borde inte JFB behöva lösa ut alls.
Till Paulo1, jodå jag har tänkt efter och jag har haft JFB från tiden före alla rekommendationer kom.
Anläggningen är från 1952 och framåt och jag har bara EN JFB per central (utom i kontoret/elverkstan där datorerna har en egen)
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Den är redan utbytt.
Protte
Protte
Paulo1, vad du än tror, så tycker jag det är bra att du skriver din åsikt och dina argument.
Likväl tar jag mig rätten att göra detsamma.
Vi behöver nog inte heller försöka övertyga varandra, båda har vi nog redan valt väg. Men helt klart lär man sig mer, när man stöter på andras åsikter.
Mest nytta av diskussionen har nog de läsare som inte har vare sig dina eller mina kunskaper, och just därför är det viktigt att vi båda presenterar våra åsikter.
Likväl tar jag mig rätten att göra detsamma.
Vi behöver nog inte heller försöka övertyga varandra, båda har vi nog redan valt väg. Men helt klart lär man sig mer, när man stöter på andras åsikter.
Mest nytta av diskussionen har nog de läsare som inte har vare sig dina eller mina kunskaper, och just därför är det viktigt att vi båda presenterar våra åsikter.
Jag tycker också att det är bra med dialog här som andra kan få ta del av och därmed få veta mer om "verkligheten". Olika tänkesätt finns ju alltid om vad som är bäst. Bra är också att få veta om olika möjligheter att utföra elinstallationer på. Tex billigt eller funktionssäkert.
Jag är nog trots allt en aning trygghetsnarkoman, så minst två JFB har jag tänkt mig i det kommande huset. Där utomhusgrejer sitter på ena.
Men när du protte skriver som du skriver börjar jag vackla...
En egen till kyl/frys. Ytterligare en till värmepatronen ... osv ...
Och plötsligt börjar planerna likna det som jag högljutt brukar hävda som onödigt ...
Jaja, sista avsnittet är inte klart i den här såpan iaf.
Förövrigt, ett alternativ till de dyra tvåpoliga säkringarna är att sätta tvåpoliga strömbrytare till alla prylar utomhus. Kostar ca 20:- extra per strömbrytare.
Men när du protte skriver som du skriver börjar jag vackla...
En egen till kyl/frys. Ytterligare en till värmepatronen ... osv ...
Och plötsligt börjar planerna likna det som jag högljutt brukar hävda som onödigt ...
Jaja, sista avsnittet är inte klart i den här såpan iaf.
Förövrigt, ett alternativ till de dyra tvåpoliga säkringarna är att sätta tvåpoliga strömbrytare till alla prylar utomhus. Kostar ca 20:- extra per strömbrytare.
Tvåpoliga brytare är önskvärda av flera andra anledningar anledningar enligt min mening.
1. Man kan jobba utan att riskera lösa ut JFBn.
2. Man överlever även om någon idiot förväxlat fas och nolla.
3. Man riskerar inte backspänning om något skulle hända i en annan del av anläggningen.
4. När apparaten är bortkopplad så är varken fas eller nolla i kontakt med centralen och kan inte ställa till med jordfel.
5. Man kan enkelt skydda sin dyra maskin, värmepump exvis, från måttliga överspänningar när det åskar.
osv..
1. Man kan jobba utan att riskera lösa ut JFBn.
2. Man överlever även om någon idiot förväxlat fas och nolla.
3. Man riskerar inte backspänning om något skulle hända i en annan del av anläggningen.
4. När apparaten är bortkopplad så är varken fas eller nolla i kontakt med centralen och kan inte ställa till med jordfel.
5. Man kan enkelt skydda sin dyra maskin, värmepump exvis, från måttliga överspänningar när det åskar.
osv..
OK, övertyga mej om att det är så vanligt att det är motiverat! Hur stor är sannolikheten att det blir kortis mellan nolla och jord i ett uttag?Paulo1 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
BILLIG?! Det är ju affektionsvärde på den!!
Skämt å sido, vi ska nog komma överens
Jag sätter två JFBs till att börja med. En för bostadsplanet, en för källaren + utomhus. Tänker dock skifta två belysningsgrupper för källare och bostadsplanet, så att det inte blir kolsvart. Att det blir svart vid centralen kommer man ju dock inte ifrån om fel JFB löser. Går ju iofs att sätta en kontaktor som sluter när JFB löser och släpper på ström till DIN monterat uttag, utanför JFB, med ansluten lampa om man vill vara krånglig
Jag sätter två JFBs till att börja med. En för bostadsplanet, en för källaren + utomhus. Tänker dock skifta två belysningsgrupper för källare och bostadsplanet, så att det inte blir kolsvart. Att det blir svart vid centralen kommer man ju dock inte ifrån om fel JFB löser. Går ju iofs att sätta en kontaktor som sluter när JFB löser och släpper på ström till DIN monterat uttag, utanför JFB, med ansluten lampa om man vill vara krånglig
eer varför inte en sån där "nödutgång" skylt med batterier som tänds vid strömavbrott.Rikard Ågren skrev:BILLIG?! Det är ju affektionsvärde på den!!
Jag sätter två JFBs till att börja med. En för bostadsplanet, en för källaren + utomhus. Tänker dock skifta två belysningsgrupper för källare och bostadsplanet, så att det inte blir kolsvart. Att det blir svart vid centralen kommer man ju dock inte ifrån om fel JFB löser. Går ju iofs att sätta en kontaktor som sluter när JFB löser och släpper på ström till DIN monterat uttag, utanför JFB, med ansluten lampa om man vill vara krånglig![]()