Ny här och ny i fråga om att köpa hus. Vi har tittat på ett torp som har krypgrund och som saknar inspektionslucka men tydligen har en lucka för rören som är dragna. Hur gör vi bäst för att få tillgång till krypgrunden och mäta ev fuktighet etc? Jag har läst att man kan ta upp ett hål men det brukar väl knappast en säljare bara gå med på. Någon som varit med att man friskriver grunden pga inte kunnat komma åt den? Torpet och omgivande byggnader är från 1850. Fastigheterna runtomkring, två stycken, ägs av en privatperson och jag tror att den andra ägs av ett bolag som ev. ska sätta upp solcellsanläggning. Hur tar jag reda på vilka planer som finns för marken omkring? Vill inte gärna ha ett kalhygge som förstör mysigheten runtomkring. Vad mer behöver jag ta reda på? Vad är viktigast för mig att undersöka för att inte köpa grisen i säcken? Tacksam för all hjälp!
Anlita en besiktningsman och ställ alla frågor du vill ha svar på.Melisende skrev:
Ny här och ny i fråga om att köpa hus. Vi har tittat på ett torp som har krypgrund och som saknar inspektionslucka men tydligen har en lucka för rören som är dragna. Hur gör vi bäst för att få tillgång till krypgrunden och mäta ev fuktighet etc? Jag har läst att man kan ta upp ett hål men det brukar väl knappast en säljare bara gå med på. Någon som varit med att man friskriver grunden pga inte kunnat komma åt den? Torpet och omgivande byggnader är från 1850. Fastigheterna runtomkring, två stycken, ägs av en privatperson och jag tror att den andra ägs av ett bolag som ev. ska sätta upp solcellsanläggning. Hur tar jag reda på vilka planer som finns för marken omkring? Vill inte gärna ha ett kalhygge som förstör mysigheten runtomkring.
Se ovan. Vad som är viktigast för dig vet du. Men oftast är det att inte göra ett köp av ett objekt och sedan ångra sig. Det är främsta anledningen att anlita en besiktningsman. Att upptäcka att man inte alls vill stå som ägare till objektet.Melisende skrev:
ett torp som stått så länge behöver man inte vara orolig för att det är dåligtMelisende skrev:
Ny här och ny i fråga om att köpa hus. Vi har tittat på ett torp som har krypgrund och som saknar inspektionslucka men tydligen har en lucka för rören som är dragna. Hur gör vi bäst för att få tillgång till krypgrunden och mäta ev fuktighet etc? Jag har läst att man kan ta upp ett hål men det brukar väl knappast en säljare bara gå med på. Någon som varit med att man friskriver grunden pga inte kunnat komma åt den? Torpet och omgivande byggnader är från 1850. Fastigheterna runtomkring, två stycken, ägs av en privatperson och jag tror att den andra ägs av ett bolag som ev. ska sätta upp solcellsanläggning. Hur tar jag reda på vilka planer som finns för marken omkring? Vill inte gärna ha ett kalhygge som förstör mysigheten runtomkring. Vad mer behöver jag ta reda på? Vad är viktigast för mig att undersöka för att inte köpa grisen i säcken? Tacksam för all hjälp!
solcellerna gör ju att jag skulle dra mig ur
Vet inte om detta ska tolkas ironiskt... Men nej, att ett bolag planerar att sätta upp en (förmodat) större markbaserad solcellsanläggning i närområdet är troligen inte fördelaktigt.O skrev:
Till TS. Solcellsanläggningar kräver lite olika tillstånd. Har bolaget påbörjat den processen så kan du få reda på mer hos länsstyrelsen. Är det bara löst snack än så länge får du nog höra med bolaget själv.
Listan på andra saker att undersöka kan förstås göras lång, men förutom byggnadens status kan det vara bra att fundera på avloppets skick, ev. servitut och kommunens planer för området (VA, detaljplanering osv). Hör med kommunen, helt enkelt.
Kan en besiktningsman svara på frågor om var det är för planer med omgivande fastigheter?
I prospektet framgår också att arean ska vara 40 (men att taxerad area är 35). Enligt Lantmäteriet är arean 35, värdeyta 36 (vad nu det betyder) och biarea 6 kvm (oklart vad det åsyftar).
Nog måste väl båda dessa omständigheter innebära en uppdatering av annons och en lägre prisbild?
Nu har jag undersökt eftersom mäklaren säger sig inte veta. Det finns en aktiv ansökan om att anlägga en solcellspark på ena fastigheten som angränsar. Den angränsar nästan helt med en mindre area skog och sedan är det öppet och där planeras en stor solcellspark. Jag pratade även med privatpersonen som äger den andra fastigheten och han har pratat med nuvarande ägare om saken men mäklaren hävdar att hon inte kände till det. Hon verkade dock lagom glad när jag påpekade det. De ska ha en ny visning inom kort och tills dess tycker jag att prospektet ska uppdateras med information.G Genomklok skrev:Vet inte om detta ska tolkas ironiskt... Men nej, att ett bolag planerar att sätta upp en (förmodat) större markbaserad solcellsanläggning i närområdet är troligen inte fördelaktigt.
Till TS. Solcellsanläggningar kräver lite olika tillstånd. Har bolaget påbörjat den processen så kan du få reda på mer hos länsstyrelsen. Är det bara löst snack än så länge får du nog höra med bolaget själv.
Listan på andra saker att undersöka kan förstås göras lång, men förutom byggnadens status kan det vara bra att fundera på avloppets skick, ev. servitut och kommunens planer för området (VA, detaljplanering osv). Hör med kommunen, helt enkelt.
I prospektet framgår också att arean ska vara 40 (men att taxerad area är 35). Enligt Lantmäteriet är arean 35, värdeyta 36 (vad nu det betyder) och biarea 6 kvm (oklart vad det åsyftar).
Nog måste väl båda dessa omständigheter innebära en uppdatering av annons och en lägre prisbild?
Krypgrunder utan inspektionslucka är väl alltid undantagna och friskrivs i praktiken.
Finns det kattgluggar så går det att se mycket via dem med modern kamera teknik.
Solceller är ju endast negativt och bara risken gör ju objektet ointressant för de flesta.
Finns det kattgluggar så går det att se mycket via dem med modern kamera teknik.
Solceller är ju endast negativt och bara risken gör ju objektet ointressant för de flesta.
NejMelisende skrev:
Ja, nu blir hon ju tvungen att informera andra spekulanter om detta och kan inte längre (låtsas?) inte veta.Melisende skrev:
Nu har jag undersökt eftersom mäklaren säger sig inte veta. Det finns en aktiv ansökan om att anlägga en solcellspark på ena fastigheten som angränsar. Den angränsar nästan helt med en mindre area skog och sedan är det öppet och där planeras en stor solcellspark. Jag pratade även med privatpersonen som äger den andra fastigheten och han har pratat med nuvarande ägare om saken men mäklaren hävdar att hon inte kände till det. Hon verkade dock lagom glad när jag påpekade det. De ska ha en ny visning inom kort och tills dess tycker jag att prospektet ska uppdateras med information.
Boarea brukar vara angivet med någon brasklapp i stil med att om det är viktigt för köparen får denne mäta upp arean. Ganska stort spann procentuellt, visserligen, men i praktiken nog ingen ovanlig differens.Melisende skrev:
Innehållet i annonsen är upp till säljaren ihop med mäklaren att styra över. Priset är däremot upp till marknaden, alltså potentiella köpare. Säljaren kan sätta vilket pris den vill, är ingen beredd att betala det så är priset fel.Melisende skrev:
Ta dit besiktningsman som mäter fukt genom ovan nämnda "kattglugg" och kolla syll och bärlinor är i gott skick. En solcellspark är kanske inte så trevlig men inte så illa att man nog inte vänjer sig, speciellt inte om priset går ner.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Kan väl iofs finnas mer störande verksamhet än så. Behöver inte nödvändigtvis vara så illa.
Men jag skulle nog också valt bort det huset.
Sedan tror jag inte att mäklaren/säljaren behöver aktivt berätta om sådana planer, men de får inte låtsas okunnig om någon frågar om ex. vet något om byggplaner i omgivningen. Men har de nu fått den informationen muntligt, så kan man troligen hävda att det lät som väldigtr lösa planer, "grannen svamlade om ngt" osv.
Sedan tror jag inte att mäklaren/säljaren behöver aktivt berätta om sådana planer, men de får inte låtsas okunnig om någon frågar om ex. vet något om byggplaner i omgivningen. Men har de nu fått den informationen muntligt, så kan man troligen hävda att det lät som väldigtr lösa planer, "grannen svamlade om ngt" osv.
Beror ju på om de dessutom hugger ner den skog som finns mellan den fastigheten och åkern där det ska ligga. Då blir läget inte så avskilt längre. Jakten går vidare. Har hittat två fina fastigheter nu, dock med trolig parkslide på båda. Bilderna är från två olika fastigheter. Den ena är bild vi tagit vid besök och då var den inte i blom, den andra ser ut att vara i blomning.H hempularen skrev:Kan väl iofs finnas mer störande verksamhet än så. Behöver inte nödvändigtvis vara så illa.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Det behöver inte vara en total "dealbraker" med parkslide. Beror lite på var den växer. Är den åtkomlig så är den fullt möjlig att utrota.
Vi har ett bestånd. Grannen hade den som trädgårdsväxt i många år (har tydligen stått där sedan 80 talet). Den kommer över på vår tomt, jag har rensat lite halvhjärtat, tills jag insåg att dte var kust parkslide. Och lyckades övertyga grannen om det. Nu är vi inne på 4e året med hårdbekämpning. vi tar bort den så fort den kommer upp. Förra året kom det bara upp 4 - 5 taniga skott före midsommar, efter midsommar ingenting. Nu första veckan i juni kom det upp ca 4 skott. Efter det har inget mer kommit upp.
Vi har ett bestånd. Grannen hade den som trädgårdsväxt i många år (har tydligen stått där sedan 80 talet). Den kommer över på vår tomt, jag har rensat lite halvhjärtat, tills jag insåg att dte var kust parkslide. Och lyckades övertyga grannen om det. Nu är vi inne på 4e året med hårdbekämpning. vi tar bort den så fort den kommer upp. Förra året kom det bara upp 4 - 5 taniga skott före midsommar, efter midsommar ingenting. Nu första veckan i juni kom det upp ca 4 skott. Efter det har inget mer kommit upp.
Lite så känner jag med. Sålänge den inte förstör huset. Det ena beståndet ligger precis intill på det ena huset, bredvid en farstu som är tillbyggd i efterhand och som egentligen behöver renoveras eller göras om från grunden. Enda nojan är väl att det ska ta sig in i grunden men vad jag förstår vill den ha ljus så den vill helst inte sa sig igenom grunden och in i huset för där får den inget. Skulle du säga att den första bilden är parkslide?H hempularen skrev:Det behöver inte vara en total "dealbraker" med parkslide. Beror lite på var den växer. Är den åtkomlig så är den fullt möjlig att utrota.