Huset står inne i en glänta i skogen, så det kommer vara lite skuggigt. Kanske att när solen står som högst att panelerna inte är skuggade.
Tänker 4x120W paneler parallell-kopplade på en MPPT till att börja med. Avstånd mellan paneler och MPPT är ca 3 meter.
Om jag vill koppla samman alla 4 vid panelerna, och endast dra en "kabel" från gruppen, så säger en online-kalkylator att jag behöver 10 mm2, vilket borde vara samma som om jag drog en 2,5 mm2 kabel från vardera panel hela längden och sammankoppla dem vid MPPT.
Är det så jag ska tänka?
Tänker 4x120W paneler parallell-kopplade på en MPPT till att börja med. Avstånd mellan paneler och MPPT är ca 3 meter.
Om jag vill koppla samman alla 4 vid panelerna, och endast dra en "kabel" från gruppen, så säger en online-kalkylator att jag behöver 10 mm2, vilket borde vara samma som om jag drog en 2,5 mm2 kabel från vardera panel hela längden och sammankoppla dem vid MPPT.
Är det så jag ska tänka?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Nja inte riktigt, även o mdet inte är fel att överdimensionera.cederbusch skrev:
Huset står inne i en glänta i skogen, så det kommer vara lite skuggigt. Kanske att när solen står som högst att panelerna inte är skuggade.
Är det så jag ska tänka?
Det finns ju en del kalkylatorer online.
Maxström och längd på kabeln är nyckelparametrar
Så 4 st paralella 120W bör då bli max spänning på ca 30-40v (borde framgå för panelerna vad dom max ger), och sen maxström för en panel x 4.
Eller om man räknar baklänges: Anta 40V och 4x120w= 480w. Då blir max ström 12 A.
Lägger man in det i verktyget nedan med 3 m längd får jag 4mm2, vilket låter rimligt.
Men det räcker med att gå till 10 m (med 2% förlust) för att komma upp i 6mm2
https://www.solar-wind.co.uk/info/dc-cable-wire-sizing-tool-low-voltage-drop-calculator
Missade att ange spänning. Panelerna jag tittar på är 18 V. Baserat på befintlig panel som är 18 V står det att Voc är ca 23 V. Så det är väl vad jag ska räkna med isf?klaskarlsson skrev:
Nja inte riktigt, även o mdet inte är fel att överdimensionera.
Det finns ju en del kalkylatorer online.
Maxström och längd på kabeln är nyckelparametrar
Så 4 st paralella 120W bör då bli max spänning på ca 30-40v (borde framgå för panelerna vad dom max ger), och sen maxström för en panel x 4.
Eller om man räknar baklänges: Anta 40V och 4x120w= 480w. Då blir max ström 12 A.
Lägger man in det i verktyget nedan med 3 m längd får jag 4mm2, vilket låter rimligt.
Men det räcker med att gå till 10 m (med 2% förlust) för att komma upp i 6mm2
[länk]
Så då blir (120Wx4)/23V=21A
Som då verktyget säger = 16mm2. Så då är 10 för klen?
Edit:
Och räknar jag på 18 V så blir det 6,7A per panel = 27 A = 25mm2 kabel.
Edit2:
Jag frågade en AI:
"4 st solpaneler 120 watt vardera, 18 volt, parallellt kopplade. Hur tjock kabel för 3 meter?"
Svar: "För en kabel på 3 meter som ska hantera 26.67 ampere, rekommenderas en kabel med en tvärsnittsarea på minst 6 mm² för att minimera spänningsfall och säkerställa säkerhet"
Så en kalkylator säger att jag behöver en stång mer eller mindre. Andra källor säger en ganska vanlig kabel. Hur ska man göra rätt egentligen?
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Jag får det till 10mm2 med 2% loss på 3m för 27 A och 6mm2 för 3% loss (spänningen 23 eller 18 v gör inte ngn stor skillnad)).cederbusch skrev:
Missade att ange spänning. Panelerna jag tittar på är 18 V. Baserat på befintlig panel som är 18 V står det att Voc är ca 23 V. Så det är väl vad jag ska räkna med isf?
Edit:
Edit2:
Jag frågade en AI:
"4 st solpaneler 120 watt vardera, 18 volt, parallellt kopplade. Hur tjock kabel för 3 meter?"
Svar: "För en kabel på 3 meter som ska hantera 26.67 ampere, rekommenderas en kabel med en tvärsnittsarea på minst 6 mm² för att minimera spänningsfall och säkerställa säkerhet"
Så en kalkylator säger att jag behöver en stång mer eller mindre. Andra källor säger en ganska vanlig kabel. Hur ska man göra rätt egentligen?
Så det beror lite på vilken acceptabel förlust du skriver in, du kan nog ha 5% utan problem också, men 5% ger 24w i ledningen, så den blir nog inte varm så det orsakar någon fara, men den kommer ju bli varm. Så jag skulle lagt mig på 2%
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Hur menar du ?H Håbbe01 skrev:
Paralellkopplar du dom så blir spänningen inte högre än den högsta (23 VDC). Men i serie kommer spännigen fyrdubblas ( i detta fall worst case 23 V x 4 = 92 V). Så har man en MPPT som inte klarar hög spänning så ska man definitivt inte seriekoppla dom.
Är det istället strömmen som är begränsande så skall man ju seriekoppla dom. Sen får man lite olika effektivitet i de olika fallen också förstås...
Ah, jag justerade inte det värdet. Körde på default 1 %klaskarlsson skrev:
Jag får det till 10mm2 med 2% loss på 3m för 27 A och 6mm2 för 3% loss (spänningen 23 eller 18 v gör inte ngn stor skillnad)).
Så det beror lite på vilken acceptabel förlust du skriver in, du kan nog ha 5% utan problem också, men 5% ger 24w i ledningen, så den blir nog inte varm så det orsakar någon fara, men den kommer ju bli varm. Så jag skulle lagt mig på 2%
[bild]
Lite luddigt men precis det jag menar. Om mppt klarar 100v in så varför parallellkoppla och öka ledningsarean onödigt myckeklaskarlsson skrev:
Hur menar du ?
Paralellkopplar du dom så blir spänningen inte högre än den högsta (23 VDC). Men i serie kommer spännigen fyrdubblas ( i detta fall worst case 23 V x 4 = 92 V). Så har man en MPPT som inte klarar hög spänning så ska man definitivt inte seriekoppla dom.
Är det istället strömmen som är begränsande så skall man ju seriekoppla dom. Sen får man lite olika effektivitet i de olika fallen också förstås...
Är du säker på detta? Ditt påstående stämmer inte med vad som finns att läsa där ute om paneler.H Håbbe01 skrev:
Vad jag förstår kan tex ett löv som lägger sig i ett hörn reducera en panels strömställare till mer än hälften. Och är de då seriekopplade kommer den panelen sänka hela kretsen. Men är de parallellkopplade kan övriga paneler producera fullt även om en panel tillfälligt är skuggad.
Du får även parallellkopplade att prestera mindre totalt sett vid partiell skuggning. Tappar du 1/3 av en panel via bypassdiod så sänks spänningen på just den med 1/3 och inte de andra. Vilket innebär att just denna panel tar effekt bakvägen i stället för att ge.cederbusch skrev:
Är du säker på detta? Ditt påstående stämmer inte med vad som finns att läsa där ute om paneler.
Vad jag förstår kan tex ett löv som lägger sig i ett hörn reducera en panels strömställare till mer än hälften. Och är de då seriekopplade kommer den panelen sänka hela kretsen. Men är de parallellkopplade kan övriga paneler producera fullt även om en panel tillfälligt är skuggad.
Man brukar sätta spärrdioder på parallellkopplade paneler för att undvika just att en degrederad panel tar effekt i stället för att ge. Bieffekter är att hela panelen blir bortkopplad vid minimal skuggning men hindrar i alla fall att panelen skadas.
Bästa är att undvika partiell skuggning helt och om inte så är en seriell koppling säkrare.
23V kommer panelerna bara upp i när dom är obelastade😏 När du belastar dom så sjunker spänningen🤔cederbusch skrev:
Missade att ange spänning. Panelerna jag tittar på är 18 V. Baserat på befintlig panel som är 18 V står det att Voc är ca 23 V. Så det är väl vad jag ska räkna med isf?
Edit:
Edit2:
Jag frågade en AI:
Du hade ju med fördel kunnat använda en "fullsizepanel" specad för 480W istället för 4 mindre🤔 Med en MPPT regulator omvandlas den högre spänningen till ström, samt att man slipper grova kablar 😊
H Håbbe01 skrev:Du får även parallellkopplade att prestera mindre totalt sett vid partiell skuggning. Tappar du 1/3 av en panel via bypassdiod så sänks spänningen på just den med 1/3 och inte de andra. Vilket innebär att just denna panel tar effekt bakvägen i stället för att ge.
Man brukar sätta spärrdioder på parallellkopplade paneler för att undvika just att en degrederad panel tar effekt i stället för att ge. Bieffekter är att hela panelen blir bortkopplad vid minimal skuggning men hindrar i alla fall att panelen skadas.
Bästa är att undvika partiell skuggning helt och om inte så är en
Jag har skuggiga förutsättningar och då har jag förstått det som att flera små paneler är att föredra.M Mr. Gullberg skrev:
Det vågar jag inte svara på🤔cederbusch skrev:
Men mindre paneler typ Nordmax 18V har billigare teknologi och tappar mycket effekt när de blir skuggade, medans en nyare bra "huspanel" oftast levererar hyggligt vid moln och delvis skuggning.
Har 2st DAH Solar 455W (62V/st) paneler på garaget med halfcut PERC teknologi i sig. De har en effektivitetsgrad på lite under 22%, men levererar förvånansvärt bra även vid sämre väder och skuggning😏
Då är dom definitivt inte det nyaste fräschaste på marknaden😅
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Jämföra solceller? HJÄLP!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Röd lampa lyser, novis behöver hjälp
Vatten & Avlopp -
Hjälp problem solceller, fåglar byggt bo, får ingen hjälp:(
Förbereda solceller/laddbox - hjälp!
Hejsan! Behöver hjälp med att koppla in solceller!
Solceller, Solfångare, Solenergi