sunnis
Gjorde rent idag dragkulan på båda bilarna och även gjort rent handsken, men av min förvåning så är båda kulorna nötta mellan kofångarna och kula så det är kännbart med fingret, ena bilen är helt ny och kanske kört 10mil med kärran, och andra bilen är 1,5år gammal och kanske gjort 100mil med kärra. Handsken är Al-Ko 1500kg ca 3år gammal. Brukar göra grundligt rent 2ggr per år och återfetta.

Vad kan vara fel? Kan handsken bli kass bara sådär?

Behöver man byta dragkulan om den har blivit lite skrovlig och nött? Känns som detta kan bli väldigt kostsamt då bilarna har utfällbara drag :oops:

Närbild på en nött dragkula vid en släpvagnskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en nött dragkula på ett bilsläp, med synliga slitagemärken.
Skapa konto

Skulle filat av ev grader och varit nöjd. Sen skulle handsken undersökas.

sunnis
D Melb skrev:
Skulle filat av ev grader och varit nöjd. Sen skulle handsken undersökas.
Ja, tänkte att testa putsa av det med en smärgelduk. Men det har liksom nött igenom ythärdningen på kulan.

Hur ska man undersöka handsken? Har putsat ur den och kan verkligen inte känna något fel i den alls förutom massa skitigt smörjfett, ska villigt erkänna att jag varit lite slarvig med rengöringen av kula och handske senaste tiden.

Ta kort där ock
Har en alko handske på ett släp och kan jämföra..

sunnis
Närbild på en repad och smutsig bilkomponent, antyder behov av rengöring och polering.
Skapa konto

Ser att det är repig där också, det är nog antagligen på grund av slarvigt underhåll från min sida, var ca 1år sedan jag putsade rent. Där fick man för det...

Fråga är vad man gör åt bilarna, om det räcker med att putsa och slipa av :sweat:

sunnis sunnis skrev:
Ja, tänkte att testa putsa av det med en smärgelduk. Men det har liksom nött igenom ythärdningen på kulan.

Hur ska man undersöka handsken? Har putsat ur den och kan verkligen inte känna något fel i den alls förutom massa skitigt smörjfett, ska villigt erkänna att jag varit lite slarvig med rengöringen av kula och handske senaste tiden.
Jag har inte gjort rent kulhandsken på Rekosläpan på ca 20 år, smörjer och kontrollerar inför besiktning och resor över 30mil. Vore handsken sliten skulle jag byta den.

Någon gång har jag haft cykelhållare som gjort fula märken på dragkulan, den använder jag inte mer och bilen är ju utbytt sedan länge.

de där skadorna påverkar ju inget..........Det ena ser ju ut att vara färg som bortnött bara och det andra är annan ytbehandling. Hur skulle en sån där kula fungera om de vore ythärdade och nån hundradels millimeter tjockt......
De är oftast inte härdade alls utan bara smidda av bra stål och bearbetade.
Har under 35 års allbilsskruvande aldrig sett en krok som blivit underkänd pga felaktigt mått. Vet dock att de kan kolla om de ser nå misstänkt.
Har ju slagit lös mängder av krokar och en del blir minst sagt misshandlade men jag har bara filat till dem och det har inte varit nå problem vad jag vet.

I körkortsboken och på en del andra ställen så står det att slitagegränsen för en dragkula är 1 mm. Jag antar att det är betydligt minde än 1 mm som har nöts ner i ditt fall.

Billigt stål.

Har aldrig rengjort någon dragkrok, bara sett till att det finns rikligt med fett.

A
färg och beläggning som blivit bortnött..
Men jag skulle hålla lite koll..
Även höra av mig till AL-KO i ärendet..
Så att inte material fel har funnits eller fel i tillverkningen... Så som härdning mm..

Jag har heller aldrig rengjort någon krok. När den börjar se för torr och rostig ut brukar jag lägga på en klick fett, men det kan nog gå ett år mellan gångerna. Det som syns i bilderna är väl ett knappt mätbart slitage? Tror som någon sa att det mest är färg som lossnat.

• Gilla
annabanana och 1 till
  • Laddar…
A
P PatrikJo skrev:
Jag har heller aldrig rengjort någon krok. När den börjar se för torr och rostig ut brukar jag lägga på en klick fett, men det kan nog gå ett år mellan gångerna. Det som syns i bilderna är väl ett knappt mätbart slitage? Tror som någon sa att det mest är färg som lossnat.
Prova kopparpasta på sprayburk(y)

Det där är ju inte bara färg som är borta. Har aldrig sett en kula slitas normalt på det viset. Givet att båda kulorna ser likadana ut är det ju inte något materialfel i dragkrokarna utan handsken som är problemet.

Hur ser handsken ut på insidan framåt? Det syns inte på bilden du tagit.

Ej heller handlar det om underhåll, det behövs inte fett för att slippa det där. Fettar själv inte kulan då den hänger under bilen och då blir den full med grus om den är fet....

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
sunnis
MathiasS MathiasS skrev:
Det där är ju inte bara färg som är borta. Har aldrig sett en kula slitas normalt på det viset. Givet att båda kulorna ser likadana ut är det ju inte något materialfel i dragkrokarna utan handsken som är problemet.

Hur ser handsken ut på insidan framåt? Det syns inte på bilden du tagit.

Ej heller handlar det om underhåll, det behövs inte fett för att slippa det där. Fettar själv inte kulan då den hänger under bilen och då blir den full med grus om den är fet....
Närbild på möjlig fjäderbensstödlager i ett fordon med synlig slitage och korrosion.
Skapa konto
Närbild på en bilens bromsskiva med synlig slitage och en grönmärkt bromsoksklämma.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.