Renoverar köket och har precis rivit. Ser att elen till diskmaskinen samt elen till hällen kommer upp från golvet istället för väggen. Är det OK? Kan det förbli så eller måste det ändras? har inte tänkt ria upp golvet nämligen. Inte väggarna heller för den delen. Det har sedan dragits VP-rör genom skåpen för att komma fram till häll och diskmaskin, känns kontigt, eller gör man så?

Och såhär ser det ut.. Ursäkta den dåliga kvalitén
IMG_20150331_142424.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte olagligt men inte det första man skulle göra kanske, känns som att det är el som kommit i efterhand man byggde dit Kök,

Man lägger helst kablarna under skåpen på väggen issåfall så att inte eventuell inredning går emot kablarna

Tänkte gipsa väggarna för att jämna till dem. Kan jag lämna glipa längst ner för kabeldragning utifrån dessa inkommande rör?

Det ¨r nog rätt vanligt att det kommer upp ur golvet, men inet så där lånt ut från väggen. Hur ser det ut sedan? Det vi ser på bilden är ju inte klamrat, den ena ser ut att vara en kabel som kommer upp ur röret.

Jag har tagit bort klamrarna. De sticker bara upp nu i väntan på elektriker. Jag måste bestämma hur jag vill ha det. På dem sitter varsit perilex uttag, kan elektriker göra om dessa till vanliga?

Ja, men den som är till hällen bör du ju behålla som Perilex. Den vill man ha två eller trefasmatning till.

Är du säker på att du inte ska ändra om elen när du gör köksrenovering (där du dessutom tänkt gipsa väggarna)?
Inget uttag till micro, bänkuttag på fler ställen, underskåpsbelysning, vitrinbelysning, takbelysning m.m?
Det är ofta bra att få fram lite mer kräm när man byter kök för att kunna separera bänkuttag, micro m.m.

När man renoverar kök så är det oftast snickare, elektriker och målare som har mest jobb. Lägger man klinker så får även plattsättare lite att göra, men oftast läggs det parkett.

//Patrik

Jodå lite dras om i väggarna. Men detta är inkommande för endast häll och diskmaskin och min fundering var om det är ok så eller om de prompt också måste gå i väggen. De ska stå på i stort sett samma ställe så just för dem kunde det vara samma lösning om det är juridiskt och tekniskt ok.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.