Jämföra förbrukning vore intressant !:)
Jag funderar på efter att jag har installerat fjrärrvärme Feb. 2009 och undrar lite om förbrukningen hos andra husägare.

Jag har en genomsnittlig förbrukning på 5 Mwh och idag 19 månader efter installationen totalförbrukning av 6.8 Mwh.

Huset är på 147 kvm. i 2 plan och torpargrund.
Vad förbrukar ni ?

2009 var totalförbrukningen 18,7 MWh, detta år borde den sjunka, om det är någorlunda normal höst/vinter, till ca. 18 MWh trots att jag planerar höja innetemperaturen lite.

Hus: 120 m² i 2 plan, torpargrund, byggt 1924.

Jag ligger på ca 22MWh för 300m2 i två plan.
Halva ytan är byggd -49 och har tidigare vintrar vart obefintligt isolerad, andra halvan är byggd -09 och förbrukar bara 25-30% av den totala energin.

Intressant att se vad andra förbrukar så man själv kan se om man har en orimlig förbrukning.
Jag lägger till att jag ej har i mitt system vanliga radiatorer sittande på vägg i varje rum. Utan endast ett vattenburen radiator i ett luftvärme bärande Bacho system som tidigare hade ett värmebatteri på 6 dw. Vet ej om detta är hela orsaken till min låga förbrukning.

Men cirkelations pumpen går endast i lägsta varv "läge 1".

Berätta gärna om ni har många element i ert hus. Eller om det finns fler som kör med samma som mig ett annorlunda system ?

hmmm,

Golvvärme i båda badrummen + 10 element (7 nere + 3 uppe) + fjvcentralen i krypgrunden (håller ner RH med spillvärmen)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.