http://www.nordicvarmesystem.se/sidor/produkter/nordic-multiflex.aspx
Någon som testat detta system.
Verkar verkligen vara en bra lösning indessa tider!
Finns inte så mycket info på nätet om personer dom har detta eller liknande mot fjärrvärme.
Jag är inte så bra på rör och shuntar och allt vad det heter.
Har två hus idag. Ett med fjärrvärme och ett med bergvärme. Elvärme och fjärrvärme gör att man blir hårt bundrn och skoningslösr beskattad.
Vill komplettera båda husen så det går att köra me ved/olja.....
Någon som testat detta system.
Verkar verkligen vara en bra lösning indessa tider!
Finns inte så mycket info på nätet om personer dom har detta eller liknande mot fjärrvärme.
Jag är inte så bra på rör och shuntar och allt vad det heter.
Har två hus idag. Ett med fjärrvärme och ett med bergvärme. Elvärme och fjärrvärme gör att man blir hårt bundrn och skoningslösr beskattad.
Vill komplettera båda husen så det går att köra me ved/olja.....
Finns det några ekonomiska vinningar med systemet framför att ha två separata system med ett ftx-aggregat för ventilationen och en värmepump (berg eller luft/vatten) för uppvärmning?
Frånluft används ofta, men den bär med sig problemet att luften vintertid blir mycket torr, eftersom det kalla vinterdagar är nästan fuktfri uteluft som sugs in och värms upp.
Frånluft används ofta, men den bär med sig problemet att luften vintertid blir mycket torr, eftersom det kalla vinterdagar är nästan fuktfri uteluft som sugs in och värms upp.
Jag tror att de flesta moderna Luft/vatten-pumpar, bergvärmepumpar etc. har system för att kunna koppla in solfångare mm. och använda det istället när tillfälle finns. Förstår inte helt vad som skulle vara unikt med detta, vad är egenskapen du letar efter?
OK, förstår, och då vill du kunna använda existerande fjärrvärmepump. Då kan säkert ett sådant system vara bra. Jag vet dock mindre om vilket.
Klicka här för att svara