Byggahus.se
Jag skall installera en induktionshäll och en ugn
Har fått en fråga om att ”nollan ” måste vara framdragen.
Hur kollar jag det?
Stickan
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Börja med att ta ett foto på hur uttaget i väggen ser ut och ladda upp det i ditt svar så kommer du att få vidare förklaringen på hur du går vidare.
Har du någon multimeter eller annat instrument som du kan mäta spänning med?

Vad har du för spis idag?
 
Kolla i uttaget/dosan där den skall anslutas. Ta lite bilder och lägg upp här. Hest bör du även göra några mätningar. Köp en billig multimeter.
 
Mät, en trasig häll pga felkoppling går inte på garantin.
 
Tar bilder imorgon
Har nu en glaskeramikhäll och separat ugn
Stickan
 
BirgitS
Din nuvarande separata ugn lär väl behöva en nolla.
 
tommib
Mätinstrument är bra men jag skulle rekommendera en spänningsprovare. Finns på t.ex. Biltema.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Har en multimeter kan man väl kalla ett mätinstrument
Stickan
 
BirgitS
Om den nuvarande separata ungen är ansluten med en vanlig kontakt så har den definitivt en nolla. Även annars tror jag för jag har inte stött på en separat ugn som inte kräver nolla.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
O
S Stickan.m skrev:
Har en multimeter kan man väl kalla ett mätinstrument
Det fungerar. Kontrollera noga att du ställer in den på växelsspänning (V~), på rätt mätområde och att du har mätsladdarna anslutna i rätt uttag på instrumentet. Det är nämligen olika när du skall mäta spänning jämfört med när du skall mäta ström.

Om du mäter utan att montera bort uttaget så skall nollan vara längst upp till vänster:
Diagram över ett eluttag med märkningar för nolla (N), jord (PE) och faserna (L1, L2, L3) samt säkringsstorlekar (16A, 25A).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I så fall skall du få runt 230 volt om du mäter mellan N-L1, N-L2 och N-L3. Om nollan inte är inkopplad har du inte en sluten strömkrets och då skall du få 0 volt.

Nu finns det en teoretisk möjlighet att någon fulkopplat och byglat mellan nollan och jorden. I så fall skulle du fortfarande få 230 volt mellan nollan (skyddsjord) och faserna. Så jag rekommenderar att du skruvar ur säkringarna till uttaget, eller slår av dvärgbrytaren om et är en sån, och sedan monterar bort uttag. Är det fyra inkommande trådar har du ingen nolla. Är det fyra trådar och en bygel till nollan så är det fel och farligt. Är det fem trådar så har du med största sannolikhet nolla.

Nu kommer säker någon invända att: Ja, men hur vet du att nollan är ansluten hela vägen centralen? Svaret på det är givetvis det vet man inte utan att följa ledningen hela vägen till centralen och kontrollera att den är korrekt ansluten. Vore ju lite roligt att veta hur många elektriker som varje gång ger sig ut i den utredningen, och hur många som helt enkelt nöjer sig med kontroller att det är fem trådar och att mätningen ser okay ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Det fungerar. Kontrollera noga att du ställer in den på växelström, på rätt mätområde
Växelspänning, det är viktigt att ställa in instrumentet på växelspänning och att mätsladdarna sitter i rätt hål försatt mäta spänning, inte ström.

Visst används ”växelström” ofta lite slarvigt, men bäst att vara tydlig. ;)
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Mikael_L
O Steamboy skrev:
Kontrollera noga att du ställer in den på växelström, på rätt mätområde
OBS, kan inte tillräckligt mycket förtydligas,
måste alltså ställas in på växelSPÄNNING
, annars smäller det till i instrumentet och det bästa som kan hända är att mätproberna blir skadade och en säkring går, i sämsta fall blir det personskada.


Jag håller dock med BirgitS, sitter det glaskeramikhäll och separat ugn där nu, så finns det knappt någon risk alls att nolla saknas ...
Visst skulle jag själv ändå mäta lite snabbt, det tar ju bara ett par sekunder då jag både vet hur man gör och alltid har med mig spänningsprovaren ...
En mätning skulle ju även upptäcka ev felkoppling, ifall något ljushuvud lagt nollan på fel stift.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Nu var det just "växelspänning" jag trodde jag skrivit, och inte växelström. Hela poängen med att påpeka både det, rätt mätområde och korrekt anslutning av kablarna var just att det är så lätt att det blir fel. Får skylla på åldern och att jag inte fått :coffee: än, men lite pinsamt är det ändå! :sweat:

Edit: Nu har jag korrigerat inlägget också!
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Mikael_L
Det var kanske bra ändå.
Iom denna subdiskussion om spänning vs ström så blir det nog skillnaden mer uppenbar, och är man osäker på det hela torde man inse att det finns något viktigt här att ta reda på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om den nuvarande separata ungen är ansluten med en vanlig kontakt så har den definitivt en nolla. Även annars tror jag för jag har inte stött på en separat ugn som inte kräver nolla.
En ojämnt monterad vit eluttag med synliga kablar och skador på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eluttag utan frontplatta som visar anslutna kablar och ledningar i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldragning i öppen väggdosa med synliga ledningar och anslutna elkablar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handskrivna färger "blå, svart, brun, gul/grön" på ett vitt papper mot blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ser det ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.