3 681 läst ·
54 svar
4k läst
54 svar
Nojjig? Vällde upp avföring i toaletten
Ja men en rätt dålig metafor. En vägg är ett dött ting, även om det är en del av huskroppen. Så länge du inte ligger och slickar på fogarna så kommer inte ett skit hända. Jag har inte skrubbat mina fogar mer än 1-2 gånger sedan vi flyttade in, övertygad om att ungarna pinkar i duschen o allmäns avlagringar o annat skit fyller dem till 40%.
Som sagt innan tvätta golvet med lite klorin i skurvattnet så blir det nog bra. Tror den närmaste en relaterad åkomma till badrummet någon kommit här är när vi råkat sparka tårna i dörrlisten.
AI’n har för övrigt fel, fogen är inte tänkt att vara tät det rinner alltid vatten bakom kakel i duschen efter som tätskiktet sitter bakom fästmassan som håller kakelplattorna. Så allt som kommer in där kommer tillslut torka eller rinna ner i golvbrunnen. Mögel behöver organiskt material för att växa, visst det kan säkert bli lite småväxt på sina håll men knappast ett problem då det inte vädras ut i luften o är oavsett då något som alltid lär ske.
Som sagt innan tvätta golvet med lite klorin i skurvattnet så blir det nog bra. Tror den närmaste en relaterad åkomma till badrummet någon kommit här är när vi råkat sparka tårna i dörrlisten.
AI’n har för övrigt fel, fogen är inte tänkt att vara tät det rinner alltid vatten bakom kakel i duschen efter som tätskiktet sitter bakom fästmassan som håller kakelplattorna. Så allt som kommer in där kommer tillslut torka eller rinna ner i golvbrunnen. Mögel behöver organiskt material för att växa, visst det kan säkert bli lite småväxt på sina håll men knappast ett problem då det inte vädras ut i luften o är oavsett då något som alltid lär ske.
T TypRätt skrev:Ja men en rätt dålig metafor. En vägg är ett dött ting, även om det är en del av huskroppen. Så länge du inte ligger och slickar på fogarna så kommer inte ett skit hända. Jag har inte skrubbat mina fogar mer än 1-2 gånger sedan vi flyttade in, övertygad om att ungarna pinkar i duschen o allmäns avlagringar o annat skit fyller dem till 40%.
AI’n har för övrigt fel, fogen är inte tänkt att vara tät det rinner alltid vatten bakom kakel i duschen efter som tätskiktet sitter bakom fästmassan som håller kakelplattorna. Så allt som kommer in där kommer tillslut torka eller rinna ner i golvbrunnen. Mögel behöver organiskt material för att växa, visst det kan säkert bli lite småväxt på sina håll men knappast ett problem då det inte vädras ut i luften o är oavsett då något som alltid
Är inte en trä list ett biologiskt material?T TypRätt skrev:Ja men en rätt dålig metafor. En vägg är ett dött ting, även om det är en del av huskroppen. Så länge du inte ligger och slickar på fogarna så kommer inte ett skit hända. Jag har inte skrubbat mina fogar mer än 1-2 gånger sedan vi flyttade in, övertygad om att ungarna pinkar i duschen o allmäns avlagringar o annat skit fyller dem till 40%.
Om avloppsvatten (svartvatten) når en trä list, finns det ingen risk att listen kan svälla?
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Jag tror nog nojjan i sig är det största problemet här.........ska man se på e-coli bakterier på det viset så borde väl alla tvaga sig och sprita sig i ändan efter varje toabesök? På den nivån tror jag inte att vi är än.......gjort är gjort och det enklaste är nog att "somna om"........
Det verkar som att det är lättare att påpeka min "nojja" än att adressera min egentliga fråga "är detta ett ok utfört arbete"?S Stefan1972 skrev:
Som flera redan sagt är det estetiskt ett dåligt utfört arbete. En ytterst liten risk går också att påtala för att vatten ska komma in och lägga sig ovanpå silikonfogen och att listen ovanför då suger vatten med ev svällning eller mögeltillväxt till följd. I övrigt inget som är icke-ok i arbetet.Shiva_Nik skrev:
Så be gärna värden att de gör silikonfogen snyggare. Det stora problemet är att det över huvud taget gick bajsvatten baklänges som svämmade över i din toa. Försök förstå varför/förvissa dig om att risken för att det sker igen är minimal.
Medlem
· Västernorrland
· 2 491 inlägg
Du behöver skilja på när det finns särskilda behov av en extra förhöjd vaksamhet mot smittkällor pga. risksituationer och när det inte finns det. I en vanlig vardagsmiljö finns ett konstant "bakgrundsbrus" av virus och bakterier. Det är inte något mål att få bort dem.Shiva_Nik skrev:
När man har jobbat inom akutsjukvården i så många år som jag har, lär man sig otroligt mycket om virus och bakterier, deras natur är egentligen den perfekta strids soldater. Dom kan ligga latenta om de får fäste, dom kan sprida sig och överleva enormt mycket i en skyddat/inkapslad miljö.
Om ett operationssår har ett plåster som börjar släppa och det finns en risk att det kan ha kommit in smuts där plåstret inte är tätt, skulle jag aldrig bara förstärka plåstret. Jag skulle tvätta såret ordentligt och sedan byta till ett helt nytt plåster.
Bara att genom normal städning hålla nivån från att öka till en olämpligt hög nivå och hindra större koncentrationer av sjukdomsalstrare (typ vara noga vid hantering av rå kyckling och göra en storstädning när man fått bajsvatten på golvet).
Så din fråga om fogen har inte att göra med hygien och hälsa i boendet. Den har i första hand med estetik att göra. Och möjligen i någon mån byggteknik, men är även där en liten marginell aspekt i förhållande till badrummets funktion som helhet.
Det är inte alls dumt att fråga.
Det folk försöker förmedla i svaren är bara att frågan inte har den dignitet som du tillskriver den. Vilket förhoppningsvis framgår med den ökade kunskap som förmedlas av svaren.
Jag föredrar att framstå som en paranoid/hysterisk fruntimme som inte fattar något om bygg och sanering, än att vika mig i denna fråga.R Räknenisse skrev:Du behöver skilja på när det finns särskilda behov av en extra förhöjd vaksamhet mot smittkällor pga. risksituationer och när det inte finns det. I en vanlig vardagsmiljö finns ett konstant "bakgrundsbrus" av virus och bakterier. Det är inte något mål att få bort dem.
Bara att genom normal städning hålla nivån från att öka till en olämpligt hög nivå och hindra större koncentrationer av sjukdomsalstrare (typ vara noga vid hantering av rå kyckling och göra en storstädning när man fått bajsvatten på golvet).
Så din fråga om fogen har inte att göra med hygien och hälsa i boendet. Den har i första hand med estetik att göra. Och möjligen i någon mån byggteknik, men är även där en liten marginell aspekt i förhållande till badrummets funktion som helhet.
Det är inte alls dumt att fråga.
Det folk försöker förmedla i svaren är bara att frågan inte har den dignitet som du tillskriver den. Vilket förhoppningsvis framgår med den ökade kunskap som förmedlas av svaren.
Och om någon av er som svarade att det inte finns några riskfaktorer med att det kommit in avloppsvatten bakom en mjuk fog, i anslutning till trä lister dessutom, hade varit en anställd som jobbar med detta professionellt, hade jag rekommenderat eran chef att skicka er på en kurs inom mikrobiologi.
För övrigt så är dom här nu och tar bort listen.
Jag är tacksam att min bovärd är lyhörd och ser till att arbetet blir gjort på ett fackmässigt sätt!
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Hur tror du de gör på andra ställen där det blir stopp i avloppet och det svämmar över? River ut allt och sanerar fackmannamässigt? Det är ändå ett ganska vanligt problem på många ställen och det man gör är att städar normalt. Man kan inte jämföra sånt här med sjukhusliknande miljöer där man har helt andra krav.
Jag var väldigt tveksam i början då jag kände mig ganska utlämnad för att jag inte har någon i min närhet att bolla med. Men ju fler som svarade att det inte finns risker och ju mer jag hittade på nätet, så började jag att lita mer på min instinkt.Alfredo skrev:
Vi pratar om en list som är ca 70 cm lång.S Stefan1972 skrev:Hur tror du de gör på andra ställen där det blir stopp i avloppet och det svämmar över? River ut allt och sanerar fackmannamässigt? Det är ändå ett ganska vanligt problem på många ställen och det man gör är att städar normalt. Man kan inte jämföra sånt här med sjukhusliknande miljöer där man har helt andra krav.
Och ja, jag hoppas att ett sådant arbete görs på ett fackmässigt sätt.
Skulle du våga säga detta du precis sa med sådan övertygelse, framför en chef som jobbar med detta?