Jag har en pelarborrmaskin som saknar nödstopp.Den matas med en 3fas+skyddsjord till en motorskydd sedan finns det bara en vred som har läge 0 ,1 och 2.
Får man montera en nödstopp på en pelarborrmaskin enligt säkerhetsföreskrifterna?
Vad i föreskrifterna kan jag läsa om den?
Om det är tillåtet,är det rätt tänkt enligt bifogade bilden?
(Jag tänkte med hjälp av en nödstopp ,en stopp,en start och en kontakor med en NO kontakt lösa den)

Tacksam för all hjälp.

mvh/Tony_sm

• ndstopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle bara komplettera bifogade bilden.

• ndstopp_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har borrmaskinen nollspänningsutlösning så kan du lösa ditt problem enklare tror jag.
Din ritning är annars helt OK.

Granit999 skrev:
Har borrmaskinen nollspänningsutlösning så kan du lösa ditt problem enklare tror jag.
Din ritning är annars helt OK.
Hej!

Vill du förklara lite närmare? gärna med en ritning om det är möjligt.

mvh/Tony_sm

S
Det behövs inte förklaras ytterligare eftersom din ritning redan innehåller en nollspänningsutlösning, om spänningen försvinner så ska maskinen stanna och inte återstarta automatiskt när spänningen kommer tillbaka.

Som svar på din fråga så är ritningen ok!

sawsaw skrev:
Det behövs inte förklaras ytterligare eftersom din ritning redan innehåller en nollspänningsutlösning, om spänningen försvinner så ska maskinen stanna och inte återstarta automatiskt när spänningen kommer tillbaka.

Som svar på din fråga så är ritningen ok!
Som jag förstod det skall han komplettera borrmaskinen med det som finns på ritningen.
Men om det nu är så att det i originalmotorskyddet finns en nollspänningsutlösning så kan han koppla in ett nödstopp i denna slinga, därav frågan.

Nu har jag kopplat enligt ritningen och det fungerar bra .Tack till Granit999 och sawsaw .

mvh/Tony_sm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.