9 373 läst ·
42 svar
9k läst
42 svar
NIX registret mobiltelefoner, misstaget jag gjorde...
Telemarketing bygger på principen att det är billigt, precis som spam.
Man har robotar som ringer upp och anställda som jobbar efter slav-villkor. Det spelar ingen roll att bara en av tusen kunder köper nåt, den kunden finansierar terrorn av de övriga 999.
Enda sättet att få stopp på det är att göra att de kostar dem mer, d.v.s. dra ut på samtalen.
Man har robotar som ringer upp och anställda som jobbar efter slav-villkor. Det spelar ingen roll att bara en av tusen kunder köper nåt, den kunden finansierar terrorn av de övriga 999.
Enda sättet att få stopp på det är att göra att de kostar dem mer, d.v.s. dra ut på samtalen.
Visst har det hänt att blodet kokat ibland när ovanligt påstridiga säljare ringer upp. Eftesom jag själv praktiserar yrket, men mer efter aproachen att prata mindre och lyssna mer, blir jag minst sagt störtförbannad när en pratkvarn inte låter mig få en syl i vädret.
Då kan man inte göra annat än lägga ifrån sig luren en stund och göra något produktivt som att kanalsurfa lite på TVn. När den något överentusiastiska personen i andra änden bränt ut munlädret kan jag återgå till att lugnt förklara att all tid har varit bortkastad, för jag köper aldrig något... osv.
Då kan man inte göra annat än lägga ifrån sig luren en stund och göra något produktivt som att kanalsurfa lite på TVn. När den något överentusiastiska personen i andra änden bränt ut munlädret kan jag återgå till att lugnt förklara att all tid har varit bortkastad, för jag köper aldrig något... osv.
tycker det är lite olustigt när dom ringer från div olika spärrtjänster och börjar prata om id-stölder och sen frågar om man har någon sådan tjänst...
Är en spärrtjänst nått att ha? är det ett stort problem med id-stölder? förstår ju att dom som blir drabbade får ett helvete...
Har själv blivit blåst av en kille på blocket som jag kollade upp och det är lite skrämmande hur lätt det är att få ta på personnr, adresser och telefonnr, även få reda på om de har skulder
Kanske skulle frågan varit i en egen tråd?
Är en spärrtjänst nått att ha? är det ett stort problem med id-stölder? förstår ju att dom som blir drabbade får ett helvete...
Har själv blivit blåst av en kille på blocket som jag kollade upp och det är lite skrämmande hur lätt det är att få ta på personnr, adresser och telefonnr, även få reda på om de har skulder
Kanske skulle frågan varit i en egen tråd?
@Ullberg
Att vara en vanlig säljare, kontra en telefonförsäljare skiljer sig matkant åt.
I din tidigare yrkesroll antar jag att du riktade din försäljning mot specifika kunder. Ex du säljer skruv till en byggvaruhandel. Jag betvivlar att du stövlade in på en förskola, och började tjata ner en trött medelålders lärarinna om hur förträffliga just dina torxskruvar är.
Likaså utgår jag från att när du sökte upp byggvaruhandeln, så gjorde du det under deras arbetstid.
För approachen att fota upp tidigare nämnda förskolelärarinnas dörr kl 20:00. Strax innan hennes make djupdyker i hennes urringning, enbart för att återigen förklara hur mycket bättre just dina torx är. Är ganska påfrestande för dessa två.
På så vis skiljer sig dessa typer av försäljare. Jag har jobbat i butik, lett mot kunder som mått bättre på anstalt, och önskat dom välkomna åter.
Poängen är att i både ditt, och mitt tidigare yrkesliv, har vi mött kunder som behövt, eller önskat oss.
Jag behöver inte bli erbjuden en Bamse-prenumeration som jag tidigare tackat nej till.
Jag behöver inte billiga rakhyvlar då jag trimmar mig med maskin.
Jag behöver inte höra om någons gud, då varken jag, du eller någon annan för den delwn kommer nånstans efter döden.
Vill jag, vilket jag inte vill, ha något av tidigare nämnda produkter/tjänster. Så kan jag söka upp dom när det passar mig.
Vidare köper jag inte ditt argument om att dom bara gör sitt jobb. Det finns andra jobb. Men vill man promt jobba med teleförsäljning, då får man räkna med att förr eller senare stöta på mig eller någon av mina vapendragare.
Och vi, skyr, INGA, medel!
Att vara en vanlig säljare, kontra en telefonförsäljare skiljer sig matkant åt.
I din tidigare yrkesroll antar jag att du riktade din försäljning mot specifika kunder. Ex du säljer skruv till en byggvaruhandel. Jag betvivlar att du stövlade in på en förskola, och började tjata ner en trött medelålders lärarinna om hur förträffliga just dina torxskruvar är.
Likaså utgår jag från att när du sökte upp byggvaruhandeln, så gjorde du det under deras arbetstid.
För approachen att fota upp tidigare nämnda förskolelärarinnas dörr kl 20:00. Strax innan hennes make djupdyker i hennes urringning, enbart för att återigen förklara hur mycket bättre just dina torx är. Är ganska påfrestande för dessa två.
På så vis skiljer sig dessa typer av försäljare. Jag har jobbat i butik, lett mot kunder som mått bättre på anstalt, och önskat dom välkomna åter.
Poängen är att i både ditt, och mitt tidigare yrkesliv, har vi mött kunder som behövt, eller önskat oss.
Jag behöver inte bli erbjuden en Bamse-prenumeration som jag tidigare tackat nej till.
Jag behöver inte billiga rakhyvlar då jag trimmar mig med maskin.
Jag behöver inte höra om någons gud, då varken jag, du eller någon annan för den delwn kommer nånstans efter döden.
Vill jag, vilket jag inte vill, ha något av tidigare nämnda produkter/tjänster. Så kan jag söka upp dom när det passar mig.
Vidare köper jag inte ditt argument om att dom bara gör sitt jobb. Det finns andra jobb. Men vill man promt jobba med teleförsäljning, då får man räkna med att förr eller senare stöta på mig eller någon av mina vapendragare.
Och vi, skyr, INGA, medel!
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 037 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 037 inlägg
Denna tråden börjar halka från sitt syfte, att upplysa om att en registrering i NIX kan verka kontraproduktivt.
Jag upphör därför med min argumentation och nöjer mig här med att konstatera att jag redan när jag skrev ovanstående var fullt medveten om att det inte var en helt lämplig jämförelse, av precis de skäl du anger. Jag påstår fortfarande att det påverkat min syn på hur man ska bemöta sina medmänniskor och hade samtidigt inte räknat med att du skulle skriva en mindre uppsats (för att förklara något jag redan visste) - då hade jag förekommit dig för att bespara dig tiden.
/U
PS: för att inte förstöra tråden fortsätter jag i PM ang. huruvida man ska neka att ta jobb som telefonsäljare.
Jag upphör därför med min argumentation och nöjer mig här med att konstatera att jag redan när jag skrev ovanstående var fullt medveten om att det inte var en helt lämplig jämförelse, av precis de skäl du anger. Jag påstår fortfarande att det påverkat min syn på hur man ska bemöta sina medmänniskor och hade samtidigt inte räknat med att du skulle skriva en mindre uppsats (för att förklara något jag redan visste) - då hade jag förekommit dig för att bespara dig tiden.
/U
PS: för att inte förstöra tråden fortsätter jag i PM ang. huruvida man ska neka att ta jobb som telefonsäljare.
Redigerat:
Lite mer "on topic" - NIX antyder på sin hemsida att deras register fungerar på så sätt att man kan ställa en (elekronisk) fråga till registret om ett givet nummer är spärrat, men det går inte att få ut listor på spärrade nummer.
Det skulle ju innebära att NIX antingen inte är källan till säljsamtalen, eller att registret läcker på något sätt.
För det är väl knappast så att någon suttit på TS nummer och börjat ringa först när de upptäcker att det är NIXat?
Det skulle ju innebära att NIX antingen inte är källan till säljsamtalen, eller att registret läcker på något sätt.
För det är väl knappast så att någon suttit på TS nummer och börjat ringa först när de upptäcker att det är NIXat?
Sista Ot, jag lovar!
Ta det inte som kritik Ullberg, bara lite munhuggeri.
Ta det inte som kritik Ullberg, bara lite munhuggeri.
Ullberg, bemöta medmänniskor? Det är inte medmänniskor som ringer upp, det är datorer. Sen när nån svarar så dirigeras samtalet (för det mesta, men inte alltid) om till en säljare. Den säljaren man pratar med har alltså inte valt vem de ska prata med, de vet det inte ens förrän de svarar.
Det är rätt många som råkar ut för att när de svarar så finns det ingen i andra änden (eftersom det för tillfället inte finns nån ledig säljare som datorn kan koppla samtalet till). Min åsikt är att den typen av uppringning borde förbjudas i marknadsföringslagen, det borde bara vara tillåtet med uppringning där det sitter en levande person som direkt kan börja prata.
Det är rätt många som råkar ut för att när de svarar så finns det ingen i andra änden (eftersom det för tillfället inte finns nån ledig säljare som datorn kan koppla samtalet till). Min åsikt är att den typen av uppringning borde förbjudas i marknadsföringslagen, det borde bara vara tillåtet med uppringning där det sitter en levande person som direkt kan börja prata.
Ja det är ju det jag grämer mig över, att jag inte tänkte mig för. Men jag tänkte heller inte efter hur det rent praktiskt kan fungera, men antagligen beställer telecomföretagen nummerlistorna som de inte får ringa. Frågan är vad som händer om jag avreggar mig från nix ?! ...då kanske mitt nummer försvinner från listornatank77 skrev:
Men något annat som är intressant, företaget som ringde sist viste min adress o namn, det känner inte Nix till. Så undrar om Nix verkligen är boven i dramat, kanske en del i pusslet bara. Med detta "ture call" så kan ju vem som helst gräva fram nummer som inte finns på hitta.se osv. ...eftersom det bygger på att alla som laddar ned true call delar med sig av hela sin telefonbok - så även om jag vill vara hemlig så kommer nån annan som känner mig dela med sig av mitt nummer.
Men jag ser ingen annan förklaring att min nix-reggning på något vis genererat att säljer börjat ringa mig. Det kan inte vara slumpen. Företag kan sälja personuppgifter o telefonnummer till 3:e part, det är ingen nytt, och det kan absolut sitta en IT-tekniker eller administratör på NIX som gör lite extrapengar genom att kränga nummerlistor - långsökt kanske men vem vet.cpalm skrev:Lite mer "on topic" - NIX antyder på sin hemsida att deras register fungerar på så sätt att man kan ställa en (elekronisk) fråga till registret om ett givet nummer är spärrat, men det går inte att få ut listor på spärrade nummer.
Jag tror inte det fungerar som du uppfattade, att en telefonsäljare först stämmer av numret på NIX sajt innan de ringer personen i fråga, det skulle ta extremt lång tid för säljaren. Jag tror det är lite mer teknik bakom, jag kan tänka mig säljföretaget "kör igenom" sina nummer-filer i en NIX databas för att hitta/matcha ev. spärrade nummer. Vi pratar flera tusen nummer.
Det var därför jag skrev elektroniskt inom parantes. Givetvis kollas det inte upp manuellt. Men som jag tolkade det så skickas numren till NIX som svarar om de är spärrade eller ej. Men jag ser nu att man kan bli "NIX Återförsäljare" och då får man tydligen tillgång till listorna. Har du testat att skriva till NIX och klaga? Skulle vara intressant att se vad de själva säger om detta.nattugglan11 skrev:Jag tror inte det fungerar som du uppfattade, att en telefonsäljare först stämmer av numret på NIX sajt innan de ringer personen i fråga, det skulle ta extremt lång tid för säljaren. Jag tror det är lite mer teknik bakom, jag kan tänka mig säljföretaget "kör igenom" sina nummer-filer i en NIX databas för att hitta/matcha ev. spärrade nummer. Vi pratar flera tusen nummer.
Vad är nix-återförsäljare?cpalm skrev:Det var därför jag skrev elektroniskt inom parantes. Givetvis kollas det inte upp manuellt. Men som jag tolkade det så skickas numren till NIX som svarar om de är spärrade eller ej. Men jag ser nu att man kan bli "NIX Återförsäljare" och då får man tydligen tillgång till listorna. Har du testat att skriva till NIX och klaga? Skulle vara intressant att se vad de själva säger om detta.
Ja, man kanske ska skriva till Nix, men jag är övertygad om att de känner till problematiken.
Klicka här för att svara