Jag har alltid varit mån om att försöka "dölja" mitt guld-mobilnummer jag har, dvs ett bra nummer som är lätt att komma ihåg -ett nummer jag inte vill byta. Mitt nummer finns inte med på hitta.se osv. Allt för att slippa försäljare o oönskade samtal.

Jag har klarat mig bra, det har aldrig ringt försäljare, bara från Telenor där jag redan är kund sedan länge. Såg för två veckor sedan en liten artikel i en tidning där info fanns att man from Mars i år kunde spärra sin mobiltelefon i NIX-registret, då lagen nyss ändrades att företag får ringa o sälja till mobiler (vilket de inte fick tidigare) ...om jag fattat det hela korrekt.

Dum som jag var så ringde jag NIX och spärrade mitt nummer!! Vilket misstag!! Nu finns ju mitt nummer "offentligt" och skickas ut med listor till alla telecomföretag! Och hur många telecomföretag har skam i kroppen? .... 12timmar efter jag reggade mitt nummer så ringer ett företag. Nu ikväll två veckor senare ringer företag nummer 2, Energibolag.

Jag blir så jävla trött på mig själv, och på dessa lågvattenmärken till företag som bryter mot etik o lagar.

Okej, det är ingen katastrof, men jag är rädd att få detta samtal sedan där man spelar in allt, och sedan klipper om samtalet där jag helt plötsligt tackar ja till något och sedan hamnar i en knipa som tar tid o kraft att lösa. Vill heller inte bli stört en kväll när jag sitter hemma!! Det är snudd på kränkande tycker jag att bli kontaktat av en försäljare på sin privata telefon kvällstid!

Jag hade ingen direkt fråga, ville bara lyfta ämnet.

Redigerat:
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Ja denna telefonterror skulle man klara sig utan, peppar peppar är mobilen fredad ännu så länge, men hemtelefonen ringer det div pådyvlare nästan varje dag och vi har Nix.

Av mina vänner och bekanta har jag inte hört någon som är positiv till denna telefonterror, snarare att företagen borde förlora kunder på detta vis.

Prova att ha en mobiltelefon reggad på ett företag, helt sinnessjukt vad det ringer försäljare.

Allt från skithuspapper till annonser i de mest obskyra tidningar

C
Mina två favoritvapen i denna tyvärr väldigt ojämna kamp:

Egentligen är det inget problem, det här med inspelningarna. Så fort man hör att det är en telefonförsäljare trycker man av. Det finns inte nån anledning att säga så mycket som "nej" ens. Eller, om man är på skämthumör, så låter man bara telefonen ligga utan att säga något. Då kan säljaren mala på en god stund innan de fattar att de inte pratar med nån.

Fast visst är det fördj*vligt att NIX-registret används som databas av telefonförsäljarna.

• Gilla
naresjo och 1 till
  • Laddar…
För 10år sedan fanns inte denna terror, det fanns inte heller oseriösa mobiltelefonförsäljare som lurar på folk felaktiga avtal på stående fot i våra förortscentrum. Var kommer denna fula försäljningskultur ifrån? Människor utan skam!

Redigerat:
cpalm skrev:
Mina två favoritvapen i denna tyvärr väldigt ojämna kamp:

• [länk]
  • Mobilens spärrlista
Vad är mobilens spärrlista? ingen träff på google.

Svara, lyssna vem det är som ringer, lägg på. Så finns det omöjligtvis nått dom kan klippa ihop. Eller svara, invänta motsvar, vråla neeej och lägg på. Brukar svara "Hallå" om ja känner på mig/ser på numret att det är en försäljare. Sen lägger ja på luren utan att säga nått mer om det är nån som vill sälja nått, då kan dom aldrig i havet klippa ihop nått samtal eller försöka med att du velat köpa nått.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
C
Ha ha, jag kör ofta med den senare varianten, bara lägga luren åt sidan tills de ger upp. Händer att de pratar på en kvart om man bara hummar lite när de undrar om man är kvar. Allt av ren solidaritet till de som säljaren hade kunnat ringa upp under den tiden om jag bara tryckt bort dem såklart. :thumbup:

• Gilla
Fredhult och 2 till
  • Laddar…
C
nattugglan11 skrev:
Vad är mobilens spärrlista? ingen träff på google.
På min mobil finns det en spärrlista i samtalsinställningarna som innebär att de som ringer från ett nummer på listan blir kopplade direkt till mobilsvar. Går även att lägga till nummer på spärrlistan direkt från samtalslistan. Har en vanlig "korkad" Samsung-telefon, någon annan kanske kan upplysa om motsvarande funktion finns i andra mobiler?

hantverkare1 skrev:
Prova att ha en mobiltelefon reggad på ett företag,
Och som företag har man ingen "ångerrätt", som försäljarna försöker lura en till att säga ja till något som man sedan har väldigt svårt att komma ur.

True caller tycker jag fungerar lysande, särskilt på Android.

kysan skrev:
True caller tycker jag fungerar lysande, särskilt på Android.
Kul du nämnde det! ..jag håller just på i skrivande stund att ladda ned appen efter att jag goolade dram det på flashback ;) ..har dock iphone om det nu skulle vara sämre(?).

...läste lite mer på nätet nu, jag ska nog inte lämna ut mitt nummer till truecaller, då gör jag samma tabbe som jag gjorde med Nix....

Redigerat:
cpalm skrev:
På min mobil finns det en spärrlista i samtalsinställningarna som innebär att de som ringer från ett nummer på listan blir kopplade direkt till mobilsvar. Går även att lägga till nummer på spärrlistan direkt från samtalslistan. Har en vanlig "korkad" Samsung-telefon, någon annan kanske kan upplysa om motsvarande funktion finns i andra mobiler?
Jag har faktiskt en sådan funktion på min iphone, kan spärra vissa nummer som ringt, ska kolla om man även kan lägga in egna nummerserier som man inte vill ska ringa, vore bra om man kan lägga in bara första nummer i en nummerserie som t.ex "046-250xxxxx" ...så man kan spärra ett helt företag. Men å andra sidan finns det väl flera hundra telecomföretag så det är väl lönlöst att jaga...

nattugglan11 skrev:
Kul du nämnde det! ..jag håller just på i skrivande stund att ladda ned appen efter att jag goolade dram det på flashback ;) ..har dock iphone om det nu skulle vara sämre(?).
Det funkar kanon till iPhone. Man lägger även till True Caller i listan över blockerade nummer så ser du inte ens om det är en säljare som ringer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.