104 887 läst ·
106 svar
105k läst
106 svar
Nivellgolv - vad ska man tänka på?
Finns det några risker med ett ventilerat golv? Vi har precis köpt ett 70-talshus där man 2002 gjorde en stor renovering och bytte ytter och innerväggssyllarna samt installerade Platons ventilerade golv (med fläkt). Är detta en fullgod lönsning eller får vissa fortsatta fuktproblem.
Hela renoveringen är gjord av en stor seriös firma som har åtgärdat flera hus i samma område på detta vis.
Hela renoveringen är gjord av en stor seriös firma som har åtgärdat flera hus i samma område på detta vis.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Platon med fläkt duger gott om man har förutsättningarna för det...
För oss med stora rum och väldigt sned platta (skiljer 4 cm i höjd på 16 meter) fanns inget alternativ än Nivell. Granab finns ju också men de har haft en del bekymmer med hållfasthet så det skippade vi.
Platon i större rum kan bli problem så vi kände att vi tar det säkra före det osäkra även om det blir dyrare...
Nivell har ju också en platon lösning (de kallar den "lågbyggande") men den rekommenderar de inte i större rum än 15 kvm tror jag det var...
För oss med stora rum och väldigt sned platta (skiljer 4 cm i höjd på 16 meter) fanns inget alternativ än Nivell. Granab finns ju också men de har haft en del bekymmer med hållfasthet så det skippade vi.
Platon i större rum kan bli problem så vi kände att vi tar det säkra före det osäkra även om det blir dyrare...
Nivell har ju också en platon lösning (de kallar den "lågbyggande") men den rekommenderar de inte i större rum än 15 kvm tror jag det var...
Bra, då skippar vi Granab...anders07 skrev:Platon med fläkt duger gott om man har förutsättningarna för det...
Vad är det som kan bli problem i större rum? Är det ventilationen som blir för dålig eller är det det där med jämnheten i plattan som ofta blir strulet?
Jag har för mig de pratar om att man kan lägga platonlösningen i jympasalar så det borde ju funka här om plattan är ok?!
Mycket å fundera på...
Jag är ju långt ifrån expert (hade jag varit det hade jag inte skapat trådenSSSS skrev:Finns det några risker med ett ventilerat golv? Vi har precis köpt ett 70-talshus där man 2002 gjorde en stor renovering och bytte ytter och innerväggssyllarna samt installerade Platons ventilerade golv (med fläkt). Är detta en fullgod lönsning eller får vissa fortsatta fuktproblem.
I vårt fall så är Nivell nästan dubbelt så dyrt som Jape.Bödde skrev:
Jag pratade med många olika leverantörer (ringde dem direkt) samt med montörer av både Nivell och Granab. Det var en montör av Granab (jobbar inte med Nivell) som sa att det borde förstärkas extra eftersom vi skulle ha golvvärme ovanpå och sedan klinker hela våningen. Som jag förstod det var det någon regel som Granab använder som inte är så stark. Jag hittade efter det en tråd här på BH som nämnde samma sak senare...
Angående storleken så beror det på luftflödet. Ju mer fukt man har desto större luftflöde behövs för att ventilera ut. Man kan ju gå upp i fläktstorlek och antal insug men jag kände att jag inte vill ha någon industrifläkt på tre-fas stå och brumma...
Angående storleken så beror det på luftflödet. Ju mer fukt man har desto större luftflöde behövs för att ventilera ut. Man kan ju gå upp i fläktstorlek och antal insug men jag kände att jag inte vill ha någon industrifläkt på tre-fas stå och brumma...
Huset vi har köpt har en bottenvåning på 75m2, hela den ventileras med platons egna fläkt + ljuddämpare . Tycker inte att den låter speciellt mycket, iaf. inte inomhus. Utblåset ute på fasaden susar en del.anders07 skrev:Jag pratade med många olika leverantörer (ringde dem direkt) samt med montörer av både Nivell och Granab. Det var en montör av Granab (jobbar inte med Nivell) som sa att det borde förstärkas extra eftersom vi skulle ha golvvärme ovanpå och sedan klinker hela våningen. Som jag förstod det var det någon regel som Granab använder som inte är så stark. Jag hittade efter det en tråd här på BH som nämnde samma sak senare...
Angående storleken så beror det på luftflödet. Ju mer fukt man har desto större luftflöde behövs för att ventilera ut. Man kan ju gå upp i fläktstorlek och antal insug men jag kände att jag inte vill ha någon industrifläkt på tre-fas stå och brumma...![]()
Såhär ser ritningen som Isola(Platon) gjorde när systemet dimensionerades. Rosa=fläkt, Blå=insug, Gul=överströmning under vägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Våran gillestuga är ganska traditionellt avlång och på 35kvm. Enligt Platon/Isola, Jape så är det en optimalt utseende. Man suger i ena kortändan och släpper ut i den andra. Man får då ett riktat och koncentrerat luftflöde helt enkelt säger de.anders07 skrev:Jag pratade med många olika leverantörer (ringde dem direkt) samt med montörer av både Nivell och Granab. Det var en montör av Granab (jobbar inte med Nivell) som sa att det borde förstärkas extra eftersom vi skulle ha golvvärme ovanpå och sedan klinker hela våningen. Som jag förstod det var det någon regel som Granab använder som inte är så stark. Jag hittade efter det en tråd här på BH som nämnde samma sak senare...
Angående storleken så beror det på luftflödet. Ju mer fukt man har desto större luftflöde behövs för att ventilera ut. Man kan ju gå upp i fläktstorlek och antal insug men jag kände att jag inte vill ha någon industrifläkt på tre-fas stå och brumma...![]()
En firma som var och kikade på vårt objekt sade att man skulle suga från den kalla långsidan (den som är utåt mot husgrunden) och släppa ut på motsvarande sida. Detta skulle innebära att man fångar upp den redan fuktiga luften som kommer från husgrundens ytterväggar. Tycker personligen det låter sunt.
Nämnde då detta för Jape´s säljare men han sade bestämt att man skulle köra från kortända till kortända och den ritning jag fått av dom är det så de har lagt upp det.
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Ja, cellplasten är ett gott tecken på att plattan kan vara tillräckligt plangjuten för distansmatta. Om man ska se till oddsen, bättre hitta cellplast än reglar eller sand när man bryter upp innergolvet.asppie skrev:I vårt fall och trådskaparen så har vi ju cellplast närmast betongsulan vilket innebär att den borde vara någorlunda slät. Annars hade ju golvet rört på sig när man går på det. En snickare och även besiktningsmannen trodde att det skulle gå med Platon eller liknande.
Nivell är ju det annars som är mest omtalat när det gäller ventilerade golv.
Själv hade jag sandavjämnat golv på platta byggt -79. Betonggolvet gick i stora vågor som på ett hav, med ca 5 cm mellan högsta topp och djupaste dal.
Förhoppningsvis är det som du säger .Magnus Ladulås skrev:Ja, cellplasten är ett gott tecken på att plattan kan vara tillräckligt plangjuten för distansmatta. Om man ska se till oddsen, bättre hitta cellplast än reglar eller sand när man bryter upp innergolvet.
Själv hade jag sandavjämnat golv på platta byggt -79. Betonggolvet gick i stora vågor som på ett hav, med ca 5 cm mellan högsta topp och djupaste dal.
Det kan ju även vara så att det ligger sand först sedan ligger plastfolien ovanpå och därefter cellplasten.
Då har jag också problem med vågigt golv och då är det avjämning eller Nivell el. Granab som gäller.
Jag skall ju använda gillestugan som hemmabiorum också och då är ju inte Nivell eller Granab att föredra pga resonansproblematiken som uppstår i det ihåliga golvet.
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Jo, det är sant ,cellplast förekommer inte så sällan på sand. Har faktiskt bjudit på ett sånt hus från -78 men vann inte.asppie skrev:Förhoppningsvis är det som du säger .
Det kan ju även vara så att det ligger sand först sedan ligger plastfolien ovanpå och därefter cellplasten.
Då har jag också problem med vågigt golv och då är det avjämning eller Nivell el. Granab som gäller.
Jag skall ju använda gillestugan som hemmabiorum också och då är ju inte Nivell eller Granab att föredra pga resonansproblematiken som uppstår i det ihåliga golvet.
Redigerat:
Det där låter bra för vår del, våra 50 m2 är en helt öppen yta så det borde ju inte vara några problem. Så länge plattan är slät och fin vill säga...SSSS skrev:Huset vi har köpt har en bottenvåning på 75m2, hela den ventileras med platons egna fläkt + ljuddämpare . Tycker inte att den låter speciellt mycket, iaf. inte inomhus. Utblåset ute på fasaden susar en del.
Såhär ser ritningen som Isola(Platon) gjorde när systemet dimensionerades. Rosa=fläkt, Blå=insug, Gul=överströmning under vägg
[bild]