3 919 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Nivell, Subfloor, Jape eller Granab, vilket är "bäst"?
Dags att ta sig an sista delen av huset, suterrängkällaren, byggt 1977.
Dränerat med Platon utvändigt, men något förhöjd fuktnivå längst ner på väggarna.
Dessutom är det blåbetong (lågstrålande) i ytterväggarna så jag tänkte att jag kör ventilerat golv och ytterväggar.
Vad är enklaste och smidigaste systemet nu för tiden för golv och vägg?
Dränerat med Platon utvändigt, men något förhöjd fuktnivå längst ner på väggarna.
Dessutom är det blåbetong (lågstrålande) i ytterväggarna så jag tänkte att jag kör ventilerat golv och ytterväggar.
Står i för samma fråga,vad valde du till slut och varför?anders07 skrev:
Dags att ta sig an sista delen av huset, suterrängkällaren, byggt 1977.
Du måste beakta omständigheterna i just ditt fall.A ANTYN skrev:
Behöver du mekanisk ventilation, eller duger passiv ventilation?
Japes och Platons lösningar lämpar sig inte bäst för ojämna eller lutande plattor, men är billiga och bra.
Giha, Granab och Nivell/Subfloor är bättre vid lutande och/eller ojämna plattor, men blir bra mycket dyrare.
Gihas lösning kan användas även då väldigt lite utrymme finns (låg bygghöjd). Vet inte mer.
Nivell och Subfloor är sprungna ur samma företag, och använder samma leverantör av ventilation. Skillnaderna företagens produkter emellan är små.
Granabs system skiljer sig i grund och botten inte jättemycket från Nivells/Subfloors. Jag gillar dock raka fina stålreglar, möjligheten att använda dämpelement med olika fasthet och att det inte behövs separata isoleringsbärare. Granabs lösning var absolut dyrast när vi skulle installera mekaniskt ventilerat undergolv, varför vi valde bort det. Jag har dock installerat det tidigare.
Vi valde Nivell/Subfloor då plattan var ojämn och lutade lite. Giha kände jag då inte ens till, och vet väldigt lite om. I valet mellan Nivell och Subfloor skulle jag utgå från tillgång och pris hos handlare i er närhet. Nivell har 45x95-reglar. Det har inte Subfloor. Men, sådana reglar är inget som krävs i bostadsmiljö. Bägge alternativ blir rätt dyra, men det finns mycket att spara på att köpa isolering, spikplugg, tätningstejp, m.m. av annat märke. Fråga gärna om tips, om du väljer Nivell/Subfloor.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Tack för utförligt svar.K Kardan79 skrev:Du måste beakta omständigheterna i just ditt fall.
Behöver du mekanisk ventilation, eller duger passiv ventilation?
Japes och Platons lösningar lämpar sig inte bäst för ojämna eller lutande plattor, men är billiga och bra.
Giha, Granab och Nivell/Subfloor är bättre vid lutande och/eller ojämna plattor, men blir bra mycket dyrare.
Gihas lösning kan användas även då väldigt lite utrymme finns (låg bygghöjd). Vet inte mer.
Nivell och Subfloor är sprungna ur samma företag, och använder samma leverantör av ventilation. Skillnaderna företagens produkter emellan är små.
Granabs system skiljer sig i grund och botten inte jättemycket från Nivells/Subfloors. Jag gillar dock raka fina stålreglar, möjligheten att använda dämpelement med olika fasthet och att det inte behövs separata isoleringsbärare. Granabs lösning var absolut dyrast när vi skulle installera mekaniskt ventilerat undergolv, varför vi valde bort det. Jag har dock installerat det tidigare.
Vi valde Nivell/Subfloor då plattan var ojämn och lutade lite. Giha kände jag då inte ens till, och vet väldigt lite om. I valet mellan Nivell och Subfloor skulle jag utgå från tillgång och pris hos handlare i er närhet. Nivell har 45x95-reglar. Det har inte Subfloor. Men, sådana reglar är inget som krävs i bostadsmiljö. Bägge alternativ blir rätt dyra, men det finns mycket att spara på att köpa isolering, spikplugg, tätningstejp, m.m. av annat märke. Fråga gärna om tips, om du väljer Nivell/Subfloor.
Jag har lutande platta och ett "dike" mot ytterväggarna så det går inte ned Platon/Jape.
Bygghöjden är bara 50mm till ovankant regel.
Ventilation behövs, sommar/höst så stiger fuktigheten i plattan.
Giha valde jag bort då de själva hade väldigt korta dåliga svar och få dokument om ventilationslösningen, fick känslan av att det inte var en helhetslösning.
Har begärt offert på Subfloor, Nivell och Granab, pris i den ordningen.
Subfloor ca 685:- och Nivell ca 740:- kvadratmetern för hela lösningen med vent.
Har själv lagt ett Nivell för över tio år sedan så har verktygen, borr med gängtapp och regelverktyget.
Köpa isolering själv faller nog bort pga specialmåttet 34mm, jag får inte plats med 45mm regel.
Jag körde på ventilerad Platon... Se min tråd här för utförligare detaljer: https://www.byggahus.se/forum/threads/projekttrad-badrum-med-angbastu.527717/A ANTYN skrev:
Mer specifikt så börjar lite om Platon här: https://www.byggahus.se/forum/threads/projekttrad-badrum-med-angbastu.527717/#post-5889478anders07 skrev:
Min uppfattning av såväl Nivell som Subfloor är att de är fantastiska att ha med att göra! Vi fick en massa tips och råd, när vi bad om det. Och när Beijers klantade till det med en beställning, då såg Subfloor till att skicka grejer direkt hem till oss (på plats hos oss inom 24h från samtal) och löste det sedan med Beijers i efterhand.A ANTYN skrev:Tack för utförligt svar.
Jag har lutande platta och ett "dike" mot ytterväggarna så det går inte ned Platon/Jape.
Bygghöjden är bara 50mm till ovankant regel.
Ventilation behövs, sommar/höst så stiger fuktigheten i plattan.
Giha valde jag bort då de själva hade väldigt korta dåliga svar och få dokument om ventilationslösningen, fick känslan av att det inte var en helhetslösning.
Har begärt offert på Subfloor, Nivell och Granab, pris i den ordningen.
Subfloor ca 685:- och Nivell ca 740:- kvadratmetern för hela lösningen med vent.
Har själv lagt ett Nivell för över tio år sedan så har verktygen, borr med gängtapp och regelverktyget.
Köpa isolering själv faller nog bort pga specialmåttet 34mm, jag får inte plats med 45mm regel.
Om det är ett relativt enkelt utrymme att ventilera (fyra raka väggar och inga hinder), så hade jag aldrig pröjsat för projekteringen (ventilationen). Den behövs då inte, om man tidigare installerat ett mekaniskt ventilerat undergolv.
Jag visste inte att Subfloor/Nivell hade 34mm-"träreglar", eller är det stålregel du ska använda? Finns det 34mm tjocka "Nivellskivor" också, och "luftfördelningsband" för den låga bygghöjden? Föredrog verkligen Subfloors mjuka luftfördelningsband framför Nivells lösning (har använt bägge varianter)...
Kommer du använda aluminiumbutyltejp och/eller tätningsdrev?
Jag har själv bara använt aluminiumbutyltejp, byggfolietejp och bitumenbaserad tätningsmassa (har ett gammalträhus, och hade mycket att täta).
Butyltejpen var otroligt mycket billigare att köpa på tex Bauhaus. Köpte en bred variant och delade på mitten (längs med).
https://www.bauhaus.se/vilfa-tejp-aluminium-100mmx10m
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...tejp-tesa-sealflex-plus-50-mm-x-25m/p-1553567
Köpte även spikplugg på Bauhaus. Tror att det var Fischer. Under halva priset mot att köpa från Nivell/Subfloor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden